شنبه-20شهریور1400-اولین ملاقات موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان گنبد.

به نام خدا

اولین ملاقات موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان گنبد

شنبه 1400/06/20

 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری اولین جلسه موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان گنبد خبر داد.

براساس این گزارش، این دیدار از ساعت 10:00 صبح روز چهارشنبه 1400/06/17 و در محل اداره جهاد کشاورزی شهرستان گنبد و با حضور افراد زیر برگزار شد:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. عیدمحمد فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. غلامعلی نورا نماینده بکوجا در شهرستان گنبد
  4. علی صدایی معاون مالی و اداری اداره جهاد کشاورزی شهرستان گنبد
  5. سید موسی حسینی نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان گنبد
  6. خاکپور نماینده بکوجا در بخش داشلی برون شهرستان گنبد
  7. رضا پرستش نماینده بکوجا در دهستان باغلی مرامه از بخش مرکزی شهرستان گنبد


سید علی لطفی زاده -عیدمحمد فاروقی -غلامعلی نورا -علی صدایی -سید موسی حسینی -خاکپور-رضا پرستش

در ابتدای این دیدار مهندس لطفی زاده موسس بکوجا ضمن اظهار خوشوقتی از دیدار با نمایندگان بکوجا در شهرستان گنبد از میزبانی اداره جهاد کشاورزی برای برگزاری این جلسه و نیز حضور آقای صدایی معاون مالی و اداری این اداره در جلسه قدردانی کرد.

لطفی زاده بابیان اهداف و برنامه های بکوجا از زحمات مهندس فاروقی در تشکیل کمیته ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان و انتخاب شایسته آقای مهندس غلامعلی نورا برای نمایندگی بکوجا در شهرستان گنبد قدردانی نمود و ارزیابی خود از توانایی آقای مهندس نورا براساس جلسات هفتگی برگزار شده بسیار مثبت اعلام کرد.

مهندس لطفی زاده رسالت اصلی بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی را بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق بهبود بهره وری در واحدهای تولیدی و در نتیجه افزایش تولید ناخالص داخلی عنوان کرد و هدف مشخص بکوجا در استان گلستان را حمایت از بهبود عملکرد در تولید پنبه و دانه های روغنی بیان کرد.

سید علی لطفی زاده -عیدمحمد فاروقی -غلامعلی نورا -علی صدایی -سید موسی حسینی -خاکپور-رضا پرستش

موسس بکوجا راه افزایش تولید را استفاده از دانش و فناوری دانست و ماموریت شبکه ملی-مردمی بکوجا که با استفاده از مردم داوطلب شکل می گیرد را متقاعد نمودن تولیدکنندگان و بویژه کشاورزان پنبه و دانه های روغنی در به کارگیری دانش و فناوری به منظور افزایش تولید در واحد سطح برشمرد و افزود: پس از پذیرش بکارگیری دانش و فناوری در تولید از سوی تویدکنندگان، شبکه ملی نخبگان بکوجا که با حضور عموم محققین و پژوهشگران و متخصصین ذیربط در استان و اقصا نقاط کشور تشکیل گردیده است، عهده دار ارائه خدمات مورد نیاز به تولیدکنندگان خواهند بود.

لطفی زاده استفاده از ظرفیت سایر نهادها و ارگان ها و سازمان ها برای شکل گیری شبکه ملی-مردمی بکوجا از جمله جهاد کشاورزی، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، جمعیت هلال احمر، آستان قدس رضوی و دیگر نهادهایی که به نحوی معتقد به کار مردمی و ترویجی هستند را  ضروری دانست و هم افزایی میان این واحدها را از دیگر برکات این همکاری عنوان کرد.

سید علی لطفی زاده -عیدمحمد فاروقی -غلامعلی نورا -علی صدایی -سید موسی حسینی -خاکپور-رضا پرستش

لطفی زاده در پایان سخنان خود از مهندس نورا خواست تا در معرفی نمایندگان بکوجا در بخش ها و دهستان ها و از همه مهمتر در روستاهای تابعه سرعت بیشتری به خرج دهند تا از ظرفیت های ارزشمند این شهرستان استفاده مطلوب صورت پذیرد.

در ادامه این دیدار مهندس غلامعلی نورا به معرفی نمایندگان بکوجا در بخش های مرکزی و داشلی برون که در جلسه حضور داشتند پرداخت و پس از آن توضیحاتی را پیرامون ظرفیت های شهرستان گنبد ارائه داد و گفت: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 شهرستان گنبد کاووس دارای 97147 خانوار و 348744 نفر جمعیت بوده است. وی افزود: شهرستان گنبد کاووس در قسمت شمالی و مرکزی استان گلستان واقع شده و از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با شهرستانهای آزادشهر و رامیان، از شرق با شهرستانهای مراوه تپه، کلاله و مینودشت و از غرب با شهرستان آق قلا محدود می شود. وسعت شهرستان 507.132 هکتار و 81 /24 درصد از مساحت استان می باشد.

غلامعلی نورا افزود: شهرستان گنبد کاووس  بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای دو بخش و 6 دهستان و 167 آبادی دارای سکنه و 10 آبادی خالی از سکنه می باشد. بخشهای این شهرستان شامل بخش مرکزی به مرکزیت شهر گنبد کاووس و 4 دهستان به نام آق آباد ، باغلی مراما، سلطانعلی و فجر و بخش داشلی برون به مرکزیت شهر اینچه برون و 2 دهستان اترک و کرند می باشد.

مهندس نورا ادامه داد: شهرستان گنبد کاووس از نظر آب و هوایی جز اقلیم مدیترانه ای به حساب آمده که دارای فصل تابستان نسبتا گرم و خشک بوده طوریکه 150 تا 200 روز از سال آبی خشک می باشد. موقعیت طبیعی شهرستان به گونه ای است که بر پدیده های اقلیمی خصوصا بارندگی تاثیر فراوانی می گذارد که عمدتا به دلیل کاهش ارتفاعات رشته کوههای البرز شرقی در این منطقه و دور شدن از دریا میزان بارندگی آن بین 200 میلی متر و حداکثر 400 میلی متر در سال می باشد که هرچه به طرف شمال (نوار مرزی) پیش می رویم از میزان بارندگی کاسته شده طوریکه به میزان 100 تا 150 میلی متر در طول سال می رسد. وقوع بلایای طبیعی از جمله خشکسالی، سیل و طوفان از پدیده های طبیعی و حوادث غیر مترقبه این شهرستان است که خسارت هنگفتی به تولیدات ، تاسیسات و زندگی اقتصادی و معیشتی مردم وارد می سازد.

 

نقشه تقسیمات شهرستان گنبد

 

وی گفت: حوزه های آبریز شهرستان کاووس عمدتا رودخانه ها دایمی و فصلی جاری در این سرزمین به شرح زیر می باشد.

- گرگانرود: این رود که از دامنه های شمالی رشته کوه های البرز شرقی و دامنه ارتفاعات خراسان و کوههای آلاداغ در بجنورد سرچشمه  می‌گیرد و در پشت سد مخزنی گلستان واقع در شرق شهرستان ذخیره می شود.

- رود اترک: این رود از شمال قوچان و از کوههای هزارمسجد خراسان سرچشمه می گیرد و پس از عبور از نواحی کوهستانی بجنورد به طول 120 کیلو متر مرز بین المللی مشترک ایران و ترکمنستان را شکل داده و مجموعا با داشتن 500 کیلومتر طول بعد از طی مسیر و سیراب کردن اراضی واقع در بخش مرکزی داشلی برون پشت تالاب بین المللی آلماگل- آجی گل و آلاگل و سد دانشمند ذخیره می شود.

- بایرام شالی و قره تکن: این رودخانه فصلی بوده و از حوزه فرعی رودخانه قره چای رامیان سرچشمه می گیرد و با احداث بندهای انحرافی در حوزه اراضی دهستان  باغلی مرامه مورد بهره برداری کشاورزان قرار می گیرد.

- رودخانه چهل چای: از کوههای بلند شمال و شرق مینودشت سرچشمه گرفته و در پایین دست امامزاده یحیی بن زید به گرگانرود می ریزد.

برای تامین و ذخیره سازی آب مورد نیاز کشاورزان سدها و آب بندان هایی درحوزه آبریز شهرستان به نام های سد گلستان، سد دانشمند، سد بوستان، سدهای ایمر 1 و 2، سد(آب بندان)  اینچه برون،  سد آلاگل و سد وشمگیر  احداث شده که قابلیت ذخیره سازی 220میلیون مترمکعب آب را دارند.

مهندس نورا گفت: درسال زراعی جاری افزون بر ۱۴۶ هزار هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس به کشت محصولات پاییزه رفته که از این میزان سطح زیرکشت در ۱۱۵ هزار هکتار گندم، ۱۱ هزار هکتار دانه روغنی کلزا، افزون بر ۲۰ هزار هکتار جو و ۷۵ هکتار چغندر قند کشت شده است و پیش بینی برداشت چهار محصول پاییزه گنبدکاووس در مجموع ۳۶۰ هزار تن است که ۳۰۰ هزار تن آن گندم، ۱۹ هزار تن دانه روغنی کلزا، ۳۸ هزار تن جو و سه هزار تن چغندرقند خواهد بود و پس از آن فصل کشت و برداشت برخی محصولات سبزی و صیفی‌جات از جمله خیار و گوجه، باقلا، نخوذ فرنگی، نخود آبگوشتی، هندوانه و خربزه و پنبه در سطح تقریبی ۸ هزار هکتار در این شهرستان خواهد بود.

 

غلامعلی نورا- نماینده بکوجا در شهرستان گنبد


در ادامه این جلسه، نمایندگان معرفی شده از سوی مهندس نورا برای بخش های مرکزی و داشلی برون و نیز دهستان باغلی مرامه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. آقای مهندس حسینی نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس گفت: هر دهستان ظرفیت متفاوتی دارد مثل دامداری، شیلات، کشاورزی،گیاهان دارویی که باید به آنها توجه شود و از مزیت نسبی تولید در هر منطقه استفاده کرد.

در ادامه مهندس خاکپور نماینده بکوجا در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس گفت: با توجه به محرومیت بخش داشلی‌برون و خشکسالی حادث شده این منطقه نیاز به توجه بیشتری دارد.

همچنین مهندس پرستش نماینده بکوجا در دهستان باغلی مرامه از توابع بخش مرکزی در شهرستان گنبدکاووس نیز گفت: با توجه به سیاست‌های اعلام شده آمادگی لازم را برای انجام کار داریم.

در ادامه جلسه مهندس فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان نیز ضمن تشکر از مدیران جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس برای پذیرش میزبانی برگزاری این جلسه به ذکر سوابق ارزشمند مهندس نورا در زمان مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان قبل از بازنشستگی پرداخت و از زحمات ایشان در تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا تقدیر و در عین حال خواستار تسریع در تکمبل شبکه شد.

سید علی لطفی زاده -عیدمحمد فاروقی -غلامعلی نورا -علی صدایی -سید موسی حسینی -خاکپور-رضا پرستش

در پایان این دیدار آقای مهندس صدایی معاون اداره جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به مهندس لطفی زاده و آقای مهندس فاروقی از اینکه اداره جهاد کشاورزی میزبان این نشست گردیده اظهار خوشوقتی نمود و آمادگی خود و همکاران جهاد کشاورزی شهرستان را برای هر نوع همکاری به منظور تحقق اهداف بکوجا اعلام کرد. صدایی با عذرخواهی از عدم حضور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در جلسه که به دلیل برگزاری همزمان جلسه ای در فرمانداری شهرستان امکان حضور نداشته اند، سلام و آرزوی توفیقات ایشان را به حاضرین در جلسه ابلاغ کرد.

 

پس از این دیدار مهندس لطفی زاده در دفتر مهندس حبیب اله زارع سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس حاضر شد و به صورت سرپایی با ایشان گفتگو و از میزبانی ایشان قدردانی کرد. مهندس زارع نیز با عذرخواهی از عدم امکان حضور در جلسه به دلیل حضور در جلسه فرمانداری، آمادگی خود و همکاران جهاد کشاورزی شهرستان را برای همکاری کامل با بکوجا اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *