پنجشنبه-27آبان1400-همکاری با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.

به نام خدا

همکاری با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

پنجشنبه 1400/08/27

 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری جلسه میان مسئولین بکوجا با مسئولین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خبر داد.

به موجب این گزارش در این دیدار که از ساعت 9:00 صبح روز سه شنبه 1400/08/25 و در محل سالن جلسات دانشگاه گرگان و با حضور افراد زیر برگزار شد، طرفین درخصوص ظرفیت های یکدیگر و نحوه هم افزایی برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به جامعه هدف گفتگو کردند.

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. علی نجفی­نژاد رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  3. عیدمحمد فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان
  4. حمیدرضا رضایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  5. عبدالقیوم قلی پور رییس مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  6. سید غلامرضا موسوی مسئول مرکز کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  7. محمد حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز

سید علی لطفی زاده- علی نجفی­نژاد- عبدالقیوم قلی پور-سید غلامرضا موسوی-


در ابتدای این جلسه، سید سید علی لطفی زاده موسس سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی ضمن اظهار خوشحالی از حضور در دانشگاه گرگان و تشکر از حضور مسئولین این دانشگاه در جلسه، به معرفی این سازمان مردم نهاد و اهداف و برنامه های آن پرداخت و گفت: بکوجا با هدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق بهبود بهره وری متکی بر دانش و فناوری در تولید تاسیس گردیده و با ایجاد شبکه داوطلبان ملی-مردمی بکوجا که متناظر با تقسیمات کشوری تشکیل می گردد، درصدد ارتباط بی واسطه با تولیدکنندگان و تشویق ایشان به استفاده از دانش و فناوری به عنوان تنها راه بهبود بهره وری در تولید و افزایش درآمد تولیدکنندگان و کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کنندگان و خودکفایی و ظرفیت سازی برای صادرات محصولات تولیدی در داخل کشور می باشد.

سید علی لطفی زاده- علی نجفی­نژاد- عبدالقیوم قلی پور-سید غلامرضا موسوی-


لطفی زاده افزود: پس از آنکه شبکه داوطلبان ملی-مردمی بکوجا موفق به اقناع تولیدکنندگان برای استفاده از دانش و فناوری در تولید شد، شبکه نخبگان بکوجا که متشکل از کلیه متخصصین، محققین، پژوهشگران، اساتید دانشگاه و صاحب نظران آن حوزه تولیدی می باشند، وارد صحنه می شوند تا دانش و فناوری موجود در کشور را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند.

لطفی زاده به اولویت بندی فعالیت های بکوجا نیز اشاره نمود و گفت: در بخش کشاورزی اولویت های بکوجا خودکفایی پایدار در تولید گندم، برنج، دانه های روغنی، خوراک دام و طیور، پنبه و گوشت گوسفندی می باشد و در بخش صنعت نیز بهبود کیفیت و افزایش تولید در بخش های منسوجات و پوشاک، مسکن، لوازم خانگی، خودرو، دارو و صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد.

موسس بکوجا با اشاره به آغاز فعالیت های این سازمان مردم نهاد در استان مازندران با هدف خودکفایی پایدار در تولید برنج و بهبود کیفیت و بهره وری در تولید دام سبک از اردیبهشت سال 1399، از آغاز فعالیت این موسسه در استان گلستان از تیرماه سال 1400 و با هدف خودکفایی در تولید دانه های روغنی، افزایش کمی و کیفی تولید پنبه و بهبود کیفیت و بهره وری در تولید دام سبک سخن گفت.

مهندس لطفی زاده از اقدامات انجام شده توسط این سازمان در ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمانه با کلیه نهادها و سازمان های فعال در بخش های تولیدی مورد نظر بویژه سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد و نقش این سازمان را به نخ تسبیح برای ایجاد هم افزایی در میان ظرفیت های ارزشمند موجود در کشور تشبیه کرد. وی با تاکید بر اینکه این سازمان به هیچ عنوان موافق موازی کاری و دخالت در کار دیگر سازمان ها و نهادهای فعال در بخش های مختلف نمی باشد، بر ضرورت هم افزایی و نقش دهی بیشتر به مردم برای خلق ثروت در کشور تاکید کرد.

 

 

سید علی لطفی زاده- علی نجفی­نژاد- عبدالقیوم قلی پور-سید غلامرضا موسوی-



سید علی لطفی زاده هدف از حضور خود و هیات همراه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان را آشنایی با ظرفیت های این نهاد علمی و دعوت از اساتید و متخصصین این دانشگاه برای حضور در شبکه نخبگان بکوجا عنوان کرد و از دکتر نجفی نژاد خواست تا ظرفیت های ارزشمند این دانشگاه را در جهت خدمت به تولیدکنندگان بسیج نماید.

در ادامه این دیدار، دکتر علی نجفی نژاد رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ضمن خیر مقدم به مهندس لطفی زاده و هیات همراه و اظهار خوشوقتی از آشنایی با اهداف و برنامه های سازمان مردم نهاد بکوجا، به دغدغه خود مبنی بر مشارکت مردم در حل موضوعات مبتلا به جامعه اشاره نمود و از پایداری و استمرار فعالیت های مردم پایه در قیاس با فعالیت های دولتی به عنوان یکی از محسنات اینگونه فعالیت‌ها سخن گفت.

دکتر نجفی نژاد با اشاره به اینکه فعالیت های خود را از جهاد سازندگی آغاز نموده است، از کاهش اعتماد کشاورزان به متخصصین این بخش به عنوان یک نقص بزرگ یاد کرد و بر ضرورت اعتمادسازی میان مردم و متخصصین تاکید و حرکت بکوجا را گامی بسیار مهم و تاثیرگذار در این جهت ارزیابی کرد.

نجفی نژاد راه حل مشکلات کشور را در بسیج ظرفیت های مردمی دانست و گفت: دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات کشور نخواهد بود. وی با گلایه از عدم حضور مردم به عنوان ذینفعان اصلی در بسیاری از تصمیم گیری ها و پژوهش ها، خواستار توجه عملی و ایجاد بستر لازم برای نقش آفرینی مردم در حل مشکلات کشور شد.

 


سید علی لطفی زاده- علی نجفی­نژاد- عبدالقیوم قلی پور-سید غلامرضا موسوی-


رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با ارائه آماری از وضعیت کشاورزی در استان گلستان، از خام فروشی محصولات کشاورزی که موجب کاهش 50درصدی درآمد سرانه مردم استان نسبت به متوسط کشوری شده است به شدت انتقاد نمود و خواستار تجدیدنظر در این موضوع شد.

دکتر نجفی نژاد به انجام چند کار کلیدی در این دانشگاه اشاره نمود و گفت: مدل سازی امنیت غذایی در کشور که شامل 14 پایان نامه دکتری در این دانشگاه بوده و نیز بررسی خلا عملکرد گندم در استان گلستان از جمله این کارها بوده است و دانشگاه آمادگی دارد تا بخش عمده ای از حدود 120 پایان نامه ای که در هر سال در دانشگاه تعریف می شود را به حل مشکلاتی که از سوی دستگاه های ذیربط از جمله بکوجا مطرح می شود اختصاص دهد.

وی از رویکرد کارآفرینی این دانشگاه سخن گفت و با اشاره به تنظیم سند برنامه دانشگاه کارآفرین و تهیه سند اقدام آن، به اختصاص فضای قابل توجهی از دانشگاه به کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان با اولویت جوانان تحت پوشش نهادهای حمایتی خبر داد.

در ادامه این جلسه دکتر حمیدرضا رضایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز هدف خود را انجام تحقیقات کاربردی و نزدیک شدن به مردم برای شناسایی مشکلات آنان و تهیه راه حل آن برشمرد و بر ضرورت پذیرش دانشجو با هدف مشخص تاکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان شناسایی راهکاری برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و حل مسائل ناشی از اجرای قانون ارث را به عنوان مهمترین گام برای جلوگیری از خورد شدن اراضی کشاورزی و خروج این اراضی از توجیه پذیری اقتصادی برای کشاورزی عنوان کرد و بر نگاه یکپارچه و فرا استانی مبتنی بر آمایش سرزمین به عنوان راه اصلی برون رفت از مشکلات موجود تاکید کرد.

سید علی لطفی زاده- علی نجفی­نژاد- عبدالقیوم قلی پور-سید غلامرضا موسوی-


در پایان این جلسه، مهندس سید علی لطفی زاده موسس بکوجا و هیات همراه از بخش های مختلف این دانشگاه از جمله مرکز رشد واحدهای فناور و مرکز کارآفرینی و گلخانه های ایجاد شده در دانشگاه با هدف حمایت از کاربردی شدن علوم و تحقیقات در این دانشگاه بازدید و اقدامات انجام شده را بسیار قابل تحسین برشمردند و خواستار ورود بیشتر دانش و فناوری روز در این مجموعه ها و اطلاع رسانی بیشتر در رابطه با این ظرفیت ها و اجازه حضور جوانان خلاق و علاقمند در این مراکز گردیدند.


سید علی لطفی زاده- علی نجفی­نژاد- عبدالقیوم قلی پور-سید غلامرضا موسوی-

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *