جمعه-26 شهریور1400-شبکه ملی-مردمی بکوجا و تشکل مدیریت مزرعه-دو زمینه همکاری بکوجا با تعاونی های روستایی.

به نام خدا

شبکه ملی-مردمی بکوجا و تشکل مدیریت مزرعه دو زمینه همکاری بکوجا با تعاونی های روستایی

جمعه 26-06-1400

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از توافق بکوجا با اتحادیه تعاونی های روستایی شهرستان بابل برای همکاری آزمایشی در تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در روستاهای این شهرستان و نیز ارائه خدمات مدیریت مزرعه به کشاورزان از سوی تعاونی های روستایی خبر داد.

به موجب این گزارش در جلسه ای که از ساعت 14:00 روز پنجشنبه 1400/06/25 و با حضور افراد زیر در دفتر اتحادیه تعاونی های روستایی شهرستان بابل برگزار شد، در خصوص اهداف و برنامه های بکوجا و نقش تعاونی های روستایی در تحقق این اهداف بحث و تبادل نظر شد.

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران
  3. سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل
  4. قاسم باقرنیا مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی شهرستان بابل
  5. مظاهر عابدی مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی پیشرو
  6. سیدرضا موسوی مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی سعدی
  7. موسی رضازاده مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی ولیعصر(عج)
  8. فتحی مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی دهقان
  9. سید مهدی موسوی احمدچالی مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی پل انصاری
  10. محمود کیایی مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی فروردین
  11. کاظم ابراهیمی معاون مالی اتحادیه تعاونی های روستایی شهرستان بابل

در ابتدای این دیدار مهندس باقرنیا مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی شهرستان بابل با اشاره به جلسات قبلی با مجموعه بکوجا، هدف از برگزاری این جلسه را بررسی امکان همکاری تعاونی های روستایی در تحقق اهداف و برنامه های بکوجا برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بر پایه بهبود بهره وری اعلام کرد.  وی تعداد تعاونی های روستایی شهرستان بابل را 24 تعاونی اعلام کرد و گفت که 4 تعاونی غیر فعال و 20 تعاونی در حال فعالیت هستند که 6 تعاونی برتر، تعاونی های حاضر در این جلسه هستند. باقرنیا تعداد اعضاء تعاونی های روستایی شهرستان بابل را حدود 74.000 نفر اعلام و درآمد تعاونی ها در وضعیت فعلی را بسیار ناچیز دانست.

در ادامه جلسه مهندس لطفی زاده موسس بکوجا ضمن اظهار خوشحالی از حضور در جمع مدیران شرکت های تعاونی روستایی شهرستان بابل، از زحمات آقای مهندس باقرنیا برای تدارک برگزاری این جلسه قدردانی و برای سلامتی ایشان دعا کرد.

سازمان تعاونی های روستایی


لطفی زاده در ادامه سخنان خود به بیان اهداف و برنامه های بکوجا برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق بهبود بهره وری در تولید با تکیه بر دانش و فناوری پرداخت و رویکرد بکوجا برای پیاده سازی برنامه های خود را تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان و متناظر با تقسیمات کشوری از یک طرف و تشکیل شبکه ملی نخبگان متشکل از متخصصین و پژوهشگران و اساتید از سوی دیگر عنوان کرد.

وی افزود: هدف از تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا دسترسی بدون واسطه به تولیدکنندگان و تبیین موضوع افزایش کمی و کیفی تولید با استفاده از دانش و فناوری برای آنان و ترغیب ایشان به استفاده از این مسیر برای ارتقای تولید و در نتیجه کسب درآمد بیشتر برای تولیدکنندگان است.

لطفی زاده گفت: پس از اینکه تولیدکنندگان بپذیرند که با استفاده از دانش و فناوری قادر به تولید محصول بیشتر و در نتیجه درامد بیشتر خواهند بود، شبکه ملی نخبگان دانش فنی و فناوری مورد نیاز را در اختیار آنان قرار خواهد داد و انتظار می رود تا این همکاری میان تولید کننده و صاحبان دانش و فناوری به دلیل تامین منافع دو طرف، طولانی مدت و پایدار باشد.

مهندس لطفی زاده در ادامه سخنان خود از ضرورت تامین اقتصادی روستاییان و کشاورزان سخن گفت و گفت: ارزش افزوده و منافع بیشتر در فرآوری محصولات ایجاد می شود و اگر بخواهیم اقتصاد روستاییان را تقویت کنیم بایستی آن ها را در فعالیت های فرآوری محصولات خام سهیم نماییم.

لطفی زاده گفت که سود خام فروشی بسیار محدود و با توجه به رقابت گسترده در بازار جهانی، تمرکز فعالیت ها برای افزایش درآمد، بایستی بر موضوعات مبتنی بر دانش و فناوری متمرکز باشد.

مهندس لطفی زاده تعاونی های روستایی را ظرفیت بسیار ارزشمندی در ایجاد اتحاد میان کشاورزان دانست و با توجه به اینکه عموم سهامداران این شرکت‌ها از کشاورزان می باشند، این تعاونی ها را دارای ظرفیت بالقوه فراوانی برای ثروت آفرینی و کمک به اقتصاد روستا ارزیابی کرد.


فروش بدونه واسطه


 موسس بکوجا به تعاونی ها پیشنهاد نمود تا با توجه به اینکه اهداف بکوجا دقیقا در راستای افزایش درآمد و بهبود وضعیت اقتصادی تولیدکنندگان و بویژه کشاورزان می باشد، از این فرصت استفاده نموده و نقش خود را در بهبود وضعیت معیشت کشاورزان ایفا نمایند.

وی دو پیشنهاد مشخص برای آغاز همکاری با تعاونی های روستایی مطرح نمود:

  1. کمک به تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در روستاهایی که اعضاء تعاونی ها در آن ها کشاورزی می نمایند.
  2. ایجاد تشکل های مدیریت مزرعه با حمایت فنی و تکنیکی شبکه ملی نخبگان و پیاده سازی این فنون و تکنیک ها در مزرعه با استفاده از ظرفیت کارشناسان تحت پوشش سازمان نظام کشاورزی استان و با هدف بهبود بهره وری و تولید در اراضی کشاورزی در روستاهای تحت پوشش هر تعاونی.


لطفی زاده در تشریح پیشنهاد خود برای تشکیل تشکل های مدیریت مزرعه در تعاونی های روستایی گفت: بایستی تمام مراحل تولید محصولات کشاورزی بهینه شود تا بتوان به بالاترین میزان بهره وری دست یافت، از این رو در این تشکل بایستی متخصصین مختلفی که بتوانند در کلیه موضوعات موردنیاز مزرعه مشاوره فنی ارائه نمایند حضور داشته باشند. از جمله این فعالیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. آزمایش خاک و تعیین بهترین محصول برای کشت و میزان کود موردنیاز و نظارت بر انجام آن
  2. دستورالعمل آماده سازی اصولی زمین برای کشت و نظارت بر اجرای صحیح آن
  3. راهنمایی برای تهیه بذر مناسب و مرغوب با هدف افزایش بازدهی و افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها و تنش های آبی و گرمایی و نظارت بر انجام آن
  4. ترویج استفاده از تجهیزات و ادوات و ماشین آلات برای کشاورزی و حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه کامل
  5. تهیه ادوات موردنیاز و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از آن ها به منظور جلوگیری از خواب سرمایه
  6. تهیه بانک نشا و تشویق کشاورزان به استفاده از نشاکاری ماشینی
  7. تعیین زمان مناسب برای ایجاد بانک نشا، نشاکاری در مزرعه، آبیاری، استفاده از کود و سم و برداشت محصول و نظارت بر اجرای به موقع آن ها
  8. استفاده از تجهیزانت مدرن و مناسب برای سم پاشی
  9. استفاده از سموم قابل اطمینان و دارای تضمین برای مبارزه با آفات و بیماری ها
  10. استفاده از ماشین آلات و ادوات مدرن برای برداشت محصولکاهش دورریز محصول و افزایش بازدهی و نظارت بر استفاده بهینه از آن‌ها
  11. شناسایی شالیکوبی های مدرن و یا راه اندازی شالیکوبی های مدرن و بروز برای دستیابی به بهترین کیفیت تولید و کاهش دورریز
  12. استفاده از بهترین کارخانجات سورتینگ و بسته بندی و یا راه اندازی اینگونه کارخانه ها و عرضه محصول به مشتری نهایی در بهترین کیفیت سورتینگ و بسته بندی مبتنی بر دانش روز و سلیقه مشتریان
  13. مطالعه و بررسی برای ایجاد کارخانجات فرآوری محصولات از جمله آرد برنج، فرینی، شیربرنج، رستوران و ... با تمرکز بر انواع فرآوردهآماده مصرف
  14. ارتباط مداوم و هدفمند با تعاونی های روستایی سایر شهرستان ها برای مبادله محصول و کاهش واسطه گری و استفاده بهینه از ادوات و ماشین آلات

لطفی زاده در خاتمه سخنان خود از ایجاد زیرساخت استعدادسنجی و ارائه خدمات مشاوره به عموم مردم کشور در پایگاه اینترنتی بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی به نشانی Bekooja.ir به عنوان یک فرصت مناسب برای خودشناسی و کمک به تصمیم گیری های صحیح توسط مردم که موجب کاهش آسیب های اجتماعی می گردد یاد کرد و از تعاونی ها خواست تا این امکان ارزشمند را نیز به اعضاء خود معرفی تا از مزایای آن بهره مند گردند.

رونق تولیدات کشاورزی


در ادامه جلسه هریک از مدیران عامل تعاونی های روستایی حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

آقای مظاهر عابدی مدیرعامل تعاونی روستایی پیشرو از پیشنهاد خود برای پرورش هم زمان اردک در مزارع برنج بخصوص در مناطقی که دسترسی به آب محدودیت ندارد سخن گفت و به امکان پرورش ماهی در این مزارع نیز اشاره نمود و از کاهش مصرف سم و کود در این شرایط و مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری ها و تامین بخشی از نیازهای غذایی گیاه از فضولات این پرندگان سخن گفت.

عابدی افزود: توجه به فرآوری و بسته بندی محصولات و فروش غیر نقدی برنج و استفاده از ارقام مقاوم و ارائه خدمات فنی در مقابل دریافت درصدی از محصول می تواند ظرف 2 سال کشاورزان را به توانمندی مناسب برساند.


آقای سیدرضا موسوی مدیرعامل تعاونی روستایی سعدی نیز با اشاره به اینکه در 20 سال اخیر به یاد نداشته که جلسه ای با هدف استفاده از ظرفیت تعاونی‌های روستایی  برگزار شده باشد، از برگزاری این جلسه و دیدگاه های بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی نسبت به تعاونی های روستایی تقدیر کرد و با اشاره به اینکه تمرکز ایشان در دوران تحصیل در هر سه مقطه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بر روی محصول برنج بوده است، آمادگی خود را برای همه گونه همکاری با بکوجا اعلام کرد.

موسوی گفت: از سال 1386 در شرکت های تعاونی روستایی مشغول به کار هستم و معتقدم تلفیق دانش و تجربه بسیار مهم است و تعاونی های روستایی ظرفیت فروش محصولات کشاورزان را دارند

آقای موسی رضازاده مدیرعامل تعاونی ولیعصر(عج) نیز در سخنان خود بر ضرورت توجیه مدیران و کارکنان جهاد کشاورزی در شهرستان درخصوص فعالیت های بکوجا و هم سویی آنان با این فعالیت ها تاکید و خواستا هماهنگی کامل در این زمینه شد. وی همچنین ممانعت از سوزاندن بقایای کشت های قبلی و استفاده از کاه و کلش برای خوراک دام و طراحی ادوات کشاورزی مناسب برای جمع آوری و بسته بندی آن را خواستار شد و تسطیح و یکپارچه سازی اراضی را گام مهمی برای افزایش بهره وری عنوان کرد.

ادوات کشاورزی


آقای سید مهدی موسوی مدیرعامل تعاونی پل انصاری نیز با اشاره به عدم رغبت خود و دیگر مدیران عامل برای حضور در این جلسه به دلیل عدم نتیجه گیری در جلسات مشابه قبلی با دیگر دستگاه ها و نهادها و مجموعه ها، از حضور در این جلسه اظهار خوشنودی نمود و موافقت خود برای همکاری با بکوجا را اعلام کرد و خواستار تحویل بی واسطه برنج به دست مصرف کننده شد.

آقای محمود کیایی مدیرعامل تعاونی فروردین با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب، پیشنهاد کشت کلزا در پاییز و سپس کشت برنج در خرداد را مطرح نمود و مناسب ترین بازده برای برنج را هم در کشت خردادماه ارزیابی کرد و گفت: کشت برنج در خرداد موجب امکان استفاده از بارندگی های موردی و کاهش مصرف آب از منابع آبی ذخیره شده خواهد شد.


آقای کاظم ابراهیمی معاون اتحادیه تعاونی های روستایی شهرستان بابل نیز از ضرورت تامین منابع مالی به عنوان سرمایه در گردش و تسهیلات کم بهره برای تعاونی ها سخن گفت.

در پایان جلسه مهندس لطفی زاده از حاضرین خواست تا پس از خروج میهمانان بکوجا جلسه را ادامه داده و درخصوص نحوه همکاری با بکوجا تصمیم گیری و این تصمیم را از طریق آقای باقرنیا اطلاع رسانی نمایند.

براساس این گزارش، آقای مهندس باقرنیا نتیجه جلسه را اعلام آمادگی دو تعاونی روستایی سعدی و پیشرو به نمایندگی از دیگر تعاونی های شهرستان برای همکاری در زمینه تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا و نیز ایجاد تشکل مدیریت مزرعه در این دو تعاونی به صورت پایلوت خبر داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *