ترویج گردشگری روستایی،استان مرکزی، شهرستان اراک، بخش مرکزی،دهستان امان آباد،روستای انجدان

روستای انجدان 

(استان مرکزی،  شهرستان اراک، بخش مرکزی، دهستان امان آباد، روستای انجدان)


اطلاعات عمومی:

این روستا در دهستان امان آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن 446 نفر(154خانوار) بوده است. مردم این روستا به زبان فارسی و با گویش خلج صحبت می کنند و نشستن پای لهجه شیرین آن ها یکی از جذابیت های سفر به این روستا است.

یکی از آیین های سنتی این روستا چغچغه زنی است که در ایام محرم رواج دارد و حتی در فهرست میراث معنوی کشور هم ثبت شده است. به طور کلی ایام محرم در این روستا بسیار پر شور برگزار می شود و خیلی ها از شهرهای اطراف برای شرکت در این مراسم ویژه خودشان را به این روستا می رسانند.

معرفی جاذبه های گردشگری روستای انجدان

جاذبه های طبیعی:

در روستای انجدان غارهای بزرگ و کوچک زیادی هست که اگرعلاقه به غارنوردی داشته باشید می توانید از آن ها هم دیدن کنید تعدادی از این غارها شامل غار گیوه کش، غار کبوتر، غار آسیلی و غار طاق رجه هستند.


غار انجدان-گردشگری بکوجاغار آسیلی انجدان-گردشگری بکوجا

در اطراف و داخل این روستا چشمه های زیادی هست که طراوت و شادابی خاص را به باغ ها و کوچه های روستا داده اند. در بسیاری از کوه باغ ها مسیری از جریان آب هست که جذابیت باغ های اطراف را دوچندان کرده اند.

جاذبه طبیعی انجدان-گردشگری بکوجا
قنوات انجدان-گردشگری بکوجا

در محله ی بالای این روستا یک موزه مردم شناسی هست که می توانید برای تماشای اشیای تاریخی و فرهنگی که با سبک زندگی و فرهنگ مردم مرتبطند به این موزه بروید.این روستا به مدت 10 سال است که روستای برگزیده ی هدف گردشگری استان مرکزی شده و در طول این مدت بسیاری از بناهای تاریخی آن مرمت و بازسازی شده است.

موزه مردم شناسی انجدان    موزه مردم شناسی انجدان- گردشگری بکوجا

در کنار همه جاذبه‌های تاریخی انجدان، نقطه قوت این منطقه، طبیعت و باغات آن است. در واقع آنچه روستای انجدان را همچنان زنده نگه داشته چشمه‌های آب، سفره‌های زیرزمینی و قنوات آن است. آب روستا از چشمه و قنات تأمین می‌شود، گفته می‌شود سفره آبی که چشمه انجدان در آن قرار دارد همان سفره آب معدنی محلات است که آب آن بسیار سبک و گواراست. این آب پس از عبور از کوچه‌ها در منطقه بالا ده به شکل آب نما جاری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این اوصاف انجدان در واقع روستایی کوچه باغی است و با گذر در کوچه پس کوچه‌های روستا در چهار فصل سال می‌توان زیبایی‌های طبیعت را لمس کرد.

کوچه باغ های انجدان- گردشگری بکوجا   جاذبه طبیعی انجدان-گردشگری بکوجا

جاذبه های تاریخی و فرهنگی:

در گذشته در این روستا قلعه ها و کاروانسراهای زیادی ساخته شده بود که بیشتر آن ها امروز از بین رفته اند. بعد از قرن 9 قمری این روستا خواستگاه نویسنده ها و ادیبان زیادی بوده که تعدادی از آن ها شامل شاه طاهردکنی، میرزا ابوتراب بیک فرقتی، ملا داعی انجدانی‌ هستند. روستای انجدان جمعیت زیادی ندارد اما با وجود این جمعیت کم در سراسر روستا حسینیه ها و مساجد زیادی دیده می شود که نشان می دهد در این روستا فرهنگ و مذهب اهمیت زیادی داشته است. تعدادی از این مساجد مثل مسجد جامع که قدمت آن به قرن های آغازین اسلام برمی گردد از آثار تاریخی این روستا به شمار می روند. از دیگر آثار تاریخی روستای انجدان بقعه های زیبای آن است که از میراث ارزشمند به جای مانده از دروه صفوی هستند.

جادبخ تاریخی انجدان-گردشگری بکوجا


جاذبه تاریخی انجدان-گردشگری بکوجا


قدمت این روستا به بیش از هزار سال پیش برمی گردد و این طور که از کتاب های تاریخی برمی آید بعد از حمله ی مغول ها به ایران صدمات زیادی دیده است به طوری که مردم برای در امان ماندن از حمله ی آن ها با حفر نقبی در زیر زمین مدتی را در زیر زمین زندگی کردند. در یکی از قبرستان های این روستا سنگ قبری پیدا شده که برای نوه ی سلمان فارسی است و برای نمایش به موزه حمام چهار فصل اراک برده شده است. بر روی این سنگ قبر عبارت انجدان اصفهان به چشم می خورد و از آن جایی که قدمت اراک 200 سال است و در گذشته این روستا زیر نظر اصفهان بوده و از طرفی در این حوالی روستای دیگری به اسم انجدان نیست به احتمال زیاد سلمان فارسی در این روستا به دنیا آمده و از ساکنان همین روستا بوده است.

مشاغل خانگی:

غذاهای محلی این روستا شامل نان گرده؛ نان فطیر، تاس کباب، آش جو، خورشت بامیه، آش دوغ، آش ترخینه و آش رشته است که در خانوارهای روستایی تهیه و مصرف می شود.  و فرآورده های لبنی محلی مانند کشک، دوغ، کره محلی و روغن حیوانی از سوغاتی های روستای انجدان به شمار می روند. در روستای انجدان افرادی زیادی به این حرفه شاغل هستند که میتوان از افراد زیر به عنوان شاغلین به این حرفه نام برد.

ترویج گردشگری بکوجا-فتیر اراکرشته محلیروغن حیوانی محلی



ترویج گردشگری بکوجا

       خانم فاطمه انجدانی

       زمینه فعالیت در مشاغل خانگی: تولید فرآورده های لبنی از شیر تازه گاو گوسفند

       شماره تماس جهت دریافت سفارش : 08611234567

     


 

صنایع دستی:

صنایع دستی پر رونق این روستا گلیم بافی، قالی بافی،گیوه، جوراب، قالیچه و منبت کاری هست که حتی می توانید آن ها را به عنوان سوغات از اهالی روستا خریداری کنید. در حرفه صنایع دستی هم همانند مشاغل خانگی در بین زنان این روستا رواج دارد که می توان از افراد زیر در این حرفه نام برد.

گلیم بافی اراکقالی بافی اراکجوراب بافی اراکگیوه اراک


ترویج گردشگری بکوجا

       خانم فاطمه انجدانی

       زمینه فعالیت در صنایع دستی: بافت قالیچه و گلیم

       شماره تماس جهت دریافت سفارش : 08611234567




اماکن اقامتی:

در روستای انجدان بعضی از خانواده ها برای کمک به اقتصاد خانواده بخشی از فضای خود را برای پذیرایی و اقامت گردگشران مهیا نموده اند که گردشگران در این محل های اقامتی روستایی علاوه بر استفاده از ارامش و هوای پاک روستا می توانند از مواد غذایی و محصولات لبنی و باغی روستاییان به صورت تازه و کاملا ارگانیک استفاده کنند و از تجربه شیرین یک زندگی روستایی چند روزه را استفاده کنند. در ادامه به نمونه اماکن اقامتی روستایی در روستای انجدان با استفاده از نام و اطلاعات تماس این اماکن اقامتی جهت استفاده گردشگران پرداخته شده است.


بوم گردی اراکبوم گردی اراکبوم گردی اراک


ترویج گردشگری روستایی

    آقای عباس صحرایی

    شرایط مکان اقامتی: دارای 5 اتاق

   ظرفیت پذیرش: 15 نفر

   توضیحات: هر اتاق دارای سرویس بهداشتی مجزا می باشد

    اطلاعات تماس: 0861345678 - 09187654321


ویژگی های خاص:

در این روستا صمغ گیاه انگدان تولید و به کشورهای دیگر هم صادر می شود برای همین به این روستا انجدان می گویند. در واقع این گیاه که ماده ی انگرود و یا آنقوره از آن گرفته می شود در اطراف این روستا زیاد روییده می شود.

از دیگر ویژگی های خاص این روستا سنگ فرش بودن تمام کوچه های روستا و همچنین جاری بودن جوی پرآب در کوچه پس کوچه های روستا از چشمه های اطراف و داخل آن در تمام فصول سال می توان نام برد که زیبایی و جلوه ی خاصی به آن داده است.

 

نظرات

سلام خدا قوت پیشنهاد من این است که برای این موضوعات تور گردشگردی تعریف شود و هزینه هم در سایت درج شود . برای افرادیکه هم که با وسیله نقلیه شخصی سفر می کنند مسیر را تعیین کنید
سلام خدا قوت پیشنهاد من این است که برای این موضوعات تور گردشگردی تعریف شود و هزینه هم در سایت درج شود . برای افرادیکه هم که با وسیله نقلیه شخصی سفر می کنند مسیر را تعیین کنید
سلام ۰ ازشما خوهش می کنم درصورت امکان داخل منزل هی روستای امان آباد و کوچه های روستای امان آباد را به تصویر بکشید ۰ با سپاس محمد عباسی از تهران
سلام ۰ ازشما خوهش می کنم درصورت امکان داخل منزل هی روستای امان آباد و کوچه های روستای امان آباد را به تصویر بکشید ۰ با سپاس محمد عباسی از تهران
سلام آقای محمد عباسی عزیز شما میتوانید جاذبه های گردشگری روستای امان آباد را به همراه عکس های آن برای ما تهیه و ارسال نمایید تا در همین بخش منتشر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *