جمعه-30مهر1400-روستای بزمینان پیش قدم در تحقق اهداف بکوجا در شهرستان آمل.

به نام خدا

روستای بزمینان پیش قدم در تحقق اهداف بکوجا در شهرستان آمل

جمعه 1400/07/30

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی(بکوجا) از برگزاری جلسه مسئولین بکوجا با مسئولین محلی روستای بزمینان در دهستان دشت سرسفلی از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل در عصر روز سه شنبه 1400/07/27 در محل خانه هلال و مدیریت بحران روستایی بزمینان (مرکز توسعه فرهنگی-ورزشی هیوا) خبر داد.

براساس این گزارش در این دیدار افراد زیر حضور داشتند:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل
  3. رضا مقدم بخشدار مرکزی آمل
  4. افسانه مظلوم نماینده بکوجا و مسئول خانه هلال روستای بزمینان
  5. مریم پروین مسئول انجمن حفظ و توسعه حقوق شهروندی مازندران
  6. فرهنگ تسلیمی مسئول انجمن توسعه پایدار آمل یاران
  7. حمیدرضا حسن زاده دهیار روستای ولیسده
  8. روح الله فلاح دهیار روستای اوجی آباد
  9. مهدی حسن زاده دهیار روستای سائیچ محله
  10. اسماعیل رحمانی دهیار روستای پلک سفلی
  11. رضا نجفی دهیار روستای پلک سفلی
  12. عزیزالله خسروی دهیار روستای کمکلا
  13. رمضان آقایی دهیار روستای ورکاده
  14. شجاع اسماعیلی دهیار روستای بزمینان
  15. سامره نصیری خبرنگار
  16. گلناز پیغمبرزاده خبرنگار
  17. سارا اسدزاده از کارکنان مجموعه فرهنگی-ورزشی هیوا
  18. رضیه لطفی مدرس حصیربافی
  19. گلمان تغلا معاون مجموعه فرهنگی-ورزشی هیوا
  20. مهرنوش صالحی بازرس مجموعه فرهنگی-ورزشی هیوا

در ابتدای این جلسه مهندس لطفی زاده موسس بکوجا ضمن تشکر از خانم افسانه مظلوم نماینده بکوجا در روستای بزمینان و مسئول خانه هلال این روستا به بیان اهداف و برنامه های بکوجا برای بهبود اقتصادی کشور پرداخت و از تلاش بکوجا برای بسیج همه ظرفیت های موجود در کشور برای تحقق این برنامه ها از جمله همکاری نزدیک با سازمان جوانان جمعیت هلال احمر سخن گفت.

لطفی زاده شرط بهبود شرایط اقتصادی کشور و مردم را در افزایش تولید ثروت در کشور دانست و با توجه به اینکه تولید ثروت در کشور توسط تولیدکنندگان در بخش های مختلف کشاورزی و صنعت و خدمات صورت می گیرد، بر ضرورت افزایش تولیدات کشاورزی و بویژه برنج در استان مازندران و روستاهای تابعه شهرستان آمل تاکید کرد.

 

سید علی لطفی زاده -سید حشمت الله سبطی -رضا مقدم-افسانه مظلوم -مریم پروین -فرهنگ تسلیمی -حمیدرضا حسن زاده -روح الله فلاح- مهدی حسن زاده -اسماعیل رحمانی رضا نجفی -عزیزالله خسروی-رمضان آقایی -شجاع اسماعیلی -سامره نصیری-گلناز پیغمبرزاده -سارا اسدزاده-رضیه لطفی-گلمان تغلا -مهرنوش صالحی


مهندس لطفی زاده افزایش تولید را در گرو استفاده از دانش و فناوری دانست و نقش آن در تولید برنج را افزایش حداقل 75درصدی تولید برنج دانست و از حاضرین در جلسه خواست تا در این زمینه کشاورزان روستاهای خود را ترغیب و تشویق نمایند.

لطفی زاده رویکرد بکوجا برای تحقق اهداف خود را در ایجاد شبکه ملی-مردمی بکوجا متناظر با تقسیمات کشوری برشمرد و گفت: نمایندگان بکوجا در روستاها نسبت به توجیه کشاورزان و ترغیب آنان برای استفاده از دانش و فناوری در تولید که منجر به افزایش تولید محصول و افزایش درآمد تولیدکننده و کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده و جلوگیری از خروج ارز از کشور برای واردات آن محصول خواهد شد اقدام می نمایند و پس از متقاعد شدن کشاورز برای استفاده از دانش و فناوری در تولید، نسبت به معرفی او به شبکه ملی نخبگان بکوجا که متشکل از محققین و پژوهشگران و اساتید و متخصصین این رشته در استان و در کشور می باشد برای دریافت خدمات مدیریت مزرعه اقدام می نمایند.

موسس بکوجا افزود: اگر همه ما و سازمان ها و ارگان ها و دستگاه های ذیربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی، بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، جمعیت هلال احمر، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، آستان قدس رضوی و امثالهم دست در دست یکدیگر دهیم، قادر خواهیم بود تا در مدت زمانی کمتر از پنج سال، خودکفایی در تولید برنج موردنیاز کشور را در استان مازندران جشن بگیریم.

لطفی زاده گفت: مصرف سالیانه برنج در ایران حدود سه میلیون تن و تولید سالیانه حدود دو میلیون تن است که در این میان حدود پانزده درصد محصول در زمان درو به جهت استفاده از کمباین های قدیمی و حدود پانزده درصد محصول در شالیکوبی ها به دلیل استفاده از دستگاه‌های قدیمی از دست می رود و چنانچه این سی درصد دورریز را با یک حرکت جهادی مبتنی بر دانش و فناوری ترکیب نماییم، تحقق پنجاه درصد افزایش محصول بسیار محتمل و خودکفایی در تولید برنج در یک قدمی ما می باشد.

سید علی لطفی زاده -سید حشمت الله سبطی -رضا مقدم-افسانه مظلوم -مریم پروین -فرهنگ تسلیمی -حمیدرضا حسن زاده -روح الله فلاح- مهدی حسن زاده -اسماعیل رحمانی رضا نجفی -عزیزالله خسروی-رمضان آقایی -شجاع اسماعیلی -سامره نصیری-گلناز پیغمبرزاده -سارا اسدزاده-رضیه لطفی-گلمان تغلا -مهرنوش صالحی


سید علی لطفی زاده گریزی هم به استعدادسنجی از عموم مردم برای شناسایی استعدادها و توانایی ها و علایق مردم توسط خودشان زد و افزود: اگر بخواهیم به حداکثر بهره وری در کشور دست یابیم بایستی بهترین خروجی را از یک یک مردم کشور داشته باشیم و این مستلزم شناسایی استعدادها و توانایی های مردم و هدایت آنان در مسیر شکوفایی آن می باشد و به همین دلیل بکوجا اقدام به پیاده سازی تعدادی از آزمون های استاندارد بین المللی برای سنجش استعداد مردم بر روی پایگاه اینترنتی خود به نشانی Bekooja.ir نموده است و انتظار می رود تا با تشویق دهیاران محترم، شاهد استقبال مردم روستاها از این فرصت بی بدیل و حرکت به سوی شناسایی و شکوفایی استعدادهای مردم کشور باشیم.

لطفی زاده در پایان سخنان خود از حاضران در جلسه خواست تا در ترغیب کشاورزان روستاهای خود برای استفاده از دانش و فناوری کوشش مضاعف نمایند تا انشاءالله در سال زراعی 1401-1400 که کشت برنج در آن از حدود اسفندماه آغاز خواهد شد، شاهد افزایش چشمگیر در تولید برنج در استان مازندران باشیم.

رضا مقدم بخشدار بخش مرکزی آمل نیز در سخنانی به اهمیت نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد پرداخت و با اشاره به وجود موانع متعدد قانونی برای توسعه، سمن ها را عامل تاثیرگذاری در شناسایی و رفع این موانع ارزیابی کرد و بر ارزش بالای فعالیت های اقتصادی روستاییان و ضرورت افزایش بازده آن با استفاده از دانش و فناوری تاکید کرد.

مقدم همچنین به استفاده از افراد خوشنام و دارای پایگاه اجتماعی قوی و دیگر گروه های مردم نهاد برای تحقق اهداف بکوجا تاکید کرد.

مهندس سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل نیز ضمن معرفی مهندس لطفی زاده و سوابق او در همکاری با دولت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از حاضرین در جلسه خواست تا از فرصت حضور بکوجا برای بهبود تولید و درآمد کشاورزان استفاده نمایند.

سید علی لطفی زاده -سید حشمت الله سبطی -رضا مقدم-افسانه مظلوم -مریم پروین -فرهنگ تسلیمی -حمیدرضا حسن زاده -روح الله فلاح- مهدی حسن زاده -اسماعیل رحمانی رضا نجفی -عزیزالله خسروی-رمضان آقایی -شجاع اسماعیلی -سامره نصیری-گلناز پیغمبرزاده -سارا اسدزاده-رضیه لطفی-گلمان تغلا -مهرنوش صالحی


عزیزالله خسروی دهیار روستای کمکلا نیز در سخنانی از نقش سازمان تعاون روستایی در نابود کردن کشاورزان به شدت گلایه نمود و از عدم حمایت این سازمان در تامین نهاده ها و بذر و خرید محصول کشاورزان انتقاد کرد و خواستار شمول بیمه محصولات کشاورزی در زمین های زراعی کوچک شد.

مریم پروین مسئول انجمن حفظ و توسعه حقوق شهروندی مازندران نیز بر ضرورت توجه به موضوع ورود فاضلاب به آب های مورد استفاده برای کشاورزی و آسیبی که به محیط زیست وارد می شود سخن گفت و از آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت برنج به عنوان یک عارضه زیست محیطی دیگر که بایستی جلو آن گرفته شود صحبت کرد. وی همچنین خواستار آینده نگری و توجه به پیامدهای زیست محیطی طرح های مختلف از جمله طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی بویژه برنج در کشور شد.

فرهنگ تسلیمی مسئول انجمن توسعه پایدار آمل یاران نیز بر ضرورت استفاده از تسهیل گرانی همچون خانم مریم پروین و آقای نوری نشاط برای تحقق اهداف و برنامه های بکوجا و نقش مفید آن در حصول نتیجه تاکید کرد.

اسماعیل رحمانی دهیار روستای پلک سفلی و از جانبازان دفاع مقدس نیز در سخنانی بر ضرورت اعتمادسازی در میان کشاورزان و تعهد افزایش تولید در صورت بکارگیری پیشنهادات بکوجا تاکید کرد و پیشنهاد نمود تا نمایندگان بکوجا با اجاره یکی دو هکتار زمین کشاورزی در روستاهای مختلف، اقدام به اجرای پیشنهادات خود به صوت عملی در هر روستا نمایند تا کشاورزان با مشاهده نتایج آن ترغیب به همکاری با بکوجا شوند.

وی همچنین از عدم حضور محققین در مزارع و عدم ورود ایشان به کارهای اجرایی و نیز عدم حضور کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی در مزارع انتقاد نمود و با اشاره به طرح پروش اردک در مزارع برنج در سنوات قبل و نامشخص ماندن نتیجه آن، خواستار مطالعه کافی و اجرای کامل طرح های اینچنینی در کشور شد.

سید علی لطفی زاده -سید حشمت الله سبطی -رضا مقدم-افسانه مظلوم -مریم پروین -فرهنگ تسلیمی -حمیدرضا حسن زاده -روح الله فلاح- مهدی حسن زاده -اسماعیل رحمانی رضا نجفی -عزیزالله خسروی-رمضان آقایی -شجاع اسماعیلی -سامره نصیری-گلناز پیغمبرزاده -سارا اسدزاده-رضیه لطفی-گلمان تغلا -مهرنوش صالحی


آقای مهدی حسن زاده دهیار روستای سائیچ محله با اشاره به اینکه خود کشاورز است و طبق اصول کشاورزی کار می کند و در هر هکتار سه تن محصول برداشت می کند، به موضوع استفاده از بذرهای جدید برای تولید بیشتر و یا استفاده از بذرهای موجود اشاره نمود و با بیان نکاتی درخصوص مبارزه با آفات در کشت ارقام پرمحصول، خواستار تضمین فروش محصولات تولیدی از سوی بکوجا شد.

خانم رضیه لطفی که خود را تنها مدرس حصیربافی آمل معرفی نمود نیز از علاقه خود به حفظ حصیربافی به عنوان یک میراث کهن در روستاهای مازندران و تلاش برای پرورش شاگردانی که این کار را ادامه دهند و زنده نگاه دارند سخن گفت و خواستار کمک به فروش محصولات و بیمه هنرجویان این رشته شد. وی همچنین از نداشتن کارگاه برای آموزش هنرجویان خود گلایه نمود و خواستار کمک در این زمینه شد.

خانم افسانه مظلوم نماینده بکوجا و مسئول خانه هلال روستای بزمینان نیز در پایان این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از حضور مهندس لطفی زاده موسس بکوجا و رضا مقدم بخشدار بخش مرکزی آمل و نیز دهیاران فعال دهستان دشت سر سفلی، آمادگی خود برای معرفی نمایندگان بکوجا در 97 روستایی که حوزه فعالیت ایشان می باشد را اعلام کرد و با اشاره به اینکه فعالیت های موسسه فرهنگی-ورزشی هیوا که ایشان تاسیس نموده است کاملا مردمی می باشد به بیان اقدامات این مجموعه در شهرستان آمل پرداخت.

این جلسه با اقامه نماز و مصاحبه تصویری با مهندس لطفی زاده و تعهد خانم مظلوم برای معرفی نمایندگان بکوجا در 97 روستای حوزه فعالیت ایشان در آینده نزدیک و ترغیب حداقل 70% کشاورزان این روستاها به استفاده از خدمات مدیریت مزرعه برای بهبود بهره وری در تولید برنج پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *