پنجشنبه-25 اسفند 1401-برگزاری جلسه هم اندیشی با دانشجویان برای ترویج فرهنگ استعدادسنجی.

به نام خدا

برگزاری جلسه هم اندیشی با دانشجویان برای ترویج فرهنگ استعدادسنجی

پنج شنبه 1401/12/25

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی(بکوجا) از برگزاری نشست هم‌اندیشی سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا با تعدادی از دانشجویان دانشگاه های تهران خبر داد.

به موجب این گزارش در این دیدار علاوه بر لطفی زاده افراد زیر حضور داشتند:

  1. فرشته لاله مسئول توسعه سامانه های گروه مشاوره بکوجا
  2. فاطمه شیرازی مسئول برنامه ریزی و نظارت گروه مشاوره بکوجا
  3. حمیده رنجبر مسئول آموزش گروه مشاوره بکوجا
  4. فاطمه غلامعلیان دانشجوی دکترای رشته مکانیک- تبدیل انرژی دانشگاه خواجه نصیر
  5. حانیه پاشایی دانشجوی دکترای رشته عمران- مدیریت منابع آب دانشگاه خواجه نصیر
  6. امیرعلی شیخ‌الاسلام زاده دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته عمران-خاک‌و‌پی در دانشگاه علم و صنعت ایران
  7. راضیه ابراهیمی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی در دانشگاه الزهرا
  8. امیرحسام ادیب فر دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته مشاوره در دانشگاه علامه طباطبایی
  9. سید محمدحسین هاشمی سهی دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه علم و صنعت ایران
  10. ریحانه خفری دانشجوی مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران
  11. نازنین طلائیان دانشجوی مقطع کارشناسی روانشناسی در دانشگاه تهران
  12. احمدرضا نصرتی دانشجوی مقطع کارشناسی مهندسی پزشکی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران

 

تبیین اهداف و برنامه های بکوجا و هدف از برگزاری جلسه

در ابتدای این جلسه که از ساعت 9:30 روز چهارشنبه مورخ 24/12/1401 و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و همخوانی سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، حاضرین در جلسه به معرفی اجمالی خود پرداختند و سپس مهندس لطفی زاده با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه،هم اندیشی با دانشجویان و جوانان فرهیخته کشور برای یافتن بهترین روش های ترویج فرهنگ استعدادسنجی در میان مردم کشور با اولویت دانشجویان و دانش آموزان می باشد، از طریق ارائه دو فایل پاورپوینت به بیان اهداف و برنامه های سازمان مردم نهاد بکوجا پرداخت و سپس از اهمیت استعدادسنجی در پیشرفت اقتصادی ایران سخن گفت.

طرح دیدگاه های حاضرین

پس از سخنان لطفی زاده، حاضرین در جلسه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

تاکید بر موردپژوهی

امیرحسام ادیب فر به موردپژوهی برای شناخت بهترین روش برای کار ترویجی اشاره نمود.

ضرورت محترم شمرده شدن همه افراد و همه مشاغل

فاطمه غلامعلیان با اشاره به جایگاه متفاوت اجتماعی و اقتصادی مشاغل مختلف، به زیرساختی بودن استعدادسنجی برای کشور و ضرورت محترم شمرده شدن همه افراد و همه مشاغل در جامعه تاکید کرد. وی همچنین از ضرورت بکارگیری رسانه های مختلف تصویری، صوتی، مکتوب و فضای مجازی به منظور تبیین نقش استعدادسنجی در هدایت تحصیلی و انتخاب شغل مناسب و دستیابی به درآمد مکفی و موفقیت و رضایت فرد سخن گفت و بر نقش صفحات مجازی افراد پرمخاطب در انتشار این مطالب تاکید کرد.



حضور همه گروه های سنی در برنامه استعدادسنجی و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای ترویج

غلامعلیان پیشنهاد نمود تا همه گروه های سنی در جامعه هدف بکوجا برای ترویج فرهنگ استعدادسنجی حضور داشته باشند و از ظرفیت شبکه های نسیم، پویا، ورزش که شبکه های غیرسیاسی تلوزیون هستند و همچنین ظرفیت شبکه های نمایش خانگی همچون نماوا و فیلیمو استفاده شود.

استفاده از ظرفیت برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها که با محوریت انجمن های دانشجویی برگزار می شود

فاطمه غلامعلیان استفاده از ظرفیت برنامه های فرهنگی دانشگاه ها برای تبیین اهمیت موضوع استعدادسنجی در پیشرفت اقتصادی فرد و جامعه را گوشزد نمود و بر استفاده از پتانسیل انجمن ها و گروه های دانشجویی برای تحقق این هدف تاکید کرد.

تاکید بر تاثیر پویانمایی در مخاطب و استفاده ز ظرفیت گروه های مجازی دانشجویی و انجمن های علمی

نازنین طلائیان نیز استفاده از ابزار رسانه و تولید و انتشار پویانمایی های کوتاهی که با بیان گویای مطلب قدرت تاثیر در مخاطب داشته باشند را یادآور شد و از ظرفیت گروه های مجازی دانشجویی و یا انجمن های علمی برای نشر این مهم سخن گفت.

بیان تجربیات افراد موفق برای ترویج استعدادسنجی

طلائیان استفاده از پرسشنامه برای استعدادسنجی را الزاما منجر به تحقق نتیجه مناسب ندانست و بیان تجربیات توسط افراد موفق در رشته های مختلف برای آشنا نمودن دانش آموزان و دانشجویان با رشته ها موثرتر ارزیابی کرد.



برگزاری کارسوق ها برای آشنایی مخاطبین با فعالیت های مختلف

نازنین طلائیان از برگزاری کارسوق ها به عنوان روشی موفق برای آشنایی مخاطبین با موضوعات مختلف و پیدا کردن شناخت اولیه برای پاسخگویی صحیح به سوالات پرسشنامه ها یاد کرد و بر حساس سازی مخاطبیت از طریق فراهم کردن بستر تجربه و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با افراد موفق تاکید کرد.

ایجاد سازمان مشخص و الزام به استعدادسنجی

ریحانه خفری بر معرفی صحیح رشته های دانشگاهی به دانش آموزان برای فراهم سازی امکان انتخاب صحیح برای آنان تاکید کرد و گفت: برای فراگیر شدن فرهنگ استعدادسنجی بهترین روش سازمانی نمودن موضوع و ایجاد الزامات قانونی است و در این رابطه نحوه فراگیر شدن استفاده از کمربند ایمنی را یادآور شد.



ضرورت تمرکز استعدادسنجی بر دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی

خفری بر تمرکز استعدادسنجی در مقاطع پیش دبستانی و دبستان تاکید کرد و افزود: افراد وقتی بزرگ می شوند گرایشات فکری پیدا می کنند و این گرایشات باعث می شود تا حرف هرکسی را نپذیرند در حالیکه در سنین پایین چنین شرایطی را ندارند.

نبود آینده شغلی مناسب برای رشته های علوم انسانی

وی افزود: یکی از عوامل عدم جذب بچه های با استعداد در رشته های علوم پایه، نبود آینده شغلی مناسب برای ین رشته هاست و بیان آینده شغلی هر رشته می تواند بسیار موثرتر از عناوین درسی برای مخاطبین باشد. او ادامه داد: دغدغه اقتصادی برای جوانان بسیار مهم است و بیان آینده شغلی هر رشته می تواند بیش از سایر روش ها مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به جذاب بودن تولیدات رسانه ای

وی همچنین بر ضرورت توجه به جذابیت در کار رسانه ای و استقبال بیشتر از محتوای رسانه ای در مقایسه با محتوای علمی و ادبی تاکید کرد.

توجه به خلاقیت و پدیده های جدید و مقتضیات سنی در تولیدات رسانه ای

مهندس شیخ الاسلام زاده نیز بر ضرورت توجه به خلاقیت و پدیده های جدید و همچنین مقتضیات سنی گروه های مختلف در تولیدات رسانه ای تاکید کرد و از تاثیرگذاری شعرهای مناسب در کتاب های دوان تحصیل ابتدایی کودکان و تولید محتوای مناسب برای آنان سخن گفت.



ضرورت توجه به فرم علاوه بر محتوا

راضیه ابراهیمی بر ضرورت توجه به فرم علاوه بر توجه به محتوا سخن گفت و مخاطب شناسی را مهمترین عامل موثر در انتخاب فرم معرفی کرد. وی بهترین سن برای استعدادسنجی را قبل از تولد و از طریق توجیه و آموزش والدین عنوان کرد و بر استفاده از فرم های متفاوت برای گروه های سنی مختلف از جمله دانش آموزان و دانش جویان و والدین تاکید کرد.

استفاده از نمایش نامه ها، تئاتر، پادکست و افراد موثر برای فرهنگ سازی

ابراهیمی استفاده از ادبیات، هنر و هنرهای بصری را در فرهنگ سازی بسیار موثر ارزیابی کرد و پیشنهاد کرد تا نمایش‌نامه ها و تئاترهایی با مضمون استعدادسنجی ساخته شود. وی همچنین بر استفاده از پادکست و افراد موثر در فضای مجازی برای ترویج فرهنگ استعدادسنجی سخن گفت و در عین حال هم نشینی و مجالست با افراد دارای تجربه موفق را موثرتر از مطالعه ارزیابی کرد.

تهیه پادکست از زندگی افراد موفق

نازنین طلائیان با تاکید بر اثرکذاری پادکست، پیشنهاد تهیه پادکست از زندگی نامه و تجربیات افراد موفق را مطرح نمود. وی همچنین دعوت از افرادی که با تغییر در مسر زندگی موفق به کسب موفقیت های بزرگ شده اند را برای مخاطبین جذاب دانست.

اهمیت دادن به جوانان نشانه توسعه یافتگی جامعه است

در ادامه جلسه حانیه پاشایی بر ضرورت اهمیت دادن به جوانان تاکید و این کار را از نشانه های جوامع پیشرفته دانست که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد. وی افزود: اغلب انسان ها رقابت طلب هستند و اگر برای چیزی جایزه گذاشته شود، برای کسب آن جایزه به آن توجه می نمایند و بهتر است برای ترویج فرهنگ استعدادسنجی از این روش نیز استفاده نمود.

برگزاری مسابقه و ایجاد رقابت و اعطای جایزه جذاب

پاشایی افزود: معمولا انسان ها برای چیزی که زحمت کشیده باشند ارزش قائل هستند. وی همچنین قیمت گذاری متفاوت و توجه به مخاطبین متخصص و مردم عادی را مورد توجه قرار داد و پیشنهاد نمود تا درمیان افراد جامعه و گروه های سنی مختلف مسابقه استعداد برگزار شود و به بهترین استعدادها جایزه و یا شغل مناسب پیشنهاد شود. وی همچنین استفاده از اسکالرشیپ به عنوان جایزه افراد برگزیده را نیز مطرح نمود.



ضرورت بهینه سازی ساختار در کنار بهینه سازی افراد

پاشایی بر ضرورت بهینه سازی ساختارها در کنار بهینه سازی افراد تاکید کرد و گفت: اگر افراد بهینه شده باشند ولی ساختار بهینه نباشد در این صورت خروجی بهینه نخواهد بود.

اثربخشی بیشتر فعالیت ترویجی در میان دانشجویان

در ادامه این جلسه امیرعلی شیخ الاسلام زاده بر شروع فعالیت های ترویجی در میان خود دانشجویان و اثربخشی بیشتر آن تاکید نمود و از نیازهای اقتصادی افراد و تلقی استعدادسنجی به عنوان فعالیتی لاکپری و مخصوص اقشار توانمند جامعه سخن گفت و بر بیان نقش استعدادسنجی در شغل و آینده اقتصادی افراد به عنوان عاملی انگیزشی تاکید کرد.

ارائه برآورد درآمد مشاغل مختلف

شیخ الاسلام زاده بر ارائه برآورد درآمد هر شغل و استفاده از پادکست و استمرار در امر ترویج تاکید کرد و به نقل از آیت الله جوادی آملی گفت: انسان ها علاوه بر نیاز به شنیدن حرف های خوب، نیازمند ایده های خوب نیز هستند. وی همچنین به علاقه افراد به شنیدن تجربیات افراد موفق و همچنین ضرورت همدلی دولت و ملت به عنوان الزامات توسعه و تجربه همیار پلیس در کنار قانون کمربند ایمنی برای استاده از ظرفیت های اجتماعی تاکید کرد.



سازمانیزه کردن استعدادیابی و ایجاد منفعت ملموس مادی و اجتماعی برای مخاطب

سیدمحمدحسین هاشمی سهی نیز بر سازمانیزه کردن استعدادیابی و ایجاد منفعت قابل لمس مادی، اجتماعی و یا شغلی برای ایجاد انگیزه تاکید کرد و شاهد مدعای خود را نقش آموزش های ضمن خدمت در رتبه بندی معلمان و در نتیجه استقبال معلمان از این آموزش ها عنوان کرد و از برگزاری مسابقه و اعطای جایزه نیز به عنوان موضوع جذاب دیگر برای جذب مخاطب سخن گفت.

برگزاری کارگاه های آموزشی برای والدین دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی

فاطمه شیرازی نیز بر آغاز استعدادسنجی از سنین پایین تر در مدارس ابتدایی و مراکز پیش دبستانی و همچنین برگزاری کارگاه آموزی برای والدین در مدارس و تبیین بحث تفکیک علایق تاکید کرد.

تشکر و قدردانی از حاضرین

در پایان این جلسه مهندس لطفی زاده از حضور و اعلام نظر همه حاضرین قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد تا با استفاده از این پیشنهادات، گام بلندی در جهت خدمت به مردم کشور برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *