دستورالعمل اجرایی استعدادسنجی

به نام خدا

دستورالعمل اجرایی استعدادسنجی

استعدادسنجی فرآیندی است که شخص را با استعدادها، علایق و ظرفیت های خود آشنا می نماید و متناسب ترین مشاغل برای او را معرفی و دانش و مهارت های موردنیاز برای دستیابی به حداکثر موفقیت ممکن برای هر فرد در مناسب ترین شغل پیشنهادی برای او را مشخص می نماید.

این فرآیند می تواند به زندگی و فعالیت های فرد جهتِ مناسب داده و از انجام فعالیت هایی که در مسیر مناسب برای پیشرفت او نمی باشد پیشگیری نماید.

تذکرات مهم

انجام آزمون ها برای افراد کمتر از 13 سال حتما با حضور والدین و رعایت نکات زیر صورت پذیرد:

والدین عزیزی که تمایل دارند این آزمون ها را برای کودکان زیر 13 سال انجام دهند دقت کنند:

الف)  خود ایشان معنا و مفهوم تک تک کلمات مندرج در سوالات و پاسخ ها را بدانند و معنا و مفهوم سوالات و پاسخ ها را برای کودکان تشریح نمایند ( به عنوان مثال کودک ممکن است معنای کلمه متقاعد و یا نظریه را نداند)

ب) والدین عزیز  توجه کنید که ممکن است کودک شما با توجه به شروع دوران بلوغ نوساناتی در خلق و روحیه داشته باشد که با گذشته او متفاوت است . لذا خواهشمندیم پرسش ها را با توجه به ویژگی فرزند  خود در اغلب اوقات پاسخ دهید و تنها بر اساس ویژگی کنونی او نباشد. به عبارتی اغلب اوقات فرزند شما کدام ویژگی را دارد.

ج) اگر فرزند شما در عبارتی (سوالی) هر دو ویژگی را تا حدودی دارد، در نظر داشته باشید که کدام عبارت به ویژگی او  نزدیک‌تر هست و لذا تمام عبارت‌ها (سوالات) را پاسخ دهید و سوالی را بی پاسخ نگذارید.

انجام آزمون ها برای افرادی که بالای ۱۳ سال سن دارند

افرادی که بیش از 13 سال سن داشته باشند می توانند با توجه به شناختی که از خود دارند و با توجه به نکات زیر به پرسش ها پاسخ دهند:

۱) لطفا تمام عبارت ها (سوالات) را پاسخ دهید و اگر در عبارتی هر دو ویژگی را دارید عبارتی را انتخاب کنید که به ویژگی  شما نزدیک تر است.

۲) این پرسش نامه ها با توجه به ویژگی های شما طراحی شده است، لذا در پاسخ به سوالات این نکته را در نظر داشته باشید که در اغلب اوقات و یا معمولا کدام عبارت برای شما صدق میکند و تنها به ویژگی کنونی خود توجه نکنید. .

۳) با توجه به اینکه  بر اساس نتایج این آزمون ها میتوانید بهترین انتخاب ها را در آینده تحصیلی و شغلی خود داشته باشید، لذا اگر عبارتی را متوجه نشدید حتما معنای کلمات را جستجو کنید و یا از خانواده و یا مشاور و یا معلم خود کمک بگیرید و از پاسخ به سوالات به صورت تصادفی جدا خود داری کنید.

4) در اجرای آزمون هالند در بخش فعالیت ها دقت داشته باشید که تنها علاقه مندی خود را در نظر داشته باشید و ضرورتی ندارد که حتما در آن فعالیت مهارت داشته باشید.

5) در اجرای آزمون هالند بخش تجربه‌ها دقت کنید در پاسخ به عبارت ها حتما باید مهارت و تجربه خود را در نظر داشته باشید.

6) در اجرای بخش خود سنجی های آزمون هالند، خود را در مقایسه با همسالان خود مورد سنجش قرار دهید و تنها به برداشت شخصی خود تکیه نکنید.

 

گام های فرآیند استعدادسنجی

گام اول- انجام آزمون ها در شرایط سلامت روانی

گام اول در فرآیند استعدادسنجی انجام آزمون هاست. پیش نیاز انجام آزمون ها اطمینان از وجود سلامت روان و آرامش و شرایط عادی در زمان انجام آزمون است. برای اطمینان از این شرایط، می توان ابتدا آزمون اضطراب سنجی را در بازه سنی مناسب انجام داد.

پس از اطمینان از وجود آمادگی برای انجام آزمون ها بایستی آزمون های زیر را به عنوان حداقل آزمون های مورد نیاز انجام داد. این آزمون ها بر روی وبگاه بکوجا به نشانی talent.bekooja.com برای رده سنی 13 سال به بالا پیاده سازی شده است و افراد با سن کمتر بایستی به همراه والدین خود در این آزمون ها شرکت نمایند و نقش والدین تفهیم صحیح سوال و پاسخ برای آزمون دهنده می باشد به نحوی که ابتدا آزمون دهنده معنای درست و کامل سوال و پاسخ ها را متوجه شده و سپس پاسخ مورد نظر خود را انتخاب نماید.

  1. آزمون شخصیت شناسی MBTI
  2. آزمون شخصیت شناسی NEO
  3. آزمون هوش هشت گانه گاردنر
  4. آزمون علاقمندی شغلی هالند

سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) امکان انجام این آزمون ها را به صورت برخط بر روی وبگاه خود به نشانی Bekooja.com فراهم ساخته است. پس از انجام این آزمون ها، وبگاه بکوجا به صورت خودکار نتیجه هر آزمون را در اختیار مخاطب قرار خواهد داد.

گام دوم- دریافت تفسیر استعدادسنجی از متخصصین

گام دوم در فرآیند استعدادسنجی دریافت تفسیر نتیجه آزمون ها از متخصص ذیربط است.

در این تفسیر، استعدادها و علایق و هوش افراد به شکل دقیق تری مورد بررسی قرار گرفته و از تلفیق نتیجه آزمون ها، بیشترین زمینه های موفقیت فرد به وی معرفی و ضمن معرفی مشاغل مرتبط با توانمندی ها و علایق فرد، پیش نیازهای موفقیت در این مشاغل از جمله دانش، مهارت های حرفه ای و مهارت های اجتماعی برای افرادی که دارای چنین ظرفیت هایی هستند به ایشان معرفی می گردد.

گام سوم- حصول اطمینان از حرکت در مسیر پیشرفت

گام سوم در فرآیند استعدادسنجی اجرای توصیه های مشاورین و کسب اطمینان از تحقق پیش بینی های انجام شده است. ارتباط مشاور با مخاطب و پیگیری انجام توصیه ها و انجام مجدد آزمون ها در جهت تایید مسیر پیشنهاد شده از اقدامات مورد نظر در این گام می باشد.

 

سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *