سه شنبه-7تیر1401-آغاز فعالیت استعدادسنجی بکوجا در استان کرمان از 21 تیرماه همزمان با آغاز هفته بهزیستی.

به نام خدا 

آغاز فعالیت استعدادسنجی بکوجا در استان کرمان از 21 تیرماه همزمان با آغاز هفته بهزیستی

سه‌شنبه 1401/04/07

            روابط عمومی و امور بین‌الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری یازدهمین جلسه هماهنگی برای ارائه خدمات استعدادسنجی به مردم استان کرمان خبر داد.

            بر اساس این گزارش، این جلسه، به صورت مجازی و از ساعت 11:00 روز سه شنبه 1401/04/07 و با حضور مهندس سیدعلی لطفی زاده، موسس بکوجا، مهندس غلامحسین رضایی از دفتر مرکزی بکوجا، زهرا کوشان نماینده استعدادسنجی بکوجا در  استان کرمان و امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده از همکاران دفتر مرکزی بکوجا برگزار گردید.

 

سیدعلی لطفی زاده- موسس بکوجا
غلامحسین رضایی- همکار افتخاری بکوجا
زهرا کوشان- همکار افتخاری بکوجاسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده- همکار بکوجا
سیدعلی لطفی زاده
غلامحسین رضاییزهرا کوشانامیرعلی شیخ الاسلام زاده
 

            در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی‌زاده  خواستار ارائه گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در چهار موضوع برقراری ارتباط با ادارات کل بهزیستی و آموزش و پرورش و نیز دانشگاه های شهید باهنر و آزاد اسلامی کرمان و سازمان نظام روانشناسی این استان در راستای ارائه خدمات استعدادسنجی به مردم استان کرمان شد.

در ادامه این جلسه، خانم زهرا کوشان، نماینده استعدادسنجی بکوجا در استان کرمان از مذاکرات خود با خانم دکتر پاکزاد از کارکنان اداره کل بهزیستی استان کرمان خبر داد و گفت: ایشان برای ارائه لیست اسامی متخصصین دارای مجوز فعالیت از اداره کل بهزیستی استان خواستار مکاتبه رسمی از سوی بکوجا شده اند و در عین حال آمادگی بهزیستی استان برای برگزاری همایشی برای معرفی بکوجا به دارندگان مجوز فعالیت از آن اداره کل را اعلام کرد.

دکتر کوشان از موافقت اداره کل بهزیستی استان برای مکاتبه با دانشگاه های سطح استان کرمان به منظور تعریف پایان نامه‌های کارشناسی ارشد برای تهیه پرسشنامه های تخصصی موردنیاز در استعدادسنجی خبر داد و گفت: دکتر خاکزاد از پیشنهاد بکوجا مبنی بر آغاز استعدادسنجی از کارکنان بهزیستی استان کرمان و خانواده های ایشان به عنوان اولین قدم در ارائه این خدمت در استان استقبال کرده و با اشاره به برگزاری هفته بهزیستی از 21 تا 27 تیرماه، خواستار آغاز ارائه این خدمت در هفته بهزیستی شده است.

نماینده استعدادسنجی بکوجا در استان کرمان از پیگیری های انجام شده برای دریافت مجوز ارائه خدمات روان شناختی توسط بکوجا در استان نیز سخن گفت و افزود: اداره کل بهزیستی استان با ارائه این مجوز چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی برای تاسیس مرکز خدمات مشاوره روان شناختی موافق است و قرار است تا در اولین فرصت مدارک موردنیاز برای شروع فرآیند صدور مجوز را اعلام نمایند.

            زهرا کوشان، از پیگیری‌های مستمر خود برای همکاری با اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان و همچنین دانشگاه‌های شهید باهنر و آزاد اسلامی کرمان نیز خبر داد و افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، انتظار می رود تا در هفته آینده جلساتی با آموزش و پرورش و روسای دانشگاه های مذکور به صورت حضوری برگزار گردد.

نماینده استعدادسنجی بکوجا در استان کرمان، به تماس‌ها و پیگیری‌های خود از سازمان نظام روانشناسی استان، نیز اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد تا امضای تفاهم نامه از سوی دفتر مرکزی بکوجا با سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره کشور تسهیل کننده ارتباط مستمر با این سازمان بوده و به موجب آن اسامی و شماره تماس اعضا و دارندگان پروانه فعالیت از این سازمان دریافت گردد.

 مهندس لطفی‌زاده  موسس بکوجا، ضمن تشکر از زحمات خانم کوشان در استان کرمان، بر ضرورت برگزاری جلسه توجیهی توسط سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره در استان و دعوت از اعضا و دارندگان مجوز فعالیت برای تبیین اهداف بکوجا و ترغیب آنان به همکاری با این سازمان مردم نهاد تاکید و خاطر نشان کرد: فرآیند امضای تفاهم‌نامه با سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره کشور موضوعی زمان‌بر و دارای پیچیدگی‌های اداری است، فلذا بهتر است که همکاری با این سازمان در استان کرمان، منوط به امضای تفاهم‌نامه نگردد.

لطفی‌زاده  فرصت هفته بهزیستی را، زمان مناسبی برای جلب همکاری سازمان نظام روانشناسی استان دانست و ادامه داد: همکاری کارشناسان سازمان نظام روانشناسی در تفسیر نتایج آزمون‌ها، می‌تواند گام اول توسعه همکاری بکوجا با این سازمان باشد. وی با اشاره به زمان لازم برای تفسیر 3 آزمون موجود در پکیج ارائه شده از سوی بکوجا، افزود: اگر حداقل 10 نفر از سوی سازمان نظام روانشناسی برای همکاری در طرح هفته بهزیستی اعلام آمادگی کنند، علی‌رغم افزایش تقاضای خدمت در هفته بهزیستی، فشار کار تفسیر آزمون‌ها روی افراد موجود کمتر خواهد شد.

موسس بکوجا همچنین با اشاره به اینکه از تاریخ 11خرداد سال جاری که نشست مشترک با سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره استان کرمان برگزار شده است بیش از سه هفته می گذرد، از دکتر کوشان خواست تا هر چه زودتر نسبت به برگزاری جلسه با دکتر ماهانی نایب رییس سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره استان کرمان اقدام شود تا ارتباط بین دو مجموعه کمرنگ و منقطع نگردد.

سید علی لطفی‌زاده گریزی به موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی با محوریت استعدادسنجی نیز زد و افزود: اخیراً با آقای دکتر پورحسین، رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران نیز، نشستی داشتیم و این دانشکده، استقبال بسیار زیادی از موضوع به عمل آورد و به فضل خدا، چشم‌انداز روشنی برای توسعه همکاری با دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و دانشکده‌های متناظر در دانشگاه‌های شهید بهشتی و علامه طباطبایی وجود دارد. وی از خانم کوشان خواست تا این همکاری‌ها را، به دانشگاه‌های شهید باهنر و آزاد اسلامی واحد کرمان منعکس نماید.

موسس بکوجا پیگیر اعلام نظر سرکار خانم دکتر تجربه‌کار مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مورد قرارداد همکاری پیشنهادی از سوی بکوجا نیز شد.

مشاوره

در ادامه این جلسه زهرا کوشان به طرح برخی ابهامات و سوالات و نیز پیشنهادات خود درخصوص پیش نویس "قرارداد همکاری با متخصصین روان سنجی و مشاوره" پرداخت و افزود: به نظر اینجانب، بعضی از مبالغ موجود در قرارداد نسبت به وظایف مندرج در فرم، همخوانی ندارد. لطفی‌زاده با به اشتراک‌گذاری فایل پیش‌نویس قرارداد، به ارائه توضیح در مورد آن و وضعیت همکاری با اساتید دانشگاه و متخصصان روانشناسی پرداخت.

مهندس لطفی‌زاده گفت: به ازای هر فرد شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی، 30 هزار تومان به مدرس دوره پرداخت می‌گردد. مدت دوره 5 ساعت است و تعداد افراد حاضر در هر کلاس نیز حداکثر 10 نفر است تا از کیفیت انتقال مطالب تضمین گردد. کوشان با اشاره به مبلغ پیشنهادی برای پرداخت به مدرس دوره، آن را مبلغ کمی دانست و افزود: تجربه بنده در برگزاری دوره‌های تخصصی نشان می‌دهد که اساتید دانشگاه با روند فعلی مندرج در قرارداد، احتمالاً حاضر به همکاری نخواهند شد و آیا از میان دانش‌آموختگان و غیر از اساتید موجود نیز، امکان جذب به عنوان مدرس دوره‌ها وجود دارد یا خیر؟ لطفی‌زاده در پاسخ پیشنهاد داد: تردیدی نیست که اولین گروه از مروجین استعدادسنجی، توسط خود بکوجا آموزش داده خواهد شد لیکن در این قرارداد، ستون شرایط مربی به جدول مورد بحث اضافه می‌کنیم تا شرایط لازم برای فرد ارائه‌کننده خدمت مشخص‌تر شود. ضمناً برای این موضوع نیازی به حضور اساتید دانشگاه نیست و هدف ما، بیشتر درگیر کردن فارغ‌التحصیلان جوان‌تر در این فرآیند است.

لطفی‌زاده ادامه داد: رویکرد جهانی در حوزه خدمات، معطوف به مدرک دانشگاهی نیست و مهم این است که فرد، قادر به انجام کار باشد. مهم این است که فرد، قدرت دریافت مطالب و ارائه آن به مخاطب را داشته باشد.

زهرا کوشان، در مورد صدور گواهی‌نامه‌های شرکت در دوره نیز پرسید که مهندس لطفی‌زاده در پاسخ وی گفت: گواهی‌نامه گذراندن دوره برای شرکت‌کنندگان و طراحی سوالات آزمون‌ها، از سوی بکوجا خواهد بود و هدف ما این است که تعدادی از داوطلبان در ادامه، به سطح مربی‌گری در کارگاه‌های آموزشی بعدی برسند.

زهرا کوشان به لزوم تعریف مکانیسمی در وبسایت بکوجا برای پیگیری و پرداخت حق جذب به افرادی که ترویج‌کننده و معرف خدمات استعدادسنجی هستند نیز اشاره کرد که لطفی‌زاده آن را امری صحیح دانست و افزود: قبلاً نیز به مکانیزم عملیاتی لازم برای ثبت اطلاعات افراد معرف، در وبسایت بکوجا اندیشیده شده است. همچنین مقرر شد در جلسه آتی نیز به طور دقیق‌تر به این موضوع پرداخته شود.

بررسی تعرفه خدمات مشاوره‌ای پس از آزمون، موضوع بعدی جلسه بود که دکتر کوشان در این باره گفت: تعرفه‌ها بر اساس مدرک تحصیلی، سوابق مشاوران و دوره‌های گذرانده شده و مواردی از این قبیل تعیین می‌گردد. لطفی‌زاده  نیز با بیان اینکه تمرکز بکوجا بر روی خدمات مشاوره‌ای و هدایتی، و نه روش‌های درمانی است، ادامه داد: هر چه قیمت آزمون‌ها اقتصادی‌تر باشد جذب مخاطبان راحت‌تر است لیکن اگر لازم بود مبالغ را در قرارداد اصلاح کنیم، حتماً موضوع را با صراحت با همکاران بکوجا در میان بگذارید.


آغار به کار استعدادسنجی در کرمان


خانم دکتر زهرا کوشان درباره ترغیب دانشجویان و اساتید برای تولید مقاله در زمینه استعدادسنجی نیز پیشنهادهایی داشت. وی با بیان اینکه تولید مقالات ژورنالی (که در مجلات معتبر هر رشته منتشر می‌شوند) زحمت و دقت بیشتری می‌طلبد، پیشنهاد کرد: از نظر بکوجا، تفاوتی میان مقالات کنفرانسی و ژورنالی ارائه شده قرار گیرد. وی ادامه داد: فهرستی کامل از مجلات معتبر و مورد تأیید وزارت علوم در تمام رشته‌ها وجود دارد که می‌تواند مبنای ارزیابی ما برای پذیرش و ارسال مقالات به نشریات قرار گیرد. نقطه نظر خانم دکتر کوشان در این خصوص، مورد تایید موسس بکوجا نیز قرار گرفت.

کوشان با عنایت به در پیش بودن جلسه‌ای حضوری با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تصمیم پیشین، مبنی بر ارائه موضوعاتی از سوی بکوجا برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها، خواهان تهیه لیست این موضوعات تا پیش از این دیدار شد. مهندس لطفی‌زاده نیز با تقدیر از این نگاه سازنده، ابراز امیدواری کرد که عناوین این موضوعات تا پایان هفته جاری تهیه و در اختیار ایشان قرار گیرد. وی افزود: موضوعات مدنظر بکوجا برای پایان‌نامه‌ها عمدتاً در حوزه روانشناسی است لیکن موضوعات بین رشته‌ای و تلفیق روانشناسی و با سایر رشته‌ها نیز برای توسعه علمی استعدادسنجی مورد نیاز است. دکتر کوشان با اشاره به امکان ارتباط آسان‌تر با اساتید مدیریت، بازاریابی، کارآفرینی و حقوق در موسسه آموزش عالی رسالت، خواستار در اولویت بودن این موضوعات، برای تلفیق با روانشناسی شد.


در ادامه، موسس بکوجا  به این مهم اشاره کرد: در طی ماه‌های آینده برای توسعه فعالیت استعدادسنجی در دانشگاه‌ها، تصمیم بر تعیین نماینده بکوجا در هر دانشگاه داریم. وی ارتباط با دانشجویان برای نمایندگی بکوجا در دانشگاه‌های مختلف را، ارزشمند ارزیابی کرد. شیخ‌الاسلام‌زاده نیز ظرفیت انجمن‌های علمی مستقر در دانشگاه‌ها را، فرصتی کم‌نظیر برای توسعه استعدادسنجی توصیف کرد و دیدگاه وی مورد تایید خانم کوشان نیز قرار گرفت.

در خاتمه این نشست، مهندس لطفی‌زاده با تقدیر مجدد از زحمات خانم دکتر کوشان در سطح استان کرمان، از ایشان خواست که همکاری با بهزیستی، دانشگاه‌ها و سازمان نظام روانشناسی را در اولویت قرار دهند. همچنین برای تسریع در روند کارها، به دکتر کوشان پیشنهاد کرد که عنداللزوم مکاتبات اداری، از استان کرمان انجام شود و از پیچیدگی‌های بروکراسی اداری و مکاتبه با تهران، تا حد ممکن پرهیز گردد.


اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *