سه شنبه-22تیرماه1400-همکاری بکوجا و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری.

به نام خدا

همکاری بکوجا و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

1400/04/22

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری دیدار صمیمانه مسئولین بکوجا با رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در دفتر رییس این دانشگاه در ظهر روز  چهارشنبه 1400/04/16 خبر داد.

براساس این گزارش، در این دیدار مهندس سید علی لطفی زاده موسس بکوجا، مهندس عقیل قدیم مسئول فعالیت های فناورانه بکوجا، مهندس محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران، مهندس سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل و دکتر اسداله تیموری نیاسری رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و آقای دکتر قربانعلی نعمت زاده رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار دکتر قربانعلی نعمت زاده رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان و رییس پیشین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ضمن اشاره ای به سوابق دانشگاه و روابط دوستانه حاکم در میان مسئولین و اساتید دانشگاه، معرفی مختصری از مجموعه بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) ارائه و از برگزاری این دیدار اظهار خوشوقتی نمود و از خداوند متعال خواستار توفیق جمع حاضر برای خدمت به مردم کشور در بهبود وضعیت اقتصادی شد.

سید علی لطفی زاده- عقیل قدیم - مهندس محسن سلطانی - سید حشمت الله سبطی-اسداله تیموری نیاسری- قربانعلی نعمت زاده

 در ادامه این دیدار، مهندس لطفی زاده به بیان اهداف و برنامه ها و فلسفه تاسیس بکوجا پرداخت و با اشاره به ضرورت بهبود اقتصادی در کشور، مهمترین هدف بکوجا را تحقق این امر دانست. وی شاخص مهم برای اندازه گیری بهبود وضعیت اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال را افزایش تولید ناخالص داخلی دانست و افزایش این شاخص را در گرو افزایش تولید و افزایش تولید را مستلزم استفاده تولیدکنندگان از دانش و فناوری عنوان نمود.

مهندس لطفی زاده رویکرد بکوجا در افزایش تولید ناخالص داخلی در کشور را از طریق شبکه ملی-مردمی بکوجا متشکل از داوطلبان مردمی برای دسترسی مستقیم به تولیدکنندگان با هدف ترغیب آنان به استفاده از دانش و فناوری در تولید از یک سو و تشکیل شبکه ملی نخبگان بکوجا با هدف استفاده از تمامی ظرفیت علمی موجود در کشور برای انتقال دانش و فناوری به تولیدکنندگان دانست و اظهار امیدواری کرد تا با توسعه همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بکوجا، شاهد تقویت هرچه بیشتر شبکه ملی نخبگان بکوجا باشیم.

لطفی زاده اولویت های بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی در افزایش تولید ناخالص داخلی در کشور را در بخش کشاورزی خودکفایی پایدار در تولید گندم، برنج، دانه های روغنی، خوراک دام، پنبه و گوشت گوسفندی عنوان کرد و اولویت های بخش صنعت را در تولید مسکن، منسوجات و پوشاک، لوازم خانگی، خودرو، دارو و صنایع مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) دانست و از استان مازندران به عنوان محل تحقق خودکفایی در تولید برنج در کشور از طریق کشت برنج پرمحصول و کاهش مصرف آب و کمک به بهبود بهره وری در تولید گوشت گوسفندی نام برد.

موسس بکوجا به ظرفیت شبکه ملی-مردمی بکوجا که در تمامی شهرستان ها، بخش ها، دهستان ها و روستاهای استان در حال انتخاب نمایندگان داوطلب می باشد اشاره نمود و گفت: اعضاء این شبکه کلا داوطلب بوده و بدون دریافت هیچ مبلغی و صرفا براساس وظیفه ملی و میهنی و با درک ضرورت نقش آفرینی مردم در بهبود وضعیت اقتصادی کشور به این شبکه ملحق می شوند و در ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان، تلاش می کنند تا آنان را نسبت به وظیفه خود در افزایش تولید که منجر به بهبود تولید ناخالص داخلی کشور می شود آگاه و پس از اقناع ایشان، با استفاده از شبکه ملی نخبگان بکوجا، نسبت به انتقال دانش و فناوری به تولیدکنندگان و تحقق هدف افزایش تولید اقدام می‌نمایند.


سید علی لطفی زاده- عقیل قدیم - مهندس محسن سلطانی - سید حشمت الله سبطی-اسداله تیموری نیاسری- قربانعلی نعمت زاده



سید علی لطفی زاده کشت برنج پرمحصول که حاصل سال ها تحقیق و پژوهش اساتید و مراکز پژوهشی مختلف کشور می باشد و آقای دکتر نعمت زاده نیز نقش بسیار مهمی در آن ایفا نموده اند را دارای برکات فراوانی از جمله افزایش درآمد کشاورز، کاهش قیمت برنج برای مصرف کننده، خودکفایی در تولید برنج و قطع وابستگی به خارج، جلوگیری از خروج سالیانه یک تا یک و نیم میلیارد دلار ارز از کشور و ایجاد اشتغال پایدار دانست و از آقای دکتر تیموری نیاسری رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خواست تا با توجیه روسای دانشکده های چهارگانه دانشگاه و آگاه سازی اساتید هریک از این دانشکده ها، زمینه را برای بهبود هرچه بیشتر بهره وری در تولید برنج و کاهش مصرف آب و سم و کود در تولید این محصول راهبردی فراهم آورند.

مهندس لطفی زاده اشاره ای هم به بهره وری بسیار پایین دام سبک در کشور و در نتیجه قیمت بسیار زیاد گوشت گوسفندی تولید داخل داشت و با اشاره به رشته تخصصی آقای دکتر تیموری در علوم دامی، همکاری بیشتر ایشان در اصلاح ژنتیک نژادهای بومی گوسفند ایرانی و حرکت به سوی دوبارزایی سالیانه و دوقلوزایی گوسفندان بومی کشور را موجب کاهش قابل توجه قیمت گوشت گوسفندی و کاهش فشار بر روی مراتع از طریق کاهش تعداد میش مولد و کاهش سطح زیر کشت علوفه و مزارع تولید خوراک دام در کشور عنوان کرد.

در ادامه این دیدار آقای دکتر اسداله تیموری نیاسری رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری که در حوزه علوم دامی تحصیل نموده است، ضمن خوشامدگویی به میهمانان و اظهار خوشوقتی از آشنایی با مجموعه بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی، از آقای دکتر قربانعلی نعمت زاده رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان که اسباب این آشنایی را فراهم نموده اند قدردانی کرد.



سید علی لطفی زاده- عقیل قدیم - مهندس محسن سلطانی - سید حشمت الله سبطی-اسداله تیموری نیاسری- قربانعلی نعمت زاده



دکتر تیموری گفت که هیچ استراتژی مهمتر از کشاورزی برای 50 سال آینده نداریم و بنده و دانشگاه ساری با همه ظرفیت در خدمت این طرح بزرگ و ملی هستیم.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به ضرورت ایجاد سه سرفصل مهم برای آینده کشاورزی ایران اشاره نمود و گفت: پرورش کشاورز حرفه ای و تعیین برنامه مدون برای کشاورزی در 50 سال آینده و تشخیص محصولات استراتژیک برای کشور و توجه به تولید آن ها را رئوس آن دانست.

دکتر تیموری با اشاره به ظرفیت استان مازندران برای تولید علوفه به عنوان کشت دوم، از تامین علوفه مورد نیاز تعلیف دام های استان از دیگر استان ها به شدت گلایه نمود.

تیموری از محصور بودن دانشگاه ها و عدم ارتباط آن ها با مردم و عدم تحقق نقش مورد انتظار از سازمان های نظام مهندسی برای کاهش این فاصله نیز انتقاد کرد و خواستار استفاده بهتر از ظرفیت های خوب دانشگاه های کشور شد.

دکتر تیموری به وجود دو پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان و گیاهان دارویی در این دانشگاه و چهار دانشکده مهندسی زراعی، علوم دامی و شیلات، علوم زراعی و منابع طبیعی و بیست گروه آموزشی متنوع و یکصد آزمایشگاه مجهز به عنوان ظرفیت های خیلی خوب این دانشگاه اشاره نمود که به دلیل عدم ارجاع کار تحقیقاتی مناسب به دانشگاه، عملا از این ظرفیت ها استفاده چندانی نمی شود.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به تشکیل کنسرسیوم 5 دانشگاه مهم علوم کشاورزی و منابع طبیعی کشور شامل دانشگاه تهران (پردیس کشاورزی کرج)، دانشگاه مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه گرگان و دانشگاه ساری اشاره نمود و از مطالعه این کنسرسیوم بر روی کشاورزی هند و آسیای جنوب شرقی توسط یک گروه و کشاورزی آمریکای شمالی توسط یک گروه دیگر خبر داد و آمادگی خود جهت ارائه نتایج مطالعات این گروه ها در جلسه ای یک و نیم ساعته را اعلام کرد.

دکتر تیموری به همکاری با سه دانشگاه روسیه برای کشت گیاهان دارویی و فرآوری آن ها و یک پروژه مشترک با اتحادیه اروپا برای توسعه تکنولوژی کشاورزی و ایجاد رشته کشاورزی هوشمند در دانشگاه و نیز همکاری با دو سه دانشگاه آلمان در حوزه آب و آبیاری اشاره نمود و حیات دانشگاه ها را منوط به داشتن روابط خوب بین المللی دانست و از موظف نمودن هریک از اعضاء هیات علمی دانشگاه به ارائه یک برنامه تحقیقاتی 10 ساله در راستای نیاز کشور خبر داد. وی به طرح ملی استفاده از آب های نامتعارف و آب های شور در کشاورزی و پروژه امنیت غذایی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اشاره نمود و افزود: د بین 2600 دانشگاه ایران رتبه 37 را داریم و در دانشگاه های تخصصی کشاورزی رتبه دوم را داریم و در دانشگاه های کشاورزی جهان در رتبه 22 هستیم.

دکتر اسداله تیموری همچنین آمادگی کامل خود برای کمک به بهبود تولید گوشت گوسفندی در کشور و نیز انعقاد تفاهم نامه همکاری میان  دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بسیج کشاورزی و جهاد اقتصادی (بکوجا) را اعلام و مقرر شد در این زمینه اقدام گردد.

پس از این دیدار مهندس لطفی زاده موسس بکوجا و هیات همراه به اتفاق آقای دکتر نعمت زاده رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان بر مزار شهیدان مدفون در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری حاضر و با قرائت فاتحه نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

سید علی لطفی زاده- عقیل قدیم - مهندس محسن سلطانی - سید حشمت الله سبطی-اسداله تیموری نیاسری- قربانعلی نعمت زاده


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *