ریزش عجیب قیمت نفت در بازار

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت خام در ادامه بزرگترین سقوط سه ماهه و ماهانه‌اش در روز جاری نیز کاهش یافت. یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت خام را می‌توان افزایش بیش از حد انتظار موجودی نفت در انبارهای ذخیره‌ی آمریکا دانست و در کنار آن تعمیق تنش‌ها و شکاف‌ها در اوپک و وحشت بازارها از ادامه عرضه بیش از حد نفت اصلی ترین دلیل ادامه بحران در بازار جهانی نفت است.

قیمت نفت به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۲ تاکنون رسیده است. بحران جهانی شیوع ویروس کرونا باعث رکود اقتصادی فراگیر در جهان و کاهش تقاضا در بازار نفت شده است. معاملات آتی بازار نفت خام بعد از شکستن رکورد سقوط ارزش در ماه مارس، تقریباً به ۷۰٪ رسیده است.امروز نفت خام برنت با سقوطی ۴۷ سنتی یا به عبارتی دیگر ۱.۸ درصدی به قیمت ۲۵.۸۸ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۱۲ سنت افزایش رشدی ۰.۶ درصدی را تجربه کرد و با قیمت ۲۰.۶ دلار در هر بشکه فروخته شد.داده‌های آماری گروه صنعتی آمریکن پترولیوم انستیتو نشان می‌دهد که موجودی انبارهای نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته ۱۰.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است که بسیار فراتر از پیش بینی‌های گذشته درباره ذخیره ۴ میلیون بشکه نفت خام محسوب می‌شود.

هیرویوکی کیکوکاوا ، مدیربخش تحقیقات شرکت اوراق بهادار نیسان می‌گوید: "تمایلات بازار کماکان نامشخص و گنگ است، زیرا هنوز مشخص نیست که بحران شیوع کرونا تا چه مدت زمانی ادامه خواهد یافت."تاکنون نزدیک به ۸۰۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده اند و بیش از ۳۸.۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.تغییر و تحولات در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و برهم خوردن توافق اوپک پلاس نیز باعث توقف یا بهبود وضعیت نزولی بازار نفت نشده است. عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک نتوانستند روزگذشته به توافق برسند و باید در نشست ماه آوریل بر سر قیمت نفت با یکدیگر بحث کنند.

هری تچیلینگواریان ، تحلیلگر ارشد بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاربیا درباره چالش‌های پیش روی اوپک می‌گوید: بعید است که اوپک، چه با حضور روسیه یا ایالات متحده آمریکا و چه بدون حضور این دو بتواند بر سر یک راه حل قانع کننده درباره میزان تولید نفت برای جبران زیان‌های ناشی از کاهش تقاضای نفت توافق کند.منابعی آگاه به رویترز گفته‌اند که مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا در حال حاضر پیشنهاد خود در راستای اتحاد با عربستان سعودی برای مدیریت بازار جهانی نفت را کنار گذاشته‌اند.دولت ترامپ قصد دارد تا به شرکت‌های حوزه نفت و انرژی اجازه دهد تا بدون پرداخت هیچ گونه اجاره‌ای نفت خود را در ذخایر استراتژیک نفتی کشور نگهداری کنند. این مهم درحالی است که تلاش آمریکا برای خرید میلیون‌ها بشکه نفت برای بخش ذخایر اورژانسی آمریکا به دلیل کمبود بودجه با شکست مواجه و لغو شد.

نظرسنجی رویترز از ۴۰ تحلیلگر بازار نشان می‌دهد که تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به ۳۸ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه می رسد که به معنای افت فاحش ۳۶ درصدی نسبت به پیش بینی قبلی درباره قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ است. در آن نظرسنجی که در ماه فوریه و پیش از التهابات درون اوپک و شیوع جهانی ویروس کرونا انجام شد پیش بینی شده بود که قیمت نفت خام برنت در سال جاری  ۶۰ دلار و ۶۳ سنت باشد.قیمت پیش بینی شده برای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از ۵۵ دلار و ۷۵ سنت در نظرسنجی قبلی، به ۳۵ دلار و ۲۹ سنت در نظرسنجی اخیر کاهش پیدا کرده است.

پایگاه خبری خبر آنلاین ( https://www.khabaronline.ir/news/1371434/)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *