شنبه-28خرداد1401-استفاده از ظرفیت معاونت عمران و توسعة شهری و روستایی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای تحقق اهداف بکوجا.

به نام خدا 

استفاده از ظرفیت معاونت عمران و توسعة شهری و روستایی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای تحقق اهداف بکوجا

شنبه 1401/03/28

    به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بکوجا، نشست صمیمانة مهندس سید علی لطفی زاده، موسس بکوجا و آقای دکتر مهدی جمالی‌نژاد، معاون محترم عمران و توسعة شهری و روستایی وزارت کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در بعدازظهر روز شنبه 1401/03/21 برگزار شد.

        

سید علی لطفی زاده
مهدی جمالی نژاد
مهران کفاش
سید علی لطفی زاده مهدی جمالی نژاد مهران کفاش
                                                              

    براساس این گزارش در این دیدار که آقای مهران کفاش از همکاران افتخاری بکوجا نیز حضور داشت، در ابتدای جلسه مهندس لطفی زاده به بیان و تشریح اهداف و برنامه های بکوجا و تبیین ارتباط نزدیک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با فعالیت‌های این سازمان مردم‌نهاد در حوزه کشاورزی پرداخت و بر ضرورت حمایت فرمانداران و بخشداران کشور از نمایندگان بکوجا  تاکید کرد.

اولویت‌های بکوجا در بخش کشاورزی

    لطفی زاده گفت: هدف بکوجا بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق بهبود بهره‌وری در تولید با استفاده از دانش و فناوری است و اولویت بکوجا در بخش کشاورزی خوداتکایی در تولید برنج، گندم، دانه‌های روغنی، خوراک دام و طیور، پنبه و گوشت گوسفندی می‌باشد. با عنایت به تمرکز این فعالیت در روستاها، لاجرم شبکه ملی مردمی بکوجا متناظر با تقسیمات کشوری تشکیل و در استان‌های هدف اقدام به انتخاب نماینده داوطلب در سطح استان، شهرستان، بخش، دهستان و روستا می‌گردد تا بدینوسیله امکان ارتباط مستقیم با کشاورزان و دامداران و ترغیب آنان به استفاده از دانش و فناوری و بهبود بهره وری در تولید فراهم آید.

اولویت های بکوجا در بخش صنعت

    موسس بکوجا از اولویت‌های این سازمان مردم‌نهاد در بخش صنعت نیز سخن گفت و اولویت های این بخش را نیازهای روزانه زندگی مردم از جمله پوشاک، مسکن، خودرو، لوازم خانگی، دارو و صنایع مرتبط با حوزه ICT عنوان نمود و با توجه به متمرکز بودن فعالیت های صنعتی، از شناسایی و برقراری ارتباط با صاحب‌نظران و متخصصین و دست اندرکاران این بخش و همفکری برای برون رفت از وضعیت موجود و ارائه راه کارهای اجرایی خبر داد.

معرفی بکوجا به شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداران و دهیاران

    سید علی لطفی زاده با اشاره به نقش شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران در اداره امور روستاها، بر ضرورت همسویی و همراهی همه افراد تاثیرگذار و دارای تریبون برای کمک به فراگیر شدن گفتمان بکوجا تاکید کرد و خواستار معرفی بکوجا به کلیه شوراهای اسلامی شهر و روستا و نیز شهرداران و دهیاران برای تقویت این گفتمان شد.

ضرورت حمایت فرمانداران و بخشداران از نمایندگان بکوجا

     مهندس لطفی زاده بر ضرورت حمایت فرمانداران و بخشداران از نمایندگان بکوجا نیز تاکید کرد و با توجه به هدف بسیار مهم بکوجا در بهبود وضعیت اقتصادی کشور، این هدف را هدف همه دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری دانست و با اشاره به صدور مجوز فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد از سوی وزارت کشور، خواستار همکاری و حمایت همه جانبه این وزارتخانه و واحدهای تابعه، از برنامه های بکوجا شد و آمادگی این سازمان مردم‌نهاد برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در این ارتباط را نیز اعلام نمود.

پیشنهاد بکوجا برای شهرهای پاک

     لطفی زاده از تهیه طرح شهر پاک توسط بکوجا با هدف کاهش آلایندگی در کلانشهرها از طریق محدود نمودن مصرف سوخت‌های فسیلی سخن گفت و افزود: برای شهر تهران که به عنوان پایلوت این طرح در نظر گرفته شده است، برقی کردن همه 7000 دستگاه اتوبوس‌های حمل‌ونقل درون‌شهری، همه 100.000 تاکسی درون‌شهری، 20.000 وانت بار درون‌شهری و 1.100.000 موتورسیکلت کار و همچنین واگذاری رایگان نزدیک به 9 میلیون دستگاه اسپلیت یونیت سرد و گرم به کلیه واحدهای مسکونی برای سرمایش و گرمایش، واگذاری رایگان حدود سه میلیون دستگاه اجاق برقی برای خوراک‌پزی و واگذاری رایگان حدود سه میلیون دستگاه آبگرمکن برقی به تمامی واحدهای مسکونی موجود در این شهر و همچنین ساخت 4500 مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی برای تأمین برق مورد نیاز برای این طرح سخن گفت و یکی از مهمترین ویژگی‌های این طرح را، نداشتن هزینه برای ذینفعان آن دانست.

 

تامین هزینه طرح از محل دریافت سوخت مصرفی خودروها و تجهیزات برقی شده

     لطفی زاده گفت: در این طرح سوختی که در گذشته در اختیار اتوبوس‌های درون‌شهری، تاکسی‌ها، وانت بارها، موتورسیکلت‌های کار و منازل مسکونی قرار می‌گرفته است به مدت شش سال در اختیار مجری طرح قرار گرفته و پس از آن برای همیشه در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

واگذاری رایگان اتوبوس، تاکسی، وانت بار، موتوسیکلت، اسپلیت یونیت، اجاق برقی و آبگرمکن برقی به ذینفعان

    وی افزود: علاوه بر واگذاری رایگان کلیه خودروها و تجهیزات پیش‌بینی شده در این طرح، برق مصرفی آنان نیز تا اندازه‌ای که از نیروگاه 4500 مگاواتی مورد نظر در این طرح قابل تامین می‌باشد به صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت.

ساخت 200.000 واحد مسکونی ویژه زوج های جدید در اطراف کلان شهرها

    لطفی زاده با اشاره به تجربیات خود در طرح مسکن مهر و ضرورت استفاده بهینه از این تجربیات بر ضرورت عدم درگیر نمودن دولت با اجرای مسکن و از آن مهمتر واگذار نمودن مسکن به مردم تاکید کرد و با یادآوری اینکه موضوع مسکن از جمله موضوعاتی است که همواره در بخش خصوصی رقم خورده، مهمترین وظیفه دولت در بخش مسکن را تامین زمین و اعطای تسهیلات ساخت مسکن عنوان کرد.

تاخیر در شکل گیری سه میلیون ازدواج

    موسس بکوجا گفت: معضل تامین مسکن در کلان شهرها وضعیت حادتری دارد، چرا که زمین در کلان شهرها گران و مالکیت آن عموما خصوصی است و با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم در چند سال اخیر، شاهد عدم تمایل جوانان به ازدواج و وجود بیش از 6 میلیون جوانی که از سن ازدواج گذشته اند می باشیم که این به معنای عدم شکل گیری بیش از سه میلیون ازدواج است.

گلایه از غفلت دولت و مجلس نسبت به ازدواج جوانان

    لطفی زاده با گلایه از بی توجهی مجلس و دولت نسبت به جوانانی که هنوز ازدواج نکرده اند از بی توجهی قوانین حمایت از جوانی جمعیت و خانواده و قانون جهش تولید مسکن در این رابطه سخن گفت و از تهیه طرحی برای تامین رایگان مسکن جوانانی که به تازگی ازدواج می نمایند در اطراف کلان شهرها خبر داد و افزود: در این طرح پیش بینی شده تا زوج های جوان به مدت دوسال و بدون پرداخت اجاره در این واحدها ساکن و چنانچه در این مدت صاحب فرزند شوند به ازای هر فرزند به مدت پنج سال دیگر در همان منزل سکونت رایگان داشته باشند.

    سید علی لطفی زاده مدل تامین مالی این طرح را کاملا توسط بخش خصوصی عنوان نمود و نقش دولت را صرفا صدور مجوز برای ساخت شهرک های خصوصی و بر روی زمین های حدود 100 هکتاری دارای مالکیت شخصی و اعطای تسهیلات عنوان کرد و با توجه به رسالت وزارت کشور در این ارتباط، خواستار همراهی این وزارتخانه در اجرای این طرح شد.

    در پایان این جلسه، مهندس لطفی زاده  ضمن تشکر از میزبانی و حسن مساعدت معاونت عمران و توسعة شهری و روستایی وزارت کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، تداوم هماهنگی و همکاری را، برای تحقق برنامه‌های مطروحه خواستار شد.

    در پایان این دیدار دکتر مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعة شهری و روستایی وزارت کشور ضمن اظهار خوشوقتی از دیدار مجدد لطفی‌زاده و کفاش، از پیشنهادهای مطرح شده از سوی بکوجا استقبال کرد و با اشاره به اهمیتی که وزیر کشور برای اینگونه طرح‌ها قائل می‌باشد، از عزم راسخ خود برای طرح این پیشنهاد با ایشان و برگزاری جلسه مشترک برای تشریح طرح سخن گفت و خواستار همکاری نزدیک‌تر بکوجا و وزارت کشور شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *