پنجشنبه-30اردیبهشت1400-گام دوم برای حمایت از افزایش تولید ماهی قزل آلا در شهرستان اردل .

به نام خدا

گام دوم برای حمایت از افزایش تولید ماهی قزل آلا در شهرستان اردل

پنج شنبه 30/02/1400

 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری جلسه هماهنگی با جهاد کشاورزی شهرستان اردل برای دریافت اطلاعات و هم افزایی در جهت افزایش تولید ماهی قزل آلا در شهرستان اردل خبر داد.

براساس این گزارش در جریان ملاقات آقای مهندس محمودی از داوطلبان فعال سازمان جوانان هلال احمر و همکار افتخاری بکوجا با آقای مهندس خیبر صالحی جونقانی معاونت مالی و اداری جهاد کشاورزی شهرستان اردل، برنامه بکوجا برای حمایت از افزایش تولید ماهی قزل آلا در شهرستان اردل از طریق بهبود بهره وری و افزایش بازده واحد سطح به آگاهی آقای مهندس صالحی رسید و از ایشان درخواست شد که در این رابطه از همه بضاعت سازمان اداری و نیز توان شخصی خود استفاده نماید.

خیبر صالحی جونقانی   مهندس محمودی      موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده


در این جلسه، ارتباط تلفنی با آقای مهندس لطفی زاده موسس بکوجا نیز برقرار و آقای لطفی زاده نیز با تشریح اهداف و برنامه های بکوجا برای افزایش تولید ماهی قزل آلا در شهرستان اردل، خواستار نقش آفرینی جدی آقای مهندس صالحی در این ارتباط شد. لطفی زاده بر ضرورت تکمیل زنجیره تولید ماهی قزل آلا در این شهرستان شامل تولید بچه ماهی، پرورش ماهی، تولید خوراک ماهی، فرآوری،  بسته بندی،  حمل و نقل، توزیع و فروش محصولات تاکید نمود و استفاده از دانش و فناوری در تمامی مراحل یاد شده را موجب افزایش حداکثری درآمد تولیدکنندگان، کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کنندگان و از همه مهمتر افزایش تولید واحد سطح در کشور دانست و آمادگی بکوجا برای حمایت از تحقق این امور را به شرط تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا در شهرستان اردل اعلام نمود.


آقای مهندس صالحی معاون مالی و اداری جهاد کشاورزی شهرستان اردل نیز با اشاره به سوابق 6 ساله خود در صدور مجوز تاسیس مزرعه های پرورش ماهی و حوزه های مرتبط با شیلات در استان چهارمحال و بختیاری و نیز استعدادبالای استان در این زمینه، از تکمیل ظرفیت صدور مجوز به دلیل رعایت سقف آلودگی ناشی از فضولات ماهیان در آب های جاری استان که برای کشاوزی استفاده می شود خبر داد و از ایده افزایش تولید واحد سطح در استان با استفاده از دانش و فناوری و بهبود بهره وری به شدت استقبال نمود.



حمایت از پرورش ماهی



مهندس صالحی به ضرورت دریافت کد IR توسط واحدهای تولید ماهی برای امکان صادرات محصولات تولیدی اشاره نمود و افزود: در حال حاضر تنها یکی دو تولیدکننده شرکتی در منطقه دارای چنبن کدی می باشند که محصولات خود را نیز خودشان بسته بندی و عموما صادر می نمایند. وی رمز موفقیت و پیشرفت این واحدها را استفاده از دانش و فناوری روز و دربرداشتن تمامی اجزاء زنجیره تولید از تولید بچه ماهی و پرورش ماهی تا تولید خوراک ماهی، بسته بندی و صادرات محصول دانست و اظهار امیدواری نمود تا بقیه تولیدکنندگان نیز با استفاده از این تجربیات، وضعیت تولید خود را بهبود بخشند.


مهندس صالحی تعداد مجوزهای صادر شده برای پرورش ماهی قزل آلا در شهرستان اردل را 240 مورد اعلام و افزود که تنها 135 مورد این مجوزها در حال فعالیت می باشد و الباقی به دلایل مختلف در مدار تولید قرار ندارند و با همین میزان تولید، شهرستان اردل رتبه اول تولید ماهی سردابی در کشور را در اختیار دارد.

مهندس صالحی ظرفیت تولید ماهی در 240 مزرعه دارای مجوز را 1400 هزار تن و میزان تولید فعلی ماهی قزل آلا در شهرستان از 135 مزرعه فعال را حدود 8000 تن اعلام نمود.


حمایت از پرورش ماهی



معاون جهاد کشاورزی شهرستان اردل با اشاره به وجود 14 واحد تولید بچه ماهی به ظرفیت 16 میلیون قطعه بچه ماهی در سال در شهرستان اردل، از عدم وجود کارخانه تولید خوراک ماهی در این شهرستان خبر داد و گفت که متاسفانه در سطح شهرستان از صنعت بسته بندی نیز مانند تولید خوراک ماهی استقبال خوبی صورت نگرفته و آبزی پروران ترجیح می دهند که محصول تولیدی خود را به صورت عمده و بدون هرگونه فرآوری در کنار مزرعه به فروش رسانیده و وارد مراحل بسته بندی و توزیع و فروش جزئی نشوند.

آقای صالحی از تلاش خود برای تاسیس یک شرکت تعاونی آبزی پروری در شهرستان برای حمایت از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا هم خبر داد و اظهار امیدواری نمود تا با آگاهی بیشتر مردم نسبت به منافع حاصل از مشارکت، از ظرفیت این شرکت تعاونی استفاده بیشتری صورت پذیرد.


حمایت از پرورش ماهی در شهرستان اردل



آقای صالحی همچنین برای سهولت همکاری و هم افزایی میان جهاد کشاورزی  و بکوجا، خواستار هماهنگی بکوجا با مقامات بالادستی جهاد کشاورزی شهرستان بویژه مدیرعامل شیلات ایران و نیز معاونین ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی شد.

در پایان این ارتباط، مهندس لطفی زاده از آقای صالحی خواست تا اطلاعات واحدهای آبزی پروری شهرستان را جهت برنامه ریزی برای بهبود تولید واحد سطح در اختیار آقای مهندس محمودی قرار دهد و همکاری لازم را برای تشکیل شبکه ملی- مردمی داوطلبانه بکوجا در شهرستان اردل به منظور حمایت از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا از طریق بکارگیری دانش و فناوری در تولید به عمل آورد.


مطالب مرتبط:

دوشنبه- 27 اردیبهشت 1400-حمایت بکوجا از پرورش دهندگان کاهی قزل آلا در شهرستان اردل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *