هشدار به رییس جمهور سیزدهم

به نام خدا

هشدار به رییس جمهور سیزدهم

سید علی لطفی زاده

1400/05/10 

اگرچه منطقی این است که کاندیداهای ریاست جمهوری در زمان تبلیغات برای معرفی خود و برنامه هایشان، کابینه مورد نظر خود را نیز معرفی نمایند، لیکن متاسفانه هنوز در کشورمان شاهد چنین شفاف سازی برای مردم نیستیم.

با نزدیک شدن به روزهای تنفیذ و تحلیف رییس جمهور سیزدهم، کابینه مورد نظر ایشان نیز بزودی معرفی خواهد شد، بدین مناسبت و برای استفاده مناسب از حداقل فرصت باقیمانده، بار دیگر ویژگی های یک کابینه خوب برای ایران امروز را یادآوری می نماید.

1-دارای سلامت نفس و سلامت رفتار و اعتقاد به مبارزه با فساد و پرهیز از به کارگیری افرادی که چنین باوری ندارند. با این توضیح که فساد تنها فساد مالی و اخلاقی و رانت خواری نیست، انتصاب وابستگان تیمی و بده بستان های اداری با دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس و دستگاه های نظارتی در لوای عنوان "تعامل" و بله قربان گویی محض به بالادستان برای باقی ماندن در قدرت و زورگویی و ظلم به زیردستان و نفاق در گفتار و کردار از دیگر مصادیق فساد هستند. نکند دروغگویان، کابینه سیزدهم را مشمول آیه شریفه لم تقولون ما لا تفعلون نمایند. مصطلح است که می گویند دروغ بایستی به اندازه ای بزرگ باشد که مردم باور کنند و متاسفانه در دولت های یازدهم و دوازدهم همین شیوه اجرا شد و برخی اعضاء کابینه در این شیوه متخصص بودند. امروز اسامی افرادی به عنوان اعضاء احتمالی کابینه سیزدهم بویژه در مسند معاونین ارشد شنیده می شود که خود مطنون به ابتلا به مفاسد فوق هستند و با حمایت اعضاء تیم فسادِ خود، به دنبال نفوذ به دولت ضد فساد می باشند و این یعنی تیر خلاص به نظام مقدس اسلامی و تباه نمودن خون شهدا و ایثارگری مردم غیور این سرزمین و از بین بردن اندک اعتماد باقیمانده مردم.



کابینه دولت سیزدهم



2-دارای روحیه جهادی و انقلابی و سوابق اینگونه باشد و همه می دانیم که این ویژگی ها در جوانان بسیار محتمل تر از پا به سن گذاشتگان است. رییس جمهور سیزدهم بایستی مراقب باشد تا سهم جوانان در کابینه پیشنهادی لااقل به اندازه سهم جوانان از جمعیت کشور یعنی حداقل 40% باشد. نکند که مسئولین بازنشستگی ناپذیر در کشور که تحت هیچ شرایطی بجز مرگ حاضر به آزاد نمودن صندلی های مدیریتی نیستند و بجای فرصت دادن به جوانان علاوه بر اشغال صندلی های مدیریتی حقوق دومی هم اضافه بر حقوق بازنشستگی دریافت می نمایند، مجددا در دولت سیزدهم رخ نمایی نمایند. آقای رییس جمهور به کارگیری بازنشستگان اقدامی خلاف قانون است و اقدام خلاف قانون از مصادیق فساد است. نکند که بازهم مصلحت اندیشی های غلط که کار نظام را به مشارکت 48درصدی مردم رسانده است، موجب یاس بیشتر مردم گردد. به یاد بیاورید که مدیران 30-40 سالِ پیش که این انقلاب را از سخت ترین گذرگاه ها عبور دادند، همگی جوان بودند و با نهایت رشادت و ایثارگری از انقلاب دفاع کردند. چرا جنابعالی که خود در سن جوانی مهمترین پست های کشور را تجربه نموده اید به جوانان انقلابی و جهادی اعتماد نکنید و فرصت را به آنان ندهید و باز به دنبال پیرمردان محافظه کار توشه بسته و الک آویخته بروید؟


انتخاب کابینه


3-مردمی و از جنس مردم بودن و به مردم باور و اعتقاد داشتن از مهمترین ویژگی های مورد انتظار از مدیران دولت سیزدهم می باشد. باور به مردم یعنی باور به اینکه برای نقش آفرینی مردم در اقتصاد و اجتماع به جای فرصت سوزی فرصت سازی شود. کسانی که در سال های گذشته فرصت ها را از مردم گرفته اند و کارهای درآمدزا را در انحصار نهادها و مراکز غیر مردمی قرار داده و با توزیع نمایشی غذا و جهیزیه میان مردمی که خود مسبب فقیر شدن آنانند، چهره مظلوم دوستی به خود گرفته اند نه فقط دولت سیزدهم که نظام مقدس جمهوری اسلامی را زمین خواهند زد. کسانی که در طی سال های طولانی که بر پست های مدیریتی تکیه زده بودند و به دلیل عدم باور به اینکه پیشرفت اقتصادی کشور در گرو باز کردن راه برای نقش آفرینی مردم در اقتصاد کشور است، چطور می توانند زمینه ساز پیشرفت اقتصادی کشور شوند. حاصل تفکر این افراد، دولتی و نهادی بودن بیش از 70% از اقتصاد ایران است و اصلا عامل مشکلات اقتصادی کشور همین موضوع است. متاسفانه فهم قانونگذار از نقش مردم در اقتصاد هم غلط است و هر چه تصویب می کند در جهت محدود نمودن بیشتر نقش مردم در اقتصاد است که نمونه بارز آن طرح هایی است که در مجلس یازدهم مطرح و به نادرست تصویب می شود. جناب رییس جمهور سیزدهم شما را به جده مان فاطمه زهرا(س) قسم می دهم که دست از افراد دارای تفکر دولتی بردارید، به خدای بزرگ قسم می خورم که راه نجات کشور باور به مردم و ایجاد فرصت برای نقش آفرینی مردم در اقتصاد و فعالیت های اجتماعی است و باز نمودن این راه مستلزم استفاده از افرادی است که به این موضوعات اولا فهم فهم فهم فهم داشته باشند و دوما به آن باور باور باور باور داشته باشند و سوما پیاده سازی پیاده سازی پیاده سازی پیاده سازی آن را بلد باشند. افرادی که همه عمررا در حقوق بگیری به سر برده اند و امروز همه کرسی های مجلس و دولت را اشغال کرده اند این حرف ها را نمی فهمند نمی‌فهمند نمی فهمند که نمی فهمند. شما را به خون شهدا قسم تا فرصت تمام نشده به این مطالب توجه کنید و نتایج معجزه آسای آن را ببینید. اگر حرف این حقیر را نمی پذیرید از خبرگان و صاحب نظران مورد وثوقتان بپرسید و نگذارید آنانی که این انقلاب را که با مشارکت 98درصدی به جمهوری اسلامی تبدیل و موجب سوار شدن امثال بنده و جنابعالی به مسند قدرت شده است ناامیدتر و برای نجات خود به دیگران متوسل شوند.


4-فهم اقتصادی کابینه سیزدهم از مهمترین مولفه های نجات ایران است. این فهم بایستی در همه اعضاء کابینه و استانداران و مدیران در بالاترین درجه وجود داشته باشد. فهم اقتصادی مشترک موجب پیشگیری از اختلاف در اعضاء کابینه و هماهنگی کامل در تصمیمات و اقدامات خواهد شد. فهم اقتصادی یعنی باور به ضرورت ایجاد ثبات اقتصادی در همه اعضاء کابینه و مدیران دولت سیزدهم، حتی وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش. فهم اقتصادی یعنی باور به ضرورتِ داشتن روابط هوشمند،هدفمند و پایدار اقتصادی با دیگر کشورها و پایبندی همه اعضاء دولت به این سند راهبردی و رعایت آن در همه شرایط. فهم اقتصادی یعنی باور به اینکه فرصت سازی برای مردم موجب پیشرفت اقتصادی خواهد شد و در این پیشرفت دولت هم با اخذ مالیات از درآمدهای جدید مشکلات خود را برطرف می نماید و افزایش تولید مسئله اشتغال را حل می کند و با حل مسئله اشتغال مسئله ازدواج حل خواهد شد و همه نابسامانی های موجود یکی پس از دیگری برطرف خواهد شد و سرمایه از دست رفته اجتماعی بازخواهد گشت. فهم اقتصادی یعنی اینکه تعطیل نمودن واحد تولیدی به دلیل بدهی مالیاتی و یا بدهی به سازمان تامین اجتماعی خیانت است و قانونی که این اجازه را داده است منبعث از همان تفکر بسته دولتی است که نمی فهمد که تعطیلی واحد تولیدی یعنی بیکاری ده ها نفر و حذف درآمد مالیاتی و بیمه ای از این واحد و بیکار شدن تعدادی از افراد جامعه که بایستی همین دولت آن ها را تحت پوشش بیمه بیکاری و یا پرداخت یارانه معیشتی و یا کمک های مومنانه و ... قرار دهد و این قوانین، سند نابودی کشور هستند. فهم اقتصادی یعنی آنکه برای تامین کسری بودجه دولت، به مردمی که نقش آن ها در اقتصاد کمتر از 30% است فشار نیاوریم تا آنها را بیش از این از انقلاب و نظام دور کنیم و بجای آن فرصت سازی برای افزایش تولید ثروت در کشور نماییم. فهم اقتصادی یعنی اینکه دولت بایستی کوچک و چابک شود و کارمند دولت بایستی در مقابل خدمت به مردم مزد بگیرد نه آنکه صرف استخدام در دولت به صورت تضمینی 30 سال حقوق بگیرد و هیچ تعهدی به خدمتگزاری به مردم نداشته باشد. فهم اقتصادی یعنی اینکه کارکنان دولت بفهمند که حضور آنان در مراکز دولتی برای کمک به حل مشکل مردم است و اگر مشکل مردم حل نشود حضور آن ها در دولت معنا ندارد. فهم اقتصادی یعنی آنکه دستگاه های نظارتی مقررات، دستورالعمل ها و بخشنامه هایی که مانع خدمتگزاری به مردم و گره گشایی از آنان می شود را ابطال و با ابلاغ کنندگان آن برخورد نماید نه آنکه مدیران ترسان و لرزان دولت را چنان تحت فشار قرار دهد که هیچ کس برای حل مشکل مردم حاضر به نقض مقررات و بخشنامه های غلط نباشد. پس حتی اگر لازم است، میثاق نامه ای تهیه شود و هر کس قبول مسئولیتی در دولت سیزدهم می نماید خود را متعهد به این اصول و مبانی بداند.


انتخاب کابینه در دولت سیزدهم


5-مدیران دولت سیزدهم بایستی با همه وجود به ظرفیت های کشور برای دستیابی به درآمد سرانه 30.000 دلاری در سال برای ایرانیان قائل باشند و بدانند که کشور ایران بیش از متوسط کشورهای توسعه یافته از منابع طبیعی و زیرساخت های توسعه و از همه مهمتر از نیروی انسانی جوان و توانمند برخوردار است، اما تفکر دولتی در قانون گذاری و مدیریت اجرایی کشور موجب کاهش درآمد سرانه این کشور به حدود 6000 دلار در سال شده است. اما نکته مهم این است که اگر با لطف پروردگار و انتخاب کابینه ای با ویژگی های ذکر شده، مسیر جریان اقتصادی در کشور به نفع مردم و تولید تغییر یافته و با خودباوری و اجرای منویات مقام معظم رهبری تولید باکیفیت و با قیمت تمام شده رقابت پذیر در کشور به ییش از نیاز داخلی برسد، صادرات محصولات موجب جهش اقتصادی در کشور خواهد شد و به طور مسلم مقصد اصلی عموم محصولات صادراتی، کشورهای توسعه یافته خواهند بود و برای دستیابی به تولید باکیفیت و با قیمت کمتر، استفاده از دانش و فناوری روز اجتناب ناپذیر است و این دانش و فناوری هم در حال حاضر در اختیار کشورهای توسعه یافته است و اساسا توسعه یافتگی آن ها مرهون همین دانش و فناوری است که مورد تاکید مقام معظم رهبری در فراز اول از توصیه های هفتگانه در بیانیه گام دوم انقلاب (علم و پژوهش) می باشد،، فلذا استفاده از ظرفیت کشورهای 5+1 در تحقق اهداف اقتصادی کشور و دریافت تعهد و تضمین انتقال تکنولوژی و دانش فنی و سرمایه گذاری مشترک و تعهد به فروش محصولات تولیدی ایران در بازارهای جهانی و دریافت سهم از بازارهای مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از مهمترین موضوعاتی است که می بایستی مورد توجه خاص تیم مذاکره کننده کشورمان در تمامی گفتگوهای بین المللی از جمله مذاکره با 5+1 باشد و به موضع ایران در دفاع از حق خود برای استفاده از انرژی هسته ای، موضوع دفاع از سهم ایران در اقتصاد جهانی را اضافه نمایند.

6-پرهیز از رقابت فردی و انحصارطلبی سازمانی و ترویج فضای محبت و رفاقت در دولت موضوع مهمی است که متاسفانه سال هاست که رو به افول است. نگاه بخشی موجب خسران است و اعضاء کابینه نباید نقش خود در کابینه را معطوف به حوزه کاری مشخص شده ببینند. کابینه است که برای کشور تصمیم می گیرد و به این جهت وزرای محترم بایستی خود را موظف و متعهد به مشارکت در تصمیم گیری های مختلف دانسته و در اجرای تصمیمات دولت هم حداکثر همکاری و همیاری را با دستگاه هایی که به طور مشخص موظف به اجرای تصمیمات می‌شوند داشته باشند.


من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم

تو خواه از سخنم پندگیر و خواه ملال


از خداوند متعال می خواهم که حداکثر توفیقات فکری و اجرایی را نصیب دولت سیزدهم بفرماید تا در سایه این توفیقات مشکلات کشور برطرف و مردم ایران شاهد دولتی خدوم و مردمی و ساده زیست و فداکار و متکی به ایمان و تقوا و دانش و خلاقیت باشند و به آنچه شایسته آن هستند برسند. 



نظرات

سللم انشالله که رهنمودها راهگشای ایشان باشد و بتوانند از متخصصان بی ادعا و متعهد بهره مند شوند قال امیرالمومنین علی علیه السلام روحی فداه: فرقی نمیکند که کار را احمق انجام دهد یا خائن انشالله در کابینه و به مرات کلیه مسئولان از بین این دو گروه نداشته باشیم مهندس لطفی زاده عزیز از متن زیبا و تخصصی حضرتعالی سپاسگذارم
با سلام موارد شش گانه بسیار عالی نبین شده است متعقدم بایستی حمایت کنیم ودست در دست هم به تعالی کشور مان ایران برسیم خوشبختانه یا متاسفانه اقتصاد تعیین کننده است وکل دنیا وتصمیمات اخذ شده دران همه به دنبال سوداگری اندما باید بحث اشتغال وفقر وبیکاری وسیاست خارجیمان نیز بحث های اقتصادی را دخیل کنیم
سلام آقای دکتر لطفی زاده بزرگوار، خداقوت... به معنی حقیقی کلمه از این نوشتار حظ وافر بردم و از آنجا که این حقیر از پایین ترین سطوح کارشناسی شروع بکار کردم و بیشتر پروژه ها در راستای رویکردهای اجتماع محور بوده است و از طرفی تفکر حاکم بر مدیران و بروکراسی های اداری را نیز درک نموده ام. متوجه می شوم که اگر رییس جمهور محترم به این مطالب اقبال نشان دهند چقدر این دیدگاههای جنابعالی میتواند راهگشای مناسب برای خروج از تنگناها و آسیب ها و مسائل اجتماعی در کشور باشد. امیدوارم رییس جمهور محترم حتما از ظرفیت و توان مدیران با کفایت و پاکدستی مثل حضرتعالی در عالی ترین سطوح تصمیم گیری و مدیریتی بکارگیری نمایند.
سلام و عرض ادب دورادور ارادت دارم خدمتتان ۱- این مباحث در غیاب حزب، نظریات خوبی هستند ولی درنهایت این افکار برای اداره کشور کافی نیست چون همه چیز رو در فرد مسئول و حداکثر تیم دور و برش خلاصه کرده. بدون تحزب و کار تیمی مملکت به جایی نخواهد رسید. از یک فرد و یکی دو نفر یار گرمابه و گلستانش انتظار برنامه ریزی اداره کشور نمیتوان داشت. اینها کار یک جمع و تیم با ریشه تاریخی چندین ساله و دانش و تحصیلات آکادمیک کافی و به روز است که البته در عرصه جامعه و حکومت آزموده و صیقل خورده باشند و خطاهای تئوریک و عملی شان رفع شده باشد و توان آپدیت شدن با تحولات جهانی، تکنولوزی روز دنیا و توقعات متعارف جامعه را داشته باشند. ۲- درآمد سرانه ۳۰۰۰۰ دلار؟ ماهی ۲۵۰۰ دلار؟ ۶۲ میلیون تومان ماهیانه؟ این حرف معقول و حتی خوش بینانه نیست رویاپردازی است بهتر ایت بگوییم در افق ایران ۱۴۵۰ باید به اونجا برسیم. فعلا برای ۱۴۱۰ درآمد سرانه سالیانه ۵۰۰۰ دلار هدف منطقی و واقع بینانه ای است. از اعصای هنگ تیمسار
سلام و احترام جناب مهندس امروز در خصوص این مقاله با آقاى پیرلورن صحبت می کردم به ایشان عرض کردم قطعا با خیلى از افکار آقاى مهندس لطفى زاده موافقم ولى در این مملکت اینقدر حرف درست زده نشده یا اگر هم زده شده در لفافه چندلایه بوده که این متن ها تند و تهاجمى محسوب می شود اگر حرفها در جامعه توسط سایر افراد به صراحت زده می شد این متن کاملا منطبق بر مذاق جامعه بود ولى شاید الان کمى تند به نظر آید البته یک خوبى دارد که هر روز که از عمر آن می گذرد فهم آن ( کلمه اى که ٢٢ بار به متن جنابعالى آمده است ) ساده تر می شود
سلام آقای دکتر لطفی زاده بزرگوار، خداقوت... به معنی حقیقی کلمه از این نوشتار حظ وافر بردم و از آنجا که این حقیر از پایین ترین سطوح کارشناسی شروع بکار کردم و بیشتر پروژه ها در راستای رویکردهای اجتماع محور بوده است و از طرفی تفکر حاکم بر مدیران و بروکراسی های اداری را نیز درک نموده ام. متوجه می شوم که اگر رییس جمهور محترم به این مطالب اقبال نشان دهند چقدر این دیدگاههای جنابعالی میتواند راهگشای مناسب برای خروج از تنگناها و آسیب ها و مسائل اجتماعی در کشور باشد. امیدوارم رییس جمهور محترم حتما از ظرفیت و توان مدیران با کفایت و پاکدستی مثل حضرتعالی در عالی ترین سطوح تصمیم گیری و مدیریتی بکارگیری نمایند.
باسلام:به روال گذشته کامل وعالی که برگرفته ازفهم صحیح ازمسائل ومشکلات مردم و مملکت است.انشالله مخاطب شما هم درک وفهمی از این مطالب داشته باشد.یک سوال پیش می آید که واقعا عدم انجام اینگونه مطالب صرفا بخاطر عدم آگاهی به موارد اشاره شده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *