شنبه-18مردادماه 1399-خرید تضمینی هر کیلو کلزا 9600 تومان (40 سنت)،کلید خودکفایی در تولید دانه های روغنی

به نام خدا

خرید تضمینی هر کیلو کلزا 9600 تومان (40 سنت)، کلید خودکفایی در تولید دانه های روغنی

دومین جلسه تخصصی و همفکری با مهندس علیرضا مهاجر، مشاوروزیر جهادکشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور در ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی در تهران ،روز چهارشنبه 15 مردادماه سال جاری برگزار شد.

همکار افتخاری بکوجا-عقیل قدیم

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، دومین جلسه تخصصی و همفکری در خصوص آخرین وضعیت کشت دانه های روغنی در کشور با مهندس علیرضا مهاجر، مشاوروزیر جهادکشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور و مهندس سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا و مهندس عقیل قدیم مسئول شبکه سازی ملی-مردمی بکوجا در ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی در تهران برگزار شد.

بنا براین گزارش، در ابتدای این نشست، مهندس لطفی زاده چهارموضوع جمع بندی شده در جلسه اول را بصورت زیر بیان کرد:

1- عدم تخصیص ارز دولتی و یا نیمایی به واردات روغن خام گیاهی

2- لزوم خارج شدن روغن گیاهی از سبد حمایتی کالاهای مصرفی

3- لزوم کاهش مصرف سرانه روغن گیاهی از 18 کیلوگرم فعلی به حدود 10 کیلوگرم در سال

4- خرید تضمینی کلزا از کشاورزان به نرخ روز و توافقی

براساس این گزارش، در ادامه این جلسه مهندس مهاجر با یادآوری برخی نکات مهم مطرح شده در جلسه قبل از اقدامات و برگزاری جلسات با مجموعه های مختلف برای حمایت وهمکاری در توسعه کشت دانه های روغنی بخصوص کلزا از برخی از موسسات و مراکزی که تاکنون مذاکره نموده اند نام برد.

بکوجا- مزرعه کلزا

آستان قدس رضوی، سردار جعفری، فرماندهی وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی، بسیج مهندسین کشور، سردار جلالی، رئیس پدافند غیر عامل، سردار خراسانی، رئیس بنیاد اقتصادی کوثر، قرارگاه خاتم الانبیا، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، فروشگاه اتکا از جمله مراکز و موسساتی بودند که مهندس مهاجر از آن ها به عنوان حامیان و همکاران در توسعه کشت دانه های روغنی بخصوص کلزا نام برد.

او مهم ترین موضوع همکاری بکوجا و وزارت جهاد کشاورزی در بحث توسعه کشت دانه های روغنی را همکاری و حضور در مراکز و سازمان هایی دانست که هدایت کل کار را برعهده دارند و تصمیم گیری درموضوع دانه های روغنی را انجام می دهند.

او افزود: برنامه ریزی صحیح باید به صورتی انجام شود که کشاورزان با توجیه اقتصادی بصورت معمول به کشت دانه های روغنی خصوصا کلزا اشتیاق پیدا کنند.

همکار افتخاری بکوجا- مهندس مهاجر

مهندس مهاجر توجه به محصولات رقیب کلزا و مقایسه سود و زیان کشت هریک از محصولات را یک روال طبیعی در کار اقتصاد کشاورزی بر شمرد و گفت: باید طوری برنامه ریزی کرد که قابلیت اجرایی داشته و کشاورز بصورت منطقی کشت کلزا را در دستور کارش قراردهد.

او ادامه داد: یکی از مواردی که در اختصاص میزان کشت کلزا در کشور موثر است، اعلام به موقع قیمت خرید کلزا می باشد و ضرورت داردتا قیمت خرید کلزا از چند ماه قبل از شهریور و مهرماه انجام شود تا زمان کشت از دست نرود.

مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی با اعلام اینکه امکان تخصیص ارز برای واردات دانه های روغنی وجود ندارد دو سیاست راهبردی کاهش مصرف روغن و افزایش تولید را متذکر شد و ادامه داد: افزایش تولید به دو روش میسر می باشد اول : افزایش سطح زیرکشت، و دوم: افزایش عملکرد و افزایش برداشت محصول از واحد سطح، که با توجه به جمیع شرایط راه حل دوم گزینه قابل انجام می باشد.

او همچنین در ادامه این جلسه مطرح کرد: توجه و برنامه ریزی جدی به موضوع وارادت روغن مسئله مهمی است که در بحث ساماندهی و خودکفایی در تولید دانه های روغنی باید مد نظر قرار گیرد. مثلا واردات یک مرحله ای به میزان 2 میلیون تن روغن که بدلیل تاریخ مصرف روغن های تولیدی، موجب فساد روغن وارادتی شده یک مشکلی بوده که در سال گذشته یا مواقع دیگر اتفاق افتاده است.

او با بیان اینکه باید بصورت سیستماتیک مشکل دانه های روغنی را حل کرد به میزان برداشت محصول کلزا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از زمین های دیمی 1/5 تن در هکتار برداشت می شود که با اتخاذ روشهایی از قبیل انتخاب بذر خوب، می توان این رقم را به 2 تن در هکتار افزایش داد و در کشت آبی این رقم 3 تن در هکتار است که به 4 تن قابل افزایش می باشد.

مهندس مهاجر مراکز تصمیم گیرنده در امینت غذایی را سازمان های: برنامه وبودجه، حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، وزارت اقتصاد(بانک مرکزی، بانک های عامل و گمرک)، وزارت بهداشت و اموزش پزشکی،سازمان ملی استاندارد، نهاد ریاست جمهوری، وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد.

در پایان این جلسه پیشنهاد شد که با حذف کلیه یارانه های مربوط به تامین نهاده ها از جمله بذر و سم و کود و ماشین آلات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا برای سال زراعی پیش رو حداقل 9600 تومان (معادل 42 سنت) و تا سقف 1.7 میلیون تن تعیین شود تا عاملی برای ترغیب کشاورزان برای تولید بیشتر کلزا باشد و بعنوان یک گام اولیه در راستای خودکفایی در تولید دانه های روغنی پیگیری شود.

-اخبار مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *