یکشنبه-5بهمن ماه1399-استفاده از ظرفیت جوانان هلال احمر در راستای اهداف شبکه ملی-مردمی بکوجا

به نام خدا

استفاده از ظرفیت جوانان هلال احمر در راستای اهداف شبکه ملی-مردمی بکوجا  (1399/10/30)


روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی از برگزاری جلسه ای با حضور خانم کبری محمدی مشاور رییس سازمان جوانان هلال احمر در امور آموزش و پژوهش، خانم یزدانی همکار ایشان و آقای جسیم مصطفوی مدیرعامل و عضو هیات مدیره موسسه خدمات مالی توسعه خرد روستا بین الملل و عضو هیات مدیره موسسه غیرتجاری توسعه خدمات مالی خرد تاک و مهندس محمودی از جمعیت هلال احمر و مهندس سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا خبرداد.



کبری محمدی- همکار بکوجا
سید علی لطفی زاده
سید علی لطفی زاده
کبری محمدی
جسیم مصطفوی
سیدعلی لطفی زاده


براساس گزارش حاضر، برگزاری این جلسه به منظور بررسی راه کارهای همکاری میان جمعیت هلال احمر و بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) و هم افزایی ظرفیت های موجود دو مجموعه در جهت خدمت رسانی بیشتر به مردم صورت گرفته است.


در ابتدای جلسه خانم محمدی مشاور رییس سازمان جوانان هلال احمر به بیان اهداف و برنامه های سازمان هلال احمر در کشور و همچنین تاسیس خانه های هلال در محلات شهرها و نیز در روستاها با مشارکت مردم و با هدف تسهیل گری در کار مردم خبر داد و آقای جسیم مصطفوی را به عنوان یکی از شرکت هایی که در جهت ارائه خدمات توانمندسازی به مناطق کم برخوردار فعالیت می نمایند معرفی نمود.


خانم محمدی با اشاره به ماهیت داوطلب پذیر بودن فعالیت های جمعیت هلال احمر، به تشریح بخشی از سوابق و فعالیت های این جمعیت در کشور پرداخت و از آن جمله به آموزش 4000 نفر برای کارهای استارت آپ و نیز طرح آموزش کسب و کارهای خرد در 6 استان در سال اول برگزاری طرح و 11 استان در سال دوم طرح در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهرها خبر داد.


محمدی: انتظار وزارت کشور از اجرای این طرح آموزش و فرهنگ سازی بود ولی خوشبختانه منجر به تشکیل کسب و کار شد.


مشاور ریسس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای توسعه خانه های هلال در روستاها بر ضرورت آموزش مردم و حساس کردن ایشان جهت حضور در عرصه های خدمت گذاری و کسب و کار تاکید و نگرانی خود را از اینکه کار از دل مردم انجام نشود و به دوش دولت بیافتد بیان کرد.


وی همچنین استفاده از بستر خانه های هلال احمر در جهت اشتغال آفرینی را انجام پذیر دانست.


خانم محمدی به فعالیت های مشترک هلال احمر با وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی برای توانمندسازی ساکنین مناطق کم برخوردار اشاره نمود و از موسسه دانش پژوهان کاردوک و توسعه خدمات مالی خرد تاک با مدیریت آقای جسیم مصطفوی خبر داد.


براساس این گزارش، آقای جسیم مصطفوی مدیر موسسات کاردوک و تاک، خلاصه ای از اقدامات انجام شده توسط موسسه کاردوک در 17 سال گذشته در زمینه توانمندسازی اجتماعی-اقتصادی ساکنین مناطق کم برخوردار و آموزش مهارت به افراد منتخب با کمک سازمان فنی-حرفه ای و اعطاء تسهیلات به ایشان از طریق هماهنگی برای حضور نماینده بانک در محل به جای مراجعه مردم به شعب بانک ها در شهرها و اتصال افراد آموزش دیده به بازار کار خبر داد.


مصطفوی با اشاره به همکاری با اغلب دستگاه های دولتی و نهادهای مرتبط با توانمندسازی اجتماعی-اقتصادی در مناطق کم برخوردار از جمله وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و معاونت اجتماعی)، وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری)، وزارت کار-رفاه و امور اجتماعی،سازمان هلال احمر، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (بنیاد برکت)، بنیاد مستضعفان (بنیاد علوی)، بسیج و سپاه و بخش اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری از عدم اختصاص بودجه کافی برای توانمندسازی و سرعت زیاد افزایش نیازمندان در مقایسه با سرعت کم توانمندسازی گلایه نمود و گفت که اگرچه تلاش زیادی انجام می شود ولی هر ساله به تعداد افراد نیازمند حمایت افزوده می شود.



مدیر موسسه کاردوک از رویکرد دستگاه ها به بودجه های توانمندسازی و خساست در پرداخت آن هم انتقاد نمود.

مصطفوی با اشاره به بازدیدهای خود از اقدامات کشورهای مختلف برای توانمندسازی، به تجربه کشور ترکیه اشاره کرد و کاهش تعداد فقرا از 15% به 5% در اثر اجرای برنامه های توانمندسازی را نشان دهنده موفقیت این کشور در اجرای قاطع این برنامه در سایه همکاری همگانی و حمایت کامل و توجیه تمام دست اندرکاران محلی دولت دانست.


وی عدم توجه به مشکلات حاشیه نشینی در شهرها را که از 4 میلیون نفر در سال 1385 به 11 میلیون نفر در سال 1398 افزایش یافته است مورد توجه قرارداد و از اینکه تمرکز همه دستگاه ها و نهادها بر روی روستاها قرار گرفته و نسبت به حاشیه شهرها توجه کافی نمی شود، اظهار نگرانی نمود.


توانمندسازی


مصطفوی پیشنهاد نمود تا برای موضوع توانمندسازی اجتماعی-اقتصادی برنامه ای جامع در خارج از سازمان برنامه و بودجه تدوین و همه دستگاه ها و نهادهایی که مسئولیت و یا علاقمندی برای فعالیت در این زمینه دارند، ذیل این برنامه و در چارچوب اهداف مشخصی فعالیت نمایند به نحوی که این فعالیت ها به صورت هم افزا با هم اجرا شوند. وی همچنین از شرورت وجود عزم و اراده و اعمال قدرت در اجرای این برنامه نیز به عنوان پیش شرط کسب توفیقات سخن گفت.


مدیر موسسه کاردوک، هلال احمر را با توجه به ماهیت بی طرفی و بی غرضی و غیرسیاسی بودن و برخورداربودن از حمایت های بین المللی و دارای شرایط مناسب برای استفاده از نیروهای داوطلب از جمله NGO ها، محل مناسبی برای تهیه و مدیریت اجرای این برنامه دانست و پیشنهاد نمود تا در این سازمان صندوق توانمندسازی تاسیس و کلیه منابع و اعتبارات تخصیصی به این حوزه در این صندوق وارد تا بدون بروکراسی دولتی و دخالت ذیحسابان، امکان هزینه کرد در چارچوب اهداف و با سرعت و دقت حداکثر فراهم گردد.


جسیم مصطفوی به فعالیت موسسه کاردوک در 1400 روستا و 30 محله شهری در 26 استان کشور در طی 17 سال گذشته و حضور خود در 400 روستا در این سال ها خبر داد و پرداخت مستقیم وجه و ارائه کمک های مادی به شکل نقدی و غیر نقدی به افرادی که قادر به انجام کار هستند را به عنوان عاملی که سبب کم انگیزگی مردم برای کار و تلاش جهت امرار معاش می گردد دانست و بر ضرورت توانمندسازی مردم به جای ارائه کمک های مستقیم مالی تاکید کرد.


روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا از بیان ظرفیت سازمان هلال احمر در برخورداری از نیروهای داوطلب در اغلب روستاهای کشور و امکان استفاده از این ظرفیت برای سازماندهی هر فعالیتی از جمله در حوزه توانمندسازی توسط خانم کبری محمدی مشاور رییس سازمان جوانان هلال احمر خبر داد و آمادگی این سازمان برای کمک به نهادها و فعالان بخش توانمندسازی جهت سازماندهی نیرو در این مناطق را اعلام نمود.


خانم محمدی با اشاره به ظرفیت بسیار بالا و عزت نفس و آموزش پذیری مردم کشور، به بیان تجربیات خود از ملاقات مردم در مناطق سیل زده استان های لرستان و گلستان و کرمانشاه و خوزستان در جریان سیل سال 1398 اشاره نمود و بر ضرورت آموزش ماهیگیری به مردم به جای تحویل ماهی به آنان تاکید و توانمندسازی مردم با رویکرد کسب و کارهای خرد را از مصادیق این پیشنهاد عنوان نمود.


توانمندسازی


در ادامه مدیر موسسات کاردوک و تاک با اشاره به اینکه از زمان ورود به محلات تا کسب نتایج اولیه در توانمندسازی افراد یک و نیم سال وقت نیاز است، از ظرفیت بسیار خوب سازمان آموزش فنی-حرفه ای برای آموزش مردم سخن گفت و از برنامه موسسه کاردوک برای توانمدسازی 200 گروه 10 نفره از مردم در یک و نیم سال آینده در صورت تامین 6 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای آموزش و توانمندسازی و پیش بینی 20 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای شروع کسب و کارهای خرد افراد آموزش دیده خبر داد.


مصطفوی بر توجه به وجود بازار برای انتخاب نوع کسب و کار و تعهد فروش محصولات تولیدی توسط افراد آموزش دیده تاکید نمود و وجود کیفیت و پایداری عرضه را دو رکن مهم حضور در بازار عنوان کرد و از خروج داوطلبانه افراد توانمند شده از پوشش نهادهای حمایتی خبر داد.


براساس این گزارش، مهندس سیدعلی لطفی زاده موسس بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی(بکوجا) نیز در این جلسه بر ضرورت توسعه سرمایه انسانی و توجه به توسعه فکری مردم در جریان توانمندسازی ها تاکید نمود و از حاضرین خواست تا همت و تمرکز خود را بر افزایش تولید ثروت در کشور و زمینه سازی برای تولید و صادرات محصولات قرار دهند تا با افزایش ثروت ملی و افزایش درآمد سرانه مردم کشور، در سایه اجرای عدالت اجتماعی، پدیده فقر به مرور ریشه کن گردد.


لطفی زاده به ظرفیت خوب سازمان جوانان و جمعیت هلال احمر در کشور و ضرورت استفاده از این ظرفیت برای توسعه سرمایه انسانی و افزایش تولید ثروت ملی اشاره نمود و از خانم محمدی خواست تا تلاش نمایند که این موضوعات راهبردی در دستور کار سازمان هلال احمر قرار گیرد.


در پایان جلسه مقرر شد تا با توجه به حضور فعال سازمان هلال احمر به نمایندگی خانم احمدی در استان مازندران و حضور موسسه کاردوک در قالب 400 گروه و فعالیت های بکوجا در این استان، جلسه ای با حضور نمایندگان سه مجموعه در دهه دوم بهمن ماه سال جاری در استان مازندران تشکیل و نحوه استفاده مناسب از ظرفیت های موجود و هم افزایی در ارائه خدمات مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.


اخبار مرتبط:





 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *