شنبه-29 مرداد1401-همکاری بکوجا با دانشگاه خلیج فارس بوشهر- ملاقات اعضای هیئت علمی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی و کسب و کار و اقتصاد.

به نام خدا

همکاری بکوجا با دانشگاه خلیج فارس بوشهر- ملاقات اعضای هیئت علمی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی و کسب و کار و اقتصاد

شنبه 1401/05/29

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از دیدار سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا با اعضای هیئت علمی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی و کسب و کار و اقتصاد دانشگاه خلیج فارس بوشهر خبر داد.

براساس این گزارش در این دیدار که از ساعت 11:00 روز چهارشنبه 1401/05/26 و در سالن اجتماعات فردوسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد علاوه بر مهندس سیدعلی لطفی زاده، دکتر سید مهرداد آل احمد از همکاران افتخاری بکوجا، دکتر محمدرضا میری مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر، دکتر عبدالمجید مصلح رییس سابق دانشگاه و دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دکتر علی پاکیزه معاون آموزشی سابق دانشگاه و دانشیار گروه روانشناسی، دکتر رضا جلالی استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دکتر زعیمه نعمت الهی استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دکتر مهناز جوکار استادیار گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دکتر مصطفی دهقانی استادیار گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و نماینده انجمن مشاوره ایران در بوشهر نیز حضور داشتند.

سید علی لطفی زاده- موسس بکوجاسید مهرداد ال احمد
محمدرضا میریعبدالمجید مصلح
سیدعلی لطفی زادهسید مهرداد آل احمد
محمدرضا میری
 عبدالمجید مصلح

 

علی پاکیزهرضا جلالیمهناز جوکارزعیمه نعمت الهی
علی پاکیزهرضا جلالیمهناز جوکارزعیمه نعمت الهی

در ابتدای این دیدار دکتر محمدرضا میری مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر به معرفی اجمالی مهندس لطفی زاده و اهداف حضور وی در استان بوشهر پرداخت. سپس دکتر علی پاکیزه معاون آموزشی سابق دانشگاه ضمن خیرمقدم به مهندس لطفی زاده و هیئت همراه از آمادگی کامل دانشگاه برای همکاری با بکوجا سخن گفت.


در ادامه این دیدارمهندس لطفی زاده به تبیین اهداف و برنامه های بکوجا پرداخت و با شاره به فراز اول از توصیه های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان دانش و پژوهش، بر ضرورت تکیه بر دانشگاه برای عمل به این توصیه اشاره نمود و افزود: هرکجا در بحران ها به مردم تکیه و اعتماد کردیم از بحران ها عبور کرده ایم و متاسفانه در حوزه اقتصاد حاضر به باور مردم و عمل به توصیه های موکد مقام معظم رهبری نشده ایم و شاهد استمرار مشکلات و ضعیف شدن روزانه بنیه اقتصادی کشور هستیم.


موسس بکوجا انتظارات خود از دانشکده علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس را معطوف به همکاری اساتید در ارائه خدمات تخصصی استعدادسنجی و مشاوره به مردم استان و همکاری در تولید پرسشنامه های تخصصی برای استعدادسنجی از مردم کشور دانست و از دانشکده کسب و کار و اقتصاد نیز خواست تا در تعریف بسته های شغلی 100.000 دلاری برای مردم استان و معرفی فرصت های شغلی جدید و با ارزش آفرینی بالا و مبتنی بر دانش و فناوری برای نیروی کار در استان همکاری مجدانه ای داشته باشد.

پس از سخنان لطفی زاده، دکتر عبدالمجید مصلح رییس سابق دانشگاه خلیج فارس بوشهر ضمن خوشامد و خیرمقدم به لطفی زاده و هیئت همراه از اقدامات انجام شده در دانشگاه خلیج فارس در حوزه کارآفرینی و اشتغال مبتنی بر مطالعات آمایش سرزمین سخن گفت و افزود: دانشکده کسب و کار و اقتصاد با رویکرد کارآفرینی تاسیس شده و دانشگاه خلیج فارس از دانشگاه های پیشتاز در ایجاد این دانشکده در کشور بوده است.

مصلح گفت: در استان بوشهر صادرات گرایی از جمله صادرات خرما، آبزیان، نفت و گاز از گذشته مرسوم بوده و این استان می تواند دروازه صادرات کشور باشد و با رویکرد صادراتی و دانش محور می توان سرانه تولید ناخالص داخلی 100هزار دلاری را رقم زد و تیم پنج نفره ما در این دانشگاه با تخصص کارآفرینی، نوآوری و توسعه آماده همه گونه همکاری در این ارتباط می باشد.

دکتر مصلح گفت: اولین سند اقتصاد دانش بنیان در کشور را تیم ما در سال 1397 در دانشگاه خلیج فارس بوشهر نوشت و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رساند و سند علمی توسعه علم، فناوری و نوآوری استان بوشهر نیز در سال 1400 توسط تیم ما در همین دانشگاه تهیه شده است.

رییس پیشین دانشگاه خلیج فارس بوشهر، وسعت ماموریت های تعریف شده برای بکوجا را بسیار گسترده خواند و پیشنهاد کرد تا گام های کوچکتر و پیش ران و حلقه های اصلی فعالیت ها در اولویت اجرا قرار گیرد.


 

دکتر رضا جلالی عضو هیئت علمی دانشکده کسب و کار و اقتصاد دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز با اشاره به تهیه سند توسعه کسب و کار استان بوشهر در این دانشگاه، از سنجش شاخص های اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه سخن گفت و افزود: الان می دانیم در چه حوزه هایی قوی و در چه حوزه هایی ضعیف عمل شده است. وی از دانشگاه خلیج فارس بوشهر به عنوان پایلوت دانشگاه های کارآفرین کشور سخن گفت و از فرهنگ و آموزش و انتقال دانش از مراکز علمی به بازار و ادراک کارآفرینی به عنوان مهمترین نقاط ضعف اشتغال و کار در استان نام برد و شاخص کار تثبیت شده در استان را رای فاصله زیاد با شاخص کشوری برشمرد.



دکتر مصلح در ادامه جلسه گفت: برای کارآفرینی پکیج بازار را تهیه کرده ایم و برای بحث فرهنگ هم پکیج جداگانه ای داریم. وی اولویت های استان در حوزه کارآفرینی را زیست فناوری دریایی در کنار 900 کیلومتر سواحل این استان و رویکرد تاسیس شرکت های بزرگ مقیاس دانش بنیان در کنار حفظ و گسترش شرکت های متوسط و کوچک عنوان کرد و حوزه زیست فناوری دریایی را دارای ارزش افزوده بالا و امکان توسعه نامحدود که از سطح دانش بری بالایی برخوردار است برشمرد و گفت: در این حوزه برای تربیت و حفظ نیروی انسانی بسیار توانمند و قوی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر حوزه های هوش مصنوعی، IOT و ICT را دومین حوزه فعالیت با اولویت استان دانست و تولید اپلیکیشن های موبایل و نرم افزارهای سفارشی را از موضوعات قابل طرح در این رشته دانست و بر ضرورت سهم گیری هرچه بیشتر از بازار دنیا در این حوزه تاکید کرد. دکتر مصلح دانشگاه خلیج فارس بوشهر را اولین پایلوت IOT در کشور عنوان کرد و از عدم استقبال شهرداری و دستگاه های زیرساختی از این فرصت گلایه نمود.


 

دکتر مصلح از بوشهر به عنوان پایلوت شهر هوشمند در کشور خبر داد و این را یک فرصت مناسب برای ایجاد مشاغل مبتنی بر حوزه ICT دانست و افزود: اگر شهرداری بوشهر همکاری همه جانبه ای در ایجاد شهر هوشمند داشته باشد، می توانیم زمینه ساز ایجاد مشاغل متعددی در این رشته در بوشهر باشیم.

دکتر مصلح در پایان سخنان خود راه پیاده سازی اسناد تولید شده در دانشگاه را انتخاب یک نفر با اختیارات کامل و اعتقاد راسخ به اجرای دستاوردهای این مطالعات دانست که می تواند شخص استاندار و یا فردی که ایشان انتخاب می نماید باشد.

در ادامه جلسه دکتر مهناز جوکار استادیار گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر به ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت های گروه روانشناسی دانشگاه پرداخت و گفت: معمولا کارهای استعدادسنجی به دانشگاه های مادر سپرده می شود ولی اگر به دقت از درخواست های شما از خودمان آگاه باشیم، در این صورت حداکثر همکاری را خواهیم داشت.

وی از آسیب های زیاد در اشتغال استان بوشهر خبر داد و از معرفی ناقص و صوری مشاغل در هفته اشتغال در مدارس استان گلایه نمود و تلاش دانش آموزان برای ورود به رشته های تحصیلی دارای درآمد بالاتر را از اشکالات اساسی سیستم آموزشی کشور برشمرد و گفت: لازم است تا آسیب شناسی دقیقی نسبت به عدم جذب جوانان فارغ التحصیل در کسب و کارها صورت پذیرد و دبیرخانه تخصصی برای ایجاد اشتغال در استانداری با محوریت دانشگاه خلیج فارس بوشهر ایجاد گردد.

 

دکتر مصطفی دهقانی استادیار گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و نماینده انجمن مشاوران ایران در بوشهر نیز در ادامه این دیدار آمادگی کامل انجمن مشاوره ایران را برای همکاری در طرح های بکوجا در استان بوشهر اعلام کرد. وی از تشکیل چهار کارگروه از جمله کارگروه های تحصیلی و شغلی در این انجمن سخن گفت و از ارائه مشاوره تحصیلی در مدارس استان به عنوان سوابق مرتبط خود یاد کرد.


در خاتمه این دیدار دکتر پاکیزه پیشنهاد کرد تا در سطح یک اتاق فکر، کمیته و یا شورایی با مکانیزم مشخصی بین استان و بکوجا شکل بگیرد و از ظرفیت های ارزشمند دکتر مصلح حدکثر استفاده صورت پذیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *