خلاصه دستاوردهای بکوجا در سال 1399-قسمت سوم-استعدادسنجی

به نام خدا

خلاصه دستاوردهای بکوجا در سال 1399-قسمت سوم-

استعدادسنجی


بکوجا معنقد است که کمال انسان در گرو شناخت و شکوفایی استعدادهای خدادادی است و کمک به شناسایی و شکوفا نمودن استعداد افراد مهمترین کاری است که برای توسعه اقتصادی کشور مورد نیاز است. به عبارت دیگر بخش دیگری از توسعه سرمایه انسانی وابسته به شناخت و شکوفایی استعداد افراد و بکارگیری آنان در مشاغل متناسب با استعداد و علاقه ایشان می باشد. در چنین شرایطی حداکثر بازدهی انسان حاصل و شغل انسان ها سبب رضایت خاطر و لذت آنها خواهد شد و بسیاری از بحران های اجتماعی ناشی از عدم رضایتمندی افراد از زندگی و شغل خود برطرف خواهد شد.


شکوفایی استعداد و آینده روشن



سه گام اصلی در حوزه شناخت و شکوفایی استعدادها

بدین منظور مطالعات گسترده ای از سال 1397 در مجموعه بکوجا و با محوریت سرکار خانم شهرزاد پاپی آغاز و با همکاری تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط، آزمون های مختلف روانسنجی و روش های شناسایی استعداد افراد مورد بررسی قرار گرفت و در گام نخست، 5 آزمون برای شروع کار استعدادسنجی مردم کشور انتخاب و در دستور کار قرار گرفت. این پنج آزمون به شناخت شخصیت، علاقمندی ها، علاقمندی های شغلی، هوش و رفتارسنجی افراد می پردازد و اطلاعات اولیه ای را در حوزه های یاد شده در اختیار ایشان قرار می دهد.


گام بعدی در این مسیر، ارائه خدمات مشاوره به مردم برای داشتن تفسیری بهتر از نتیجه آزمون ها و دریافت مشاوره برای نحوه تجهیز خود به منظور استفاده بهینه از استعدشان می باشد.


در گام سوم ارزیابی واحدهای آموزشی و ارائه پیشنهاد به مردم برای استفاده از ظرفیت آموزشگاه های مختلف، به منظور کسب دانش و مهارت برای استفاده مطلوب از استعدادشان برداشته خواهد شد.


برای تحقق این مسیر پیش بینی تشکیل دفاتر خودگردان استانی در مراکز استان ها و دفاتر شهرستانی در شهرستان هایی که نیاز به ارائه چنین خدماتی در آنها احساس می گردد شده است.



تعریف پروژه های پژوهشی و مطالعاتی

در اواسط سال 1399 با حضور سرکار خانم آتنا عطارنیا و دوستانی که با محوریت ایشان به این گروه اضافه شدند، پروژه های مطالعاتی به شرح زیر نیز تعریف و در دستور کار قرار گرفت. همچنین برای شکل گیری دفاتر استانی در همه کشور نیز برنامه ریزی گردید.

  1. شناسایی آزمون های متداول استعدادسنجی در کشور
  2. شناسایی آزمون های استعدادسنجی متداول در کشورهای مختلف جهان
  3. شناسایی آزمون های تکمیلی موردنیاز برای شناسایی دقیق تر استعدادها
  4. طراحی آزمون های لازم برای استعدادسنجی کودکان کمتر از 7 سال
  5. طراحی آزمون های لازم برای استعدادسنجی افراد بین 7 تا 12سال
  6. طراحی آزمون های لازم برای استعدادسنجی افراد بین 12 تا 19سال
  7. طراحی آزمون های لازم برای استعدادسنجی افراد بین 19 تا 30 سال
  8. طراحی آزمون های لازم برای استعدادسنجی افراد بین 30 تا 45 سال
  9. طراحی آزمون های لازم برای استعدادسنجی افراد بین 45 تا 60 سال
  10. طراحی آزمون های لازم برای استعدادسنجی کودکان بیشتر از 60 سال

 


پله های ترقی


شبکه دانشجویان و اساتید مرتبط در سطح کشور

با توجه به ظرفیت فراوان سرمایه انسانی موجود در کشور در حوزه استعدادسنجی و روان سنجی، با تلاش خانم عطارنیا، لیست دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که رشته روانشناسی در آن ها ارائه می گردد شناسایی و تلاش گسترده ای برای انتخاب یکی از دانشجویان رشته روانشناسی آن دانشگاه به عنوان رابط بکوجا با اساتید و دانشجویان آن دانشگاه و استفاه از ظرفیت آنها در انجام پروژه های پژوهشی و مطالعاتی و نیز زمینه سازی برای تشکیل دفاتر استانی صورت پذیرفت که خلاصه نتایج آن به شرح زیر می باشد.

شبکه دانشجویان و اساتید مرتبط در سطح کشور



چارت سازمانی استعدادیابی در دفتر مرکزی بکوجا

چارت استعدادسنجی بکوجا

 



چارت سازمانی دفاتر استانی بکوجا

چارت سازمانی دفاتر استانی استعدادسنجی بکوجا

 



بهره برداری از نسخه اولیه سامانه استعدادسنجی بکوجا در فروردین 1400

همچنین به منظور ارائه هرچه فراگیرتر و ساده تر این خدمات، پیش بینی شده است که خدمات مذکور در بستر وب در اختیار عموم مردم قرار گرفته و خدمات مشاوره به صورت گفتگوی آنلاین و یا تلفنی و نهایتا حضوری ارائه گردد و ارزیابی واحدهای آموزشی با هماهنگی واحدهای صدور مجوز اینگونه فعالیت ها و از طریق تفاهم نامه با مراکز آموزشی و در دوره های زمانی مشخص صورت پذیرفته و نتایج در اختیار مردم قرار گیرد.


پیش بینی می شود که نسخه اولیه سایت استعدادسنجی بکوجا که با محوریت جناب آقای مهندس رضا فرخی راد مدیرعامل محترم شرکت داده پردازان احداث و همکاری آقایان عارف عزیزیان و سیدمحمدحسین هاشمی سهی در حال تولید می باشد، در فرودین سال 1400 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.



انتخاب استان مازندران برای راه اندازی آزمایشی اولین دفتر استعدادسنجی استانی بکوجا

با توجه به شکل گیری آزمایشی شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان مازندران، جمع بندی بر این شد تا اولین دفتر استانی استعدادسنجی در استان مازندران تشکیل گردد تا با استفاده از کمک شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان، امکان ارتباط با اهالی ساکن در اقصا نقاط استان بویژه مناطق کم برخوردار فراهم و با کمک این شبکه، امکان ارائه این خدمت به همه مردم استان فراهم گردد.


آینده روشن



انتخاب سرکار خانم خیرخواهان به عنوان مسئول دفتر استعدادستجی بکوجا در استان مازندران

بدین جهت از سرکار خانم خیرخواهان درخواست شد تا در این ارتباط قبول زحمت نموده و ضمن پذیرش مسئولیت هدایت دفتر استانی استعدادسنجی بکوجا در استان مازندران، اقدام به شناسایی و دعوت از اساتید و دانشجویان رشته های مرتبط با موضوع، به منظور تشکیل دفتر استانی با هدف انجام استعدادسنجی، ارائه خدمات مشاوره و ارزیابی مراکز آموزشی برای معرفی به صاحبان استعدادهای مختلف نمایند که خوشبختانه با موافقت ایشان فعالیت این دفتر از بهمن ماه سال 1399 آغاز و گروه خوبی نیز از سوی ایشان تشکیل و مراحل تکمیل آن در دست اقدام می باشد.


 مقاله مرتبط:

   


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *