پنجشنبه-13مرداد1401-آغاز همکاری بکوجا و دانشگاه علامه طباطبائی در دیدار موسس بکوجا و رئیس این دانشگاه.

به نام خدا

آغاز همکاری بکوجا و دانشگاه علامه طباطبائی در دیدار موسس بکوجا و رئیس این دانشگاه

پنجشنبه 1401/05/13

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، نشست صمیمانة مهندس سید علی لطفی زاده، مؤسس بکوجا و آقای دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، از ساعت 9:00 تا 12:00 صبح روز چهار‌شنبه 1401/05/12 برگزار شد.

بر اساس این گزارش، هدف از این نشست آغاز همکاری بکوجا با دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه استعدادسنجی، از جمله ارائه خدمات تخصصی به عموم مردم، استعدادسنجی از دانشجویان دانشگاه و تولید پرسشنامه‌های تخصصی عنوان گردید. این جلسه با حضور دکتر رضا صابری، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه و دکتر محسن حبیبی، سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه و همچنین، مهندس احمدی میانجی، از فرماندهان ارشد سابق در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدیر موسسه کارآفرینی حکمت در منطقه مکران، دکتر سید مهرداد آل احمد معاون اسبق پژوهشی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و از کارآفرینان فعال در منطقه رودان در استان هرمزگان و دکتر عباس نعیمی، مشاور اجرایی رئیس دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.


موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
عبدالله معتمدیرضا صابری
محسن حبیبیرضا احمدی میانجی
محسن نعیمی
سید علی لطفی زادهعبدالله معتمدی رضا صابریمحسن حبیبیرضا احمدی میانجیعباس نعیمی


تشریح اهداف و برنامه‌های بکوجا در دیدار با رئیس دانشگاه علامه طباطبایی

در ابتدای این جلسه که قبل از حضور دکتر معتمدی آغاز شد، دکتر رضا صابری معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبایی ضمن خیرمقدم به حاضرین، توضیحاتی را درخصوص چگونگی تاسیس و اهداف دانشگاه علامه طباطبایی ارائه نمود.

 در ادامه آقای مهندس احمدی میانجی با اشاره به رفاقت نزدیک پدر ایشان با آیت الله علامه طباطبایی، به ذکر خاطراتی از ایشان پرداختند و از مسئولین دانشگاه خواستند تا درخصوص گردآوری و انتشار خاطرات حضرت علامه پیشنهاداتی را ارائه نمود.

نقش آفرینی دانشگاه علامه در ارائه خدمات استعدادسنجی به مردم و تولید پرسشنامه های تخصصی موردنیاز

مهندس لطفی زاده نیز با اشاره گذرا به فعالیت‌های بکوجا در حوزه حمایت از تولید دانش‌بنیان در شش حوزه فعالیتی مرتبط با کشاورزی و صنعت به نتایج به دست آمده در این مسیر و نقش مهم عامل انسانی در تولید اشاره کرد و بهبود بهره وری در تولید و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی کشور را مستلزم شناخت استعداد و علایق عموم مردم کشور و تربیت و هدایت ایشان به سمت شکوفایی استعدادها از جمله انتخاب صحیح رشته تحصیلی و شغل عنوان کرد. لطفی زاده دسترسی به این هدف بسیار مهم و بزرگ را مستلزم نقش‌آفرینی پررنگ و موثر دانشگاه‌های علوم انسانی، به ویژه دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین دانشگاه تخصصی در حوزه علوم انسانی در ایران و منطقه غرب آسیا دانست و گفت: ما در سازمان مردم‌نهاد بکوجا، از اساتید و دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی دعوت می‌کنیم تا در زمینه کشف استعدادهای منطبق با علایق عموم مردم بویژه نیروی کار و نوجوانان و جوانان نقش پررنگی ایفا نمایند و در عین حال، با همکاری در تولید پرسشنامه‌های تخصصی استعدادسنجی، از طریق تهیه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، تنظیم طرح‌های پژوهشی و تولید مقالات تخصصی مورد تأیید و انتشار آن در مجلات علمی و پژوهشی، گام موثری در بسترسازی علمی این فرآیند که پیش نیاز پیشرفت اقتصادی کشور می باشد بردارند.

راه حل بسیاری از معضلات اجتماعی فعلی و آینده کشور، بهبود اقتصادی و تسهیل ازدواج جوانان است

لطفی زاده به موضوع عدم ازدواج بخش قابل توجهی از جوانان در سال‌های اخیر که بالغ بر 6 میلیون نفر می‌شوند نیز اشاره کرد و افزود: ازدواج این قشر از جامعه و تشکیل 3 میلیون خانوار جدید در ایران، هم در اهداف اجتماعی کشور موثر بوده و هم در موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت تاثیرگذار خواهد بود. لیکن این موضوع بسیار مهم، به صورت کلان و همچنین در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مورد بی‌توجهی واقع شده است. براساس سرشماری سال 1395 و با لحاظ اطلاعات ازدواج و طلاق سال‌های اخیر مشخص می‌شود که در حال حاضر بالغ بر 3‏میلیون زن مجرد در حد فاصل بازه سنی 23 تا 44 سال و بالغ بر 3.6 میلیون مرد مجرد در بازه سنی 25 تا 54 سال در کشور وجود دارد که سن آن ها از متوسط سن ازدواج در سال 1395 فراتر رفته و همچنان مجرد هستند.

موسس بکوجا ادامه داد: از طرف دیگر آمار جمعیت در بازه سنی 5 سال بیانگر آن است که در هر سال بالغ بر 520 هزار زن و بیش از این تعداد مرد به سن ازدواج وارد می شوند که آمار ازدواج در سال های اخیر هم دلالت بر ثبت همین تعداد ازدواج در سال را دارد، لیکن با احتساب تعداد فزاینده طلاق ثبت شده در این سال ها مشخص می شود که به طور میانگین در هر سال حدود 120 هزار نفر به تعداد مردان و زنانی که از سن ازدواج عبور نموده اند، اضافه می شود. به عبارت دیگر، روند ازدواج و طلاق ها نشان می‌دهد که در حال حاضر، تعداد ازدواج به تاخیر افتاده در کشور بیش از 3میلیون ازدواج می‌باشد.

لطفی زاده عدم تمایل جوانان به ازدواج را موجب نگرانی جدی دانست و گفت: در صورت ادامه این وضعیت تا چند سال آینده و افزایش میانگین سن افراد ازدواج نکرده، پیش بینی می‌شود که انگیزه ازدواج در آنان کمتر شده و اساسا خانواده‌ای تشکیل نگردد که این موضوع علاوه بر تهدید جدی برای امنیت اجتماعی، جوانی و خانواده در کشور، سبب افزایش دو برابری تقاضای مسکن و در نتیجه افزایش سرمایه مورد نیاز (اعم از زمین، منابع مالی و زیرساختهای شهری) برای ساخت آن خواهد شد. علت اینکه چرا جوانان ازدواج نمی کنند و چرا خانواده ها رغبتی به فرزندآوری ندارند ریشه در تنگناهای اقتصادی خانوار و عدم تناسب هزینه های فرزندآوری و تربیت فرزند با درآمد خانوار دارد و مادامی که چنین مشکلی برطرف نشود، هیچ سیاستی منجر به نتیجه نخواهد شد.

ارائه آماری از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی

در ادامه جلسه، دکتر معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، با ارائه آماری از دانشجویان، به طرح دغدغه‌های این دانشگاه در سطح کلان پرداخت و گفت: هم‌اکنون 15000 دانشجو در دانشگاه علامه طباطبائی حضور دارند، که حدود 70 درصد از آن‌ها در مقاطع ارشد و دکتری مشغول تحصیل میباشند. دانشگاه علامه، پذیرای 4000 دانشجو از شهرستان‌هاست که همگی نیازمند خوابگاه بوده و این در حالی است که دانشگاه علامه طباطبایی، فاقد خوابگاه متأهلی است. بر همین اساس، ما خواستار تسریع روند ساخت خوابگاه متاهلی و ایحاد ظرفیت‌های جدید در این حوزه هستیم.

دکتر معتمدی، به وسعت دانشگاه و پراکندگی خوابگاه‌های دانشگاه علامه در سطح شهر نیز اشاره داشت و گفت: ما در شهر تهران 13 خوابگاه داریم که پشتیبانی و اداره این مجموعه پراکنده با دشواری‌هایی همراه است و در صدد هستیم تا مجموعه مذکور را متمرکز کنیم.

اطلس فرهنگی و اجتماعی هر استان، سامان‌دهنده فعالیت فرهنگی و اجتماعی کشور

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، در خصوص همکاری‌های مورد درخواست بکوجا، ضمن استقبال از فعالیت های مطرح شده و اعلام آمادگی دانشگاه برای هرگونه همکاری، به ضرورت تهیه اطلس فرهنگی و اجتماعی برای هر استان اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در هر استان را می‌توان در قالب این اطلس ساماندهی کرد.

رفع مشکل خوابگاه متأهلی دانشگاه علامه طباطبائی، با لحاظ آن در قانون جهش تولید مسکن

در ادامه جلسه، دکتر عباس نعیمی، مشاور اجرایی رئیس دانشگاه شهید بهشتی، تجربیات خود را در زمینه احداث خوابگاهها و ساختمانهای مورد نیاز دانشگاه شهید بهشتی، با استفاده از ظرفیت های موجود و جلب حمایت خیرین و در چارچوب مقرراتی که از سوی آموزش عالی ارائه شده است، مطرح کرد.

مهندس احمدی میانجی هم با اعلام آمادگی جهت کمک به تکمیل و توسعه خوابگاه های متاهلی دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار امیدواری کرد تا در این زمینه گشایش جدی صورت پذیرد.

مهندس لطفی زاده نیز، با تقدیر از توضیحات حاضران، پیشنهاد کرد که خوابگاه‌های متاهلی مورد نیاز دانشگاه علامه، با عنوان مسکن استیجاری که با حداقل اجاره در اختیار دانشجویان متأهل در حال تحصیل قرار خواهد گرفت، در قالب طرح جهش تولید مسکن قرار گیرد و از مزایای آن قانون که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است استفاده نماید.

اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی، برای همکاری با بکوجا

در خاتمه این دیدار، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، از پیگیری و طرح مسائل مطروحه در این جلسه، در هیئت امنای دانشگاه، در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری نمود تا جلسه بعدی بین بکوجا و دانشگاه علامه طباطبائی، تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ و منعکس شود.

              

لینک اخبار مرتبط:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *