راهنمای تشکیل شبکه داوطلب ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان

به نام خدا

راهنمای تشکیل شبکه داوطلب ملی-مردمی بکوجا در استان گلستان

باسلام و احترام،

همانگونه که مستحضر هستید، دستیابی به بهبود بهره وری در تولید دانه های روغنی، پنبه و دام سبک به عنوان هدف اول فعالیت بکوجا در استان گلستان، منوط به آگاهی کشاورزان و دامداران از جایگاه دانش و فناوری در تولید است و بدین منظور لازم است تا از طریق ارتباط مستقیم با ایشان، نسبت به ترویج فرهنگ به کارگیری دانش و فناوری در تولید اقدام گردد.

از این رو سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) برای دسترسی بی واسطه به کشاورزان و دامداران اقدام به تشکیل شبکه داوطلب ملی-مردمی بکوجا، متناظر با تقسیمات کشوری نموده است و بدین ترتیب برای هریک از شهرستان ها، بخش ها، دهستان ها و روستاها اقدام به انتخاب نماینده واجد شرایط می نماید که شرح وظایف و شرایط احراز نمایندگی در هر سطح در ادامه تقدیم می گردد.

تشکیل شبکه داوطلب ملی-مردمی بکوجا، علاوه بر فراهم نمودن امکان ارتباط مستقیم نمایندگان بکوجا با کشاورزان و دامداران، موجب توزیع فعالیت در میان افراد مختلف و در نتیجه به حداقل رسیدن زمانی که هر فرد بایستی ماموریت های محوله از سوی بکوجا را پیگیری نماید می‌گردد.

به عنوان مثال در تقسیمات کشوری، در زیرمجموعه هر شهرستان، معمولا دو تا چهار بخش وجود دارد و در صورت تشکیل شبکه، نماینده بکوجا در شهرستان پس از انتخاب و معرفی این دو تا چهار نماینده، صرفا از طریق ایشان کارهای شهرستان را پیگیری و در نتیجه ارتباط و دامنه تماس‌های وی به این افراد محدود خواهد شد. بدین ترتیب در صورتیکه حتی نیاز به تماس روزانه با این افراد باشد، حداکثر وقتی که از نماینده شهرستان گرفته خواهد شد حدود یک ساعت در روز می‌باشد.

در بخش ها نیز وضعیت مشابهی وجود دارد، به این معنا که در هر بخش معمولا بین دو تا چهار دهستان وجود دارد که در صورت تشکیل درست و کامل شبکه داوطلب ملی-مردمی بکوجا، نماینده بخش نیز حداکثر از طریق این افراد و با صرف زمانی حداکثر یک ساعت در روز کار را مدیریت خواهد کرد.

در دهستان ها کار کمی متفاوت است و با توجه به تعدد روستاهای زیرمجموعه هر دهستان، توصیه می گردد تا نماینده بخش برای هر 5 تا 10 روستا یک نفر را در دهستان به عنوان هماهنگ کننده روستاهای مذکور انتخاب نماید تا زمانی که هر یک از این افراد برای پیگیری کارها از نمایندگان روستاها می گذارند به همان حداکثر یک ساعت در روز محدود شود.

در واقع زحمت اصلی را نماینده بکوجا در روستا بر عهده خواهد داشت که برای وی نیز شیوه نامه ای تهیه شده که در ادامه ارائه می گردد. براساس این شیوه نامه ماموریت ترویجی نماینده بکوجا در روستا برای بهبود بهره وری با تکیه بر دانش و فناوری  به مدت 10 هفته محدود بوده و از این رو پیش بینی می شود که نماینده بکوجا در روستا نیز بیش از متوسط یک ساعت در روز نیاز به کار ترویجی نداشته باشد و البته این زمان متوسط است، به این معنا که ممکن است یک روز تا پنج ساعت هم وقت گذاشته شود ولی بعضی روزها هیچ وقتی گذاشته نشود.

بدین ترتیب انتظار می رود تا با تشکیل شبکه داوطلب ملی-مردمی بکوجا در استان، هریک از نمایندگان بکوجا به طور میانگین، بیش از یک ساعت در روز درگیر کارهای بکوجا نباشند و این فعالیت هم تاثیر منفی در فعالیت های جاری آنان نداشته باشد، چرا که معمولا برقراری تماس های تلفنی و یا جلسات توجیهی، بایستی بعد از غروب آفتاب که کشاورزان و دامداران از فعالیت روزانه فارغ می شوند صورت پذیرد.

اگرچه ماموریت ترویجی نماینده بکوجا در روستا محدود به 10 هفته می باشد ولی باید در نظر داشت که به مرور زمان ماموریت های جدیدی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی مردم روستا به این شبکه محول خواهد شد که با شکل گیری و هماهنگ شدن آنان، مطالب مربوطه به سرعت در اختیار مردم روستا قرار خواهد گرفت.

از جمله در حوزه استعدادسنجی و ارائه خدمات مشاوره، استمرار فعالیت امری اجتناب ناپذیر می باشد که پشتیبانی مستمر بکوجا را نیاز دارد.

بدین جهت از جنابعالی دعوت می نماید تا هرچه سریعتر نسبت به معرفی افراد واجد شرایط زیرمجموعه اقدام و از طریق سلسله مراتب، گزارش اقدامات روستا را به نماینده بکوجا در بخش، شهرستان و استان منعکس بفرمایید.



                                                در پناه خداوند موفق و موید باشید

                                                  بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *