سه شنبه-23شهریور1400-اولین دیدار موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان بندرگز.

به نام خدا

اولین دیدار موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان بندرگز

سه شنبه 1400/06/23

 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری اولین دیدار موسس بکوجا با نمایندگان این مجموعه در شهرستان بندرگز در استان گلستان در ساعت 15:00 روز سه شنبه 1400/06/16 خبر داد.

براساس این گزارش، در این جلسه که به صورت حضوری و در محل شهرداری نوکنده برگزار شد افراد زیر حضور داشتند:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. عیدمحمد فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. محمد حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز
  4. موسی شربتی نماینده بکوجا در بخش نوکنده شهرستان بندرگز
  5. غلامرضا رضایی نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان بندرگز
  6. صغری عرب نماینده بکوجا در دهستان انزان شرقی از بخش مرکزی شهرستان بندرگز
  7. علی طهماسبی نماینده بکوجا در دهستان بنفشه تپه از توابع بخش نوکنده
  8. سید ضیاء عسگری نماینده بکوجا در دهستان لیوان از توابع بخش نوکنده

در ابتدای این جلسه، محمد حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز به بیان ویژگی ها و موقعیت ممتاز بندرگز با مساحت 24.000 هکتار به عنوان دروازه غربی ورودی استان گلستان که داری دو بخش و چهار دهستان و 26 روستا می باشد پرداخت و گفت: شهرستان بندرگز در سال ۱۳۹۵دارای جمعیتی برابر با ۴۶٬۱۳۰ نفر در ۱۵٬۲۴۷ خانوار بوده و از طرف جنوب و غرب به شهرستان گلوگاه در استان مازندران، از طرف شرق به شهرستان کردکوی و از جهت شمال به خلیج گرگان مرتبط و دارای 25 کیلومتر مرز دریایی است. بندرگز، از دوران قاجار زمان محمد شاه ۱۲۶۲ ه‍.ق با احداث یک انبار بزرگ کالا توسط روس‌ها به عنوان قطب مهم اقتصادی تجاری منطقة استراباد محسوب شد.


سید علی لطفی زاده-عیدمحمد فاروقی-محمد حیدری -موسی شربتی-غلامرضا رضایی -صغری عرب-علی طهماسبی -سید ضیاء عسگری



حیدری اضافه کرد: مدتی بعد، در اوایل حکومت ناصرالدین شاه این شهر با احداث یک اسکلة چوبی و شعبة بانک استقراضی، از یک سو با گرگان، دامغان، شاهرود، مازندران و تهران و از سوی دیگر با باکو و هشترخان آستاراخان روسیه ارتباط برقرار کرد. حضور ارامنه در این شهرستان بسیار چشمگیر بوده به‌طوری‌که بیشترین تعداد در میان مهاجران به منطقه را به خود اختصاص داده‌اند. این گروه بعدها صاحب بسیاری از املاک به خرید و فروش اشتغال دارند. زبان رایج مردم این شهرستان طبری است. از مهم‌ترین اماکن زیارتی این شهرستان می‌توان به امامزاده حبیب‌الله نوکنده و امامزاده علیرضا سرطاق اشاره کرد ظاهراً یکی از دلایل نامگذاری این بندر به «گز»؛ رویش درختچه‌های گز در مناطق ساحلی می‌باشد. از پیدایش اولیه شهر بندرگز اطلاع دقیقی در دست نیست ولی با مراجعه به اسناد تاریخی می‌توان گفت بندرگز از قدمت تاریخی بسیار برخوردار است؛ به‌طوری‌که شاه اسماعیل صفوی برای تسخیر نواحی شرقی دریای خزر به بندرگز مراجعه کرده‌است.

نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز گفت: شهرستان بندرگز در دو سوی شمال و جنوب خود، دارای جذابیت‌های گردشگری است. در ضلع شمالی این شهرستان خلیج گرگان و شبه جزیرة میانکاله واقع شده‌است. این محدوده علاوه بر این که پناهگاه حیات وحش میانکاله است. یکی از ذخیره گاه‌های مهم زیست کرة زمین به‌شمار می‌آید هم چنین این محدود محل مناسبی برای فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینة پرندگان و آبزیان است. از طرفی مجتمع ساحلی بندرگز نیز موقعیت قابل توجهی از نظر جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد. در ضلع جنوبی هم در میان جنگل‌های پهن برگ گردشگاه‌هایی از قبیل آبشارها، چشمه ها و ... وجود دارد که از جذابیت‌های گردشگری برخوردار است.

محمد حیدری افزود: رودهای فصلی متعددی که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرند در بندرگز جریان داشته که در انتها به دریای خزر می‌ریزند. از این رودخانه‌ها می‌توان به نوکنده، جفاکنده، گز، ول افرا و طنا اشاره کرد. هوای این شهرستان معتدل و مایل به گرم و مرطوب است. بیش‌ترین درجه حرارت در تابستان‌ها ۳۹ درجه بالای صفر و در زمستان‌ها ۵ درجه زیر صفر است. باران سالیانه به‌طور متوسط ۶۷۰ میلی‌متر برآورد شده‌است. انواع رستنی‌ها از قبیل درختان جنگلی (توسکا، بلوط، ممرز، نمدار، راش و ازگیل) و گیاهان علوفه‌ای و دارویی (از جمله گل گاوزبان، گل بنفشه، گل ختمی و بارهنگ) و صنعتی در منطقه وجود دارند. شهرستان بندر گز گونه‌های مختلفی از حیات وحش از جمله شغال، گرگ، گراز وخرس و گونه‌های مختلف پرندگان از جمله کبک، قرقاول، سار، تیهو، مرغابی وحشی و پولا و انواع آبزیان را در خود جای داده است.

نماینده بکوجا در بندر گز درخصوص ویژگی های کشاورزی این شهرستان گفت: زراعت هایی نظیر گندم، جو، پنبه، دانه های روغنی، انواع سبزیجات و صیفی و انواع باغ این شهرستان را به قطب زراعی گلستان تبدیل کرده است. بیش از 95 درصد جمعیت روستایی و 80 درصد جمعیت شهری بندرگز در بخش کشاورزی و دامپروری فعالیت دارد. شمار شاغلین بخش کشاورزی این شهرستان نشان ازتوانمندی آن دارد که امروزه حمایت از بخش کشاورزی را به یک موضوع مهم تبدیل کرده است. این شهرستان دارای 12 هزار بهره بردار کشاورز و دامدار می باشد. سطوح زیرکشت محصولات زراعی و باغی بندرگز 12 هزار و 555 هکتار است که با کشت مجدد سالانه به 19 هزار هکتار می رسد و این سهم از کل استان 3/2 درصد است. از مجموع سطوح زیرکشت 9/16 درصد اراضی ساحلی، 8/68 درصد اراضی جلگه ای و 3/14 درصد اراضی شیبدار است. اراضی ساحلی در غرب از رودخانه "قره سو" تا "نهرملو" و قسمت جنوب تا خط آهن بین 1800 تا 2 هزار هکتار است که بر اثر پیشروی آب دریا این اراضی تقریبا شور بوده و نیاز به عملیات تجهیز اراضی ساحلی دارد. درقسمت غربی اراضی ساحلی بدلیل پمپاژ نشدن آب دریا، هر سال به شوری آب و خاک افزوده می شود. به گفته وی احداث دیواره ساحلی، سکوهای پمپاژ و زهکش آبهای شور و احیاء جاده بین مزارع از مهمترین اقداماتی است که باید در این اراضی انجام گیرد.

حیدری در ادامه صحبت های خود گفت: از مجموع سطح باغات این منطقه، مرکبات با دوهزار و 100 هکتار و پس از آن درختان سیاه ریشه با یک هزار و 736 هکتار بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده اند. برغم این قابلیت ها فقدان منابع آبی مطمئن موجب شده تا تولید محصولات کشاورزان رابطه مستقیمی با نزولات آسمانی داشته باشد بگونه ای که تغییرات جوی در کاهش یا افزایش عملکرد در واحد سطح نقش اساسی داردوی گفت: قریب به 80 درصد اراضی کشاورزی این شهرستان از منابع آبی مطمئن برخوردار نبوده که در صورت تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و مهار و ذخیره سازی آبهای هرز، اثرات چشمگیری بر تولید، اشتغال و درآمد در منطقه را شاهد خواهیم بود.

سید علی لطفی زاده-عیدمحمد فاروقی-محمد حیدری -موسی شربتی-غلامرضا رضایی -صغری عرب-علی طهماسبی -سید ضیاء عسگری


وی یادآورشد: بافت مناسب خاک، دانش فنی موجود و صرفه اقتصادی باغداری نسبت به زراعت، توسعه باغات را به همراه داشته است. سطح زیرکشت باغات بندرگز چهار هزار هکتار است و  میانگین تولید در واحد سطح این شهرستان بیش از 20 تن است. رکورد این شهرستان درپرتغال تامسون 990 گرمی و عملکرد 50 تن در هکتار و بیش از 35 تن هلو و 40 تن کیوی دراستان کم نظیر است که خود نشان ازتوانمندی این شهرستان دارد. برغم این قابلیت ها توسعه باغات به دلیل پراکنده بودن اراضی و خردبودن آن به تاخیر افتاده به گونه ای که امروز عدم بهره گیری و کاربرد علوم و فنون کشاورزی پیشرفته از دلایل اصلی و بازدارنده این مساله است.

حیدری خاطرنشان کرد: قیمت گذاری تضمینی واقعی محصولات زراعی و باغی از سوی دولت، احیای فعالیت های سازمان تعاون روستایی جهت ایجاد بازار و پخش محصولات کشاورزی در سطح کشور، توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و نگهداری از محصولات کشاورزی، مدیریت بهینه مزارع و جلوگیری از خردشدن اراضی، طرح تامین منابع آبی و بهینه کردن مصرف آب (آبیاری تحت فشار)، تجهیز و نوسازی اراضی نوار ساحلی و ترویج و توسعه کشت مکانیزه از مهمترین اولویت های کشاورزی این شهرستان است.

در ادامه این جلسه هریک از حاضرین به بیان دیدگاه های خود درخصوص نیازمندی های کشاورزی شهرستان پرداختند و مهندس فاروقی نماینده بکوجا در استان نیز با اشاره به سابقه فعالیت خود در این شهرستان، از حضور مجدد در میان نمایندگان بکوجا در این شهرستان اظهار خوشوقتی نمود و توضیحاتی درخصوص ظرفیت ها و اقدامات موردنیاز برای بهبود وضعیت کشاورزی در این شهرستان ارائه نمود.

فاروقی افزود: برای هر روستا یک نفر نماینده مجرب، دلسوز و علاقمند به عنوان نماینده بکوجا انتخاب شود تا کار از سطح روستا به دهستان، شهرستان و ... منعکس شود. بدیهی است فعالیت بکوجا باعث ایجاد انگیزه و پیشرفت برای کشاورزان و اهالی روستا خواهد شد.

نماینده بکوجا در استان گلستان به اعضای جلسه در خصوص تحویل دو قطعه عکس سه در چهار و رزومه کوتاه جهت صدور ابلاغ یادآوری نمود.

موسی شربتی نماینده بکوجا در بخش نوکنده گفت: گرانی نهاده ها و تقلبی بودن سموم و کودها تقویتی و عدم قیمت گذاری واقعی محصولات از سوی دولت و سوءاستفاده واسطه ها کشاورزان را دچار خسارت شدید نموده است.

رضایی نماینده گروه بکوجا در بخش مرکزی نیز در سخنان خود اظهار امیدواری نمود که برنامه های بکوجا با همکاری دستگاه های دولتی و کشاورزان موجب افزایش بهره وری شود.


سید علی لطفی زاده-عیدمحمد فاروقی-محمد حیدری -موسی شربتی-غلامرضا رضایی -صغری عرب-علی طهماسبی -سید ضیاء عسگری



علی طهماسبی نماینده بکوجا در دهستان بنفش تپه گفت: مکانیزاسیون کشاورزی به طور کمی و کیفی دچار عقب ماندگی است به طور مثال کمباین های موجود از 10 تا 20 درصد ریزش حین برداشت دارند که در صورت تغییر تکنولوژی ضایعات به کمتر از 2 درصد کاهش پیدا می‌کند.

سید ضیاء عسگری نماینده بکوجا در دهستان لیوان گفت: مردم دهستان لیوان پرتلاش بوده و از سطوح کشاورزی کوچک عملکرد بالایی را به دست می آورند ولی در خشکسالی ها دچار رنج فراوان می شوند. امید است با کمک بکوجا راه کارهای مناسبی برای این مسائل ارائه شود.

صغری عرب نماینده بکوجا در دهستان انزان شرقی گفت: نیاز به زمان بیشتری جهت مطالعه برنامه های گروه بکوجا داریم و برای پیشبرد برنامه های مردمی بکوجا اعلام آمادگی نمود.

در پایان این دیدار مهندس لطفی زاده موسس بکوجا ضمن اضهار خوشوقتی از حضور در جمع نمایندگان بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی در شهرستان بندرگز و عرض خداقوت به آنان، از زحمات بی دریغ آقایان فاروقی و حیدری در شکل دادن به شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان بندرگز تشکر و قدردانی نمود و گفت: آنچه در فهوای صحبت همه عزیزان وجود داشت، دلالت بر عدم مطلوبیت وضعیت معیشتی مردم این شهرستان دارد و متاسفانه این موضوع در حال حاضر در اکثر نقاط کشور و در بیشتر خانواده ها مشهود است.

لطفی زاده علت این امر را وابستگی مستقیم و غیرمستقیم زندگی عموم مردم کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت دانست و گفت، گلایه های امروز مردم کشور دلالت بر کاهش رفاه آنان نسبت به گذشته است و چه بسا امروز آنان به دنبال شرایط زندگی در سال 1390 می باشند.

موسس بکوجا گفت: این تجربه نشان می دهد که تنها راه حل مشکل اقتصادی کشور، افزایش تولید ثروت می باشد و تا زمانی که ثروت ایجاد شده در کشور کفاف انتظارات مردم را ندهد، این نارضایتی در میان مردم ادامه خواهد داشت.

لطفی زاده هدف بکوجا را رفع همین نگرانی از طریق افزایش تولید در کشور دانست و گفت: برای افزایش تولید ثروت در جامعه دو راه اصلی وجود دارد، اول افزایش کمی و کیفی تولید در واحدهای تولیدی موجود و دوم ایجاد واحدهای تولیدی جدید. وی ادامه داد: کم هزینه ترین و در دسترس ترین کار ممکن در حال حاضر افزایش کمی و کیفی تولید در واحدهای تولیدی موجود است، چراکه ین واحدها مراحل دشوار و پیچیده و طولانی اخذ مجوز و سرمایه گذاری اولیه برای تولید را انجام داده و ساز و کار لازم برای تهیه مواد اولیه و فروش محصول خود را نیز ایجاد نموده اند. از این رو تمرکز بکوجا بر افزایش تولید در واحدهای تولیدی موجود از طریق بهبود بهره وری و استفاده از دانش و فناوری می‌باشد.

سید علی لطفی زاده گفت: انتظار ما از نمایندگان بکوجا در شهرستان ها این است که با برقراری ارتباط بی واسطه و صمیمانه با کشاورزان، آنان را نسبت به نحوه افزایش کمی و کیفی تولید با استفاده از دانش و فناوری روز آگاه و موافقت ایشان با استفاده از دانش و فناوری در تولید را اخذ و سپس ایشان را به شبکه ملی نخبگان بکوجا که برای تحقق همین امر تشکیل گردیده است معرفی نمایند.

موسس بکوجا ادامه داد: افزایش تولید در واحد سطح موجب افزایش درآمد کشاورزان، کاهش قیمت تمام شده محصول و در نتیجه کاهش قیمت محصول برای مصرف کننده و تحقق خودکفایی در تولیدات داخلی و عدم نیاز به واردات و ر نتیجه صرفه جویی در مصرف ارز برای واردات محصولات کشاورزی می گردد و از این رو برکات متعددی در این موضوع وجود دارد که امید است با همت شما نمایندگان بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی در شهرستان بندرگز شاهد تحقق هرچه سریعتر آن باشیم.

لطفی زاده در ادامه به ناکافی بودن درآمد حاصل از فروش خام محصولات کشاورزی برای کشاورزان اشاره کرد و گفت، امروز در دنیا هر نوع خام فروشی کفاف هزینه های زندگی تولیدکنندگان را نمی دهد و به همین جهت همه تولیدکنندگان به دنبال فرآوری محصولات خام تولیدی خود هستند. از این رو باید بپذیریم که فروش خام محصولات زراعی و باغی و دامی مطمئنا درآمد مورد انتظار روستائیان را تامین نخواهد کرد و بایستی روستاییان به دنبال فرآوری محصولات تولیدی خود و فروش محصول نهایی به مصرف کننده باشند.

موسس بکوجا ادامه داد: ایجاد واحدهای فرآوری بایستی در قالب تعاونی های روستایی و با مشارکت همه مردم صورت پذیرد تا منافع آن نیز به همه آنان برسد. وی در ادامه با اشاره به گلایه تعدادی از عزیزان حاضر در جلسه از وجود سموم و کودهای تقلبی در بازار به تشکیل فروشگاه اینترنتی سرسرابازار توسط بکوجا اشاره کرد و گفت: در این فروشگاه اینترنتی سم و کود از کارخانه معتبر تهیه و با قیمت کارخانه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و کارخانه ضمانت لازم برای مطابقت کیفیت محصول با آنچه بر روی محصولات درج شده را می دهد.

در خاتمه جلسه لطفی زاده اشاره ای هم به موضوع استعدادسنجی در میان همه مردم داشت و با بیان اینکه امروز در سایت Bekooja.ir امکان استعدادسنجی برای همه مردم کشور و هدایت تحصیلی، شغلی و ازدواج برای آنان فراهم گردیده است، از نمایندگان بکوجا در شهرستان بندرگز خواست تا توجه کافی به اهمیت این موضوع برای آینده کشور داشته باشند و اهالی روستاهای تحت نمایندگی خود را برای استفاده از این ظرفیت ترغیب نمایند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *