کمبود عرضه و فرهنگ مصرف نقدینگی دو عامل مهم گرانی خودرو

به نام خدا

کمبود عرضه و فرهنگ مصرف نقدینگی دو عامل مهم گرانی خودرو

(سیدعلی لطفی زاده 1399/02/21)

   متن مقاله کمبود عرضه و فرهنگ مصرف نقدینگی دو عامل مهم گرانی خودرو، مشکلات اقتصادی کشور تکراری و راه حل های دولت مردان هم تکراری است. از یک سو نقدینگی بزرگی در کشور وجود دارد که به جای هدایت به بخش تولید به سمت بازارهای مختلف گرایش می یابد و از سوی دیگر فرهنگ صحیح استفاده از نقدینگی نیز در کشور ایجاد نشده است تا مردم بدانند که ورود نقدینگی به کارهایی بجز تولیدِ دارای مزیتِ اقتصادی، موجب هرج و مرج در بازار و تورم خواهد شد و البته سیاست گذاران هم بدانند که ورود نقدینگی به تولید، نیازمند نبود تورم و معقول بودن سود حاصل از تولید در مقایسه با تورم عمومی است و تولید کنندگان هم بدانند که تولیدی نجات بخشِ اقتصادِ کشور است که دارای مزیت و توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی باشد. یعنی هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ برندسازی، قابل رقابت باشد.


خودروهای دپو شده


مشکل بزرگ امروز در اقتصاد ایران، نبود عزم جدی و فقدان برنامه ملی توسعه برای مدیریت نقدینگی و کاهش نرخ تورم به زیر 5 درصد با مشارکت و همراهی مردم و نه با دستور و فضاسازی رسانه ای است. اگر مردم به دنبال تبدیل نقدینگی به کالا و سهام و مسکن و ارز و طلا و امثالهم می‌باشند، به دلیل عدم اعتماد به دولت در حفظ ارزش پول ملی است و دولت بجای حل این مشکل اساسی فقط به دنبال سهم‌خواهی از این هرج و مرج است به طوریکه همواره راهکار مقابله با گرانی ها اخذ مالیات (یعنی افزایش درآمد دولت) و راهکار مقابله با ورود کالای خارجی اخذ عوارض ورودی (یعنی افزایش درآمد دولت) می باشد. به عبارت دیگر، دولت بجای جلوگیری از تورم و افزایش قیمت ها که سبب کاهش قدرت خرید مردم، بویژه طبقه ضعیف جامعه می گردد، به دنبال کسب درآمد خود می باشد که نتیجه آن ایجاد سیکل معیوب اقتصادی و افزایش هزینه های تولید و یا افزایش بهای تمام شده کالاهای مصرفی مردم می باشد.



از سوی دیگر، وقتی تقاضای بالقوه 2.5 میلیون خودرو در سال در بازار داخلی وجود دارد و و نقدینگی مورد نیاز برای تامین سرمایه در گردش بخش تولید خودرو وجود داشته و بی شک ورود این حجم از نقدینگی به بخش واقعی تولید خودرو سبب اشتغال آفرینی و ایجاد توان مالی برای مردم و در نتیجه منتج به بروز تقاضای موثر برای خرید خودرو به عنوان یک محصول مصرفی و نه سرمایه ای خواهد شد، پرواضح است که عدم عرضه سبب افزایش قیمت خواهد شد و هر راه کاری برای مدیریت عرضه ای که کمتر از تقاضا می باشد، منجر به شکست می باشد و مروری به گذشته و نتایج اجرای تصمیمات دولت ها مؤید همین مطلب می باشد.


از این رو بیایید با واقع بینی مسائل را حل کنیم و برای کاهش قیمت خودرو (البته در میان مدت) به سه پیشنهاد زیر به صورت همزمان عمل نماییم:

1) فرهنگ صحیح استفاده از نقدینگی را برای مردم تشریح کنیم و از آنان بخواهیم برای حرکت به سوی اقتصاد سالم، راهی بجز ورود نقدینگی به بخش تولید و سرمایه گذاری در زیرساخت های ارزش آفرین وجود ندارد و انتظار پرداخت سودهای بی‌حساب صرفا تورم آفرین و نابودکننده تولید است.


2) تولیدکنندگان را متعهد نماییم تا با بهبود بهره وری، ارتقاء دانش فنی و افزایش تولید، کیفیت محصولات را بهبود و قیمت را کاهش داده و با برندسازی و جلب اطمینان مشتری، بازارهای مطمئن داخلی و خارجی برای خود دست و پا کنند.


3) با افزایش عرضه محصول، به تقاضای بازار که با اجرای بند یک این پیشنهادات، از تقاضای با هدفِ تبدیلِ پول به کالا، به تقاضای واقعی تبدیل شده است، قیمت متعادل را در بازار برقرار نماییم.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *