جمعه-18تیر ماه1400-همکاری بکوجا با آموزش و پرورش برای استعدادسنجی و هدایت تحصیلی دانش آموزان در استان مازندران

به نام خدا

همکاری بکوجا با آموزش و پرورش برای استعدادسنجی و هدایت تحصیلی دانش آموزان در استان مازندران

1400/04/18 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری دیدار مهندس سید علی لطفی زاده موسس بکوجا و دکتر علیرضا سعدی پور مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران در ساعت 7:00 صبح روز چهارشنبه 1400/04/16 در محل اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در شهر ساری خبر داد.

براساس این گزارش در این دیدار که آقایان مهندس عقیل قدیم مسئول فعالیت های فناورانه بکوجا، مهندس محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران و مهندس سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل نیز حضور داشتند، مهندس لطفی زاده ضمن اظهار خوشوقتی از ملاقات آقای دکتر سعدی پور، به تبیین اهداف و برنامه های بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) پرداخت.

لطفی زاده افزایش تولید ناخالص داخلی از طریق افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی با به کارگیری دانش، فناوری و نوآوری و با اولویت دستیابی به خوداتکایی در تولید کالاهای راهبردی را مهمترین هدف بکوجا برشمرد و تاکید کرد، شاخص ارزیابی ایجاد شغل جدید در کشور، افزایش تولید ناخالص داخلی است.

مهندس لطفی زاده الویت های بکوجا در بخش کشاورزی را خودکفایی پایدار در تولید گندم، برنج، دانه های روغنی، خوراک دام، پنبه و گوشت گوسفندی عنوان کرد و اولویت های بخش صنعت را تولید مسکن، منسوجات و پوشاک، لوازم خانگی، خودرو، دارو و صنایع مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در بخش سخت افزار و نرم افزار و سامانه های ارتباطی دانست.


سیدعلی لطفی زاده- علیرضا سعدی پور


موسس بکوجا، شرط توسعه اقتصادی را توسعه انسانی دانست و بر نقش مهم آموزش و پرورش در شکل گیری توسعه انسانی تاکید نمود و از دکتر سعدی پور خواست تا از تمام توان خود برای تحقق توسعه انسانی در مدارس استان مازندران استفاده نماید.

مهندس لطفی زاده، خودشناسی به مفهوم شناخت استعداد و توانمندی ها و علاقمندی افراد جامعه را لازمه کمال انسان دانست و با اشاره به آزمون های استاندارد استعدادسنجی متداول در جهان که بالغ بر 50 سال است در کشورهای توسعه یافته برای هدایت مردم به سمت بالاترین بازدهی در جامعه مورد استفاده قرار می گیرد، از بی توجهی به این موضوع در کشورمان گلایه نمود.

لطفی زاده اشاره ای به اقدامات انجام شده در بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی برای استعدادسنجی و کمک به شکوفایی استعداد مردم کشور داشت و گفت: در حال حاضر آزمون های هوش، شخصیت شناسی، اضطراب سنجی، هدایت تحصیلی و شغلی و هدایت پیش از ازدواج و رضایتمندی زناشویی در سایت بکوجا به نشانی Bekooja.ir در دسترس عموم مردم می باشد و پس از انجام این آزمون ها، مشاورین بکوجا که همگی از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با موضوع از جمله روانشناسی و مشاوره در استان مازندران می باشند با آزمون دهندگان ارتباط می‌گیرند و راهنمایی های لازم را به آنان ارائه می نمایند و در مرحله بعدی آموزشگاه های مناسب برای کمک به شکوفایی استعداد آنان به ایشان معرفی و روند شکوفایی استعداد آنان مورد رصد قرار می گیرد.

مهندس لطفی زاده همکاری بکوجا و آموزش و پرورش استان را قدم مهمی در جهت کمک به تسریع در ارائه خدمات استعدادسنجی و شکوفایی استعداد مردم استان بویژه نوجوانان و جوانان دانست و اظهار امیدواری نمود تا نتیجه این همکاری، انتخاب صحیح رشته تحصیلی از سوی دانش‌آموزان و ترسیم آینده شغلی متناسب با توانایی و علاقمندی فرزندان این استان و در نتیجه دستیابی به رضایت شغلی در آینده باشد.


علیرضا سعدی پور- عقیل قدیم



در ادامه این دیدار آقای دکتر علیرضا سعدی پور مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران ضمن خوش آمدگویی به مهندس لطفی زاده موسس سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) و هیات همراه، از آشنایی با اهداف و برنامه های بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی اظهار خوشوقتی نمود.

دکتر سعدی پور با اشاره به وجود 570.000 دانش آموز، 40.000 نفر کارکنان آموزش و پرورش و 4962 مدرسه در استان که 52 مدرسه آن شبانه روزی هستند، بر ضرورت تغییر رویکرد آموزش و پرورش از حافظه محوری به خلاقیت و مهارت محوری با تکیه بر مهارت های زندگی تاکید کرد.

مدیرکل آموزش وپرورش استان مازندران، بر ضرورت آغاز توسعه یافتگی از مدارس تاکید و تربیت دانش آموزان محقق، پرسشگر و مطالبه گر که دارای تفکر و اندیشه بوده و قادر به ایده پردازی و نوآوری باشند را لازمه توسعه یافتگی عنوان کرد و محل نهادینه کردن فرهنگ "ما می‌توانیم" را مدارس دانست.

دکتر سعدی پور به ظرفیت چهار تشکل همراه در آموزش و پرورش شامل بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی، سازمان دانش آموزی و شاخه جوانان جمعیت هلال احمر اشاره نمود و پیشنهاد برگزاری نشست مشترکی میان بکوجا و این چهار مجموعه با حضور خودشان را به منظور استعدادیابی از دانش آموزان  استان مطرح نمود که مورد استقبال قرار گرفت.

وی به حضور 45.000 دانش آموز پایه نهم در استان اشاره نمود و گفت: مکانیزم هدایت تحصیلی در این مقطع از ترکیب 65 درصد نتایج آزمون هدایت تحصیلی و 35 درصد مبتنی بر تشخیص خانواده و مربیان مدرسه صورت می گیرد و در مجموع 50% این دانش آموزان به سمت رشته‌های نظری و 50% به سمت رشته های عملی در هنرستان ها هدایت می شوند که متاسفانه ظرفیت هنرستان های استان جوابگوی نیاز آنان نیست.


کلاس درس محور آموزش و شکوفایی استعداد- بکوجا


سعدی پور با اشاره به اجرای طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای درخشان) در آموزش و پرورش نیز اشاره نمود و از برگزاری این طرح در مدارس ابتدایی و متوسطه اول در استان خبرداد. وی همچنین به وجود آموزشگاه های علمی آزاد، زبان های خارجی و کنکور به عنوان آموزشگاه های مکمل مدارس اشاره نمود و از نبود آموزشگاه های کارآفرینی گلایه کرد و افزود: ما نباید به دنبال پرورش دانشمند باشیم بلکه بایستی به دنبال خلاقیت های جدید باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران به اجرای طرح جابر در مدارس ابتدایی با هدف شناسایی استعدادهای درخشان در این مقطع و برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی به منظور شناخت استعدادهای برتر در متوسطه اول و همچنین برگزاری جشنواره جوان خوارزمی به منظور شناسایی استعدادهای دوره دوم متوسطه اشاره نمود.

در خاتمه این دیدار دکتر سعدی پور ضمن اعلام آمادگی کامل آموزش و پرورش استان برای همکاری همه جانبه با بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی، پیشنهاد برگزاری جلسه ای با حضور معاونین اداره کل و تشکل های چهارگانه و به صورت مجازی با حضور مدیران مدارس استان را برای هفته آینده مطرح نمود که مورد استقبال مسئولین بکوجا قرار گرفت و مقرر شد تا هاهنگی های لازم در این ارتباط از سوی آقای مهندس سلطانی و سرکار خانم خیرخواهان مسئول دفتر استعدادیابی بکوجا در استان مازندران صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *