تنها "باید" امروز اقتصاد ایران، هدایت سرمایه ها به سمت تولید است

به نام خدا

تنها "باید" امروز اقتصاد ایران، هدایت سرمایه ها به سمت تولید است

سید امین توکلانی 1399/02/03



 متن مقاله   تنها "باید" امروز اقتصاد ایران، هدایت سرمایه ها به سمت تولید است، نقدینگی حال حاضرکشور رقمی در حدود دو هزار چهارصد ، هزار میلیارد تومان است!


این رقمِ بزرگ و سرسام آور ، زمانی که در اقتصاد به درستی هدایت نشود ، ویران کننده نیز خواهد بود.

برخی تناقضات تاریخی میان اقتصاد خرد و کلان وجود دارد. مثلا پس انداز در اقتصاد خرد باعث ثروتمندتر شدن خانوار میشود ولی در اقتصاد کلان،وقتی کل خانوارها متمایل به پس انداز کردن بشوند، مصرف کاهش یافته و اقتصاد متضرر می شود.


در حالت کلی وظیفه هر واحدی در اقتصاد خرد کسب سود در قالب قوانین موجود اقتصاد است و وظیفه سیاستگذار کلان هم وضع قوانین و هدایت اقتصاد به سمتی است که رفتارهای واحدهای خرد به کلان اقتصاد ضرر و ضربه ای وارد نکند .


اقتصاد ایران


مثلا وقتی قیمت دلار و سکه به دلایل بنیادی بالا می رود ، حاکمیت نمی تواند مردم و واحد های خرد اقتصادی را از خرید دلار و سکه منع کند.


وظیفه سیاستگذارِ کلان نه موعظه است و نه تهدید، بلکه باید شرایط را به گونه ای فراهم کند که پول وارد مسیر درست تولید و رشد شود. اما زمانی که این جریان نقدینگی به درستی مدیریت نشده و جلوی کاهش ارزش پول ملی و رشد های حبابی بازار بورس گرفته نشود و جریان نقدینگی به سمت تولید غیر مولد و واسطه گری سوق یابد، چه باید کرد؟!


آیا باید دست روی دست بگذاریم تا دولت های مختلف با سعی و خطاهای خود، ظرفیت های تولیدی را یکی پس از دیگری نابود کرده و اقتصاد کشور را به ورطه نابودی بکشانند؟!


مسلما خیر، اقتصادِ رفتاری، مسیر را به ما نشان داده است، اگر در جامعه ای انگیزه های اقتصادی با توجه به نهاد های آن جامعه تغییر کند و جریان نقدینگی نه به دنبال کسب سودِ بیشتر از طریق سوداگری، بلکه در راستای تولید و توزیع بهتر حرکت کند، در آن صورت آن اقتصاد حتی با مدیریت ضعیف و ناکارآمد، کار خود را به پیش خواهد برد .



در این راستا باید عموم سرمایه دارانی که سپرده های خود را به امید دریافت سود های بدون پشتوانه، روانه ی بانک ها کردهاند، این واقعیت را درک و لمس کنند که در صورت ادامه ی این روند، چیزی جز فروپاشی نظام پولی و بانکی در انتظار کشور نخواهد بود، پس در این راستا، نه بر خلافِ قواعدِ عقلانی و نه صرفا بر اساس احساس مسئولیت اجتماعی، بلکه دقیقا بر اساس عقلانیت و منطق و برای جلوگیری از بروز فجایع محتمل در آینده، لازم است تا از همین امروز چرخشی عظیم را در جریان نقدینگی کشور رقم بزنیم، تا این سرمایه ها، با ورود به بخش تولید، زمینه ی اشتغال و توزیع بهتر و تولید مولد و رشد اقتصادی را برای عموم مردم فراهم آورند.


اقتصاد


در جامعه ای که با بحران های اقتصادی متوالی دست و پنجه نرم کند ، امنیت نیز به مخاطره خواهد افتاد و در نبود امنیت ، حقوق مالکیت عموم افراد نسبت به دارایی ها و سرمایه هایشان تضمین نخواهد شد.


امروز ما در نقطه ای هستیم که نفع شخصی به نفع عمومی گره خورده است و اگر این موضوع به سرعت و دقت درک نشود و در راستای تقویت نظام تولید و ایجاد ارزش گامی برداشته نشود، در آینده نزدیک نمی توان وضعیت مطلوبی را برای هیچ یک از اقشار مختلف مردم انتظار داشت.


تنها "باید" امروز اقتصاد ایران، هدایت درست و اصولی سرمایه ها به سمت تولید مولد و ایجاد اشتغال است ، "باید"ی که سرنوشت همه ما به آن گره خورده است.




 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *