دوشنبه-7مهرماه1399-همراهی بکوجا و محققان حوزه کشاورزی

به نام خدا

همراهی بکوجا و محققان حوزه کشاورزی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا، جلسه حضوری-ویدئویی در ایجاد شبکه ملی-مردمی در شهرستان بابلسر استان مازندران از ساعت 16:00 روز یکشنبه ششم مهر ماه 1399 با حضور مهندس سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا و آقایان مهندس محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران و مهندس سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل و آقای دکتر کربلایی و آقای مهندس حسینیان از محققین حوزه برنج برگزار گردید.

.

  
سید علی لطفی زاده

محسن سلطانی

مهندس حسینیان

سید علی لطفی زاده
محسن سلطانی
مهندس حسینیان


در ابتدای جلسه موسس بکوجا به تشریح اهداف و ماموریت های بکوجا در حوزه حمایت از تولید پرداخت و ایجاد مزیت رقابتی در تولیدات را اولین قدم در خودکفایی و حمایت از تولید دانست.

حشمت الله سبطی-محسن سلطانی- دکتر کربلایی-مهندس حسینیان

در ادامه مهندس سبطی چالش پیش روی تولید برنج را 3 موضوع 1- صدور مجوزها 2- دریافت اعتبار(‌تسهیلات کشاورزان)   3- زمینه های برای فروش برنج(ایجاد بازار فروش برنج) دانست.

مهندس حسینیان با اشاره به تحقیقات چندساله خود در کشورهایی چون ژاپن مالزی و هند در حوزه برنج وجود بذر مناسب را یکی از موثرترین عوامل افزایش برداشت سطح و مرغوبیت محصول برداشتی دانست و افزود استفاده از بذر مناسب به تنهایی موجب افزایش 5 درصدی برداشت واحد سطح محصول برنج میشود.

در زمان ریاست دکتر زند و با استقبال ایشان در مزرعه 50هکتاری در منطقه گاو دشت  با همکاری دکتر عیوض کوچکی  دکتر علی نیا و دکتر هاشمی دزفولی و دیگر محققان این حوزه برنج کشت نمودیم و توانستیم به افزایش بهره وری آب در تولید برنج دست یابیم و مصرف اب در هکتار را از حدود 9000 متر مکعب در هکتار به حدود 7000 متر مکعب در هکتار در شالیزارهای شمال برسانیم.


براساس این گزارش دکتر کربلایی رسیدن به هدف خودکفایی در برنج را حمایت کامل زنجیره تولید از ابتدایی ترین مرحله ی کاشت تا آخرین مرحله برداشت دانست و افزود افزایش بهره وری آب در تولید برنج و همچنین بومی سازی طرح تجهیز اراضی در کشت برنج ازمهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در بحث خودکفا در تولید برنج خواهد بود.

کربلایی با اشاره به خاطره ای از مراسمی که در جمع کشاورزان و وزیر جهاد کشاورزی و دیگر مسولان برگزار شد بود اشاره به در اختیارداشتن بذر برنج های رنگی در ایران نمود و بر فراگیر نمودن کشت برنج های رنگی با خواص درمانی تاکید نمود.

اخبار مرتبط:

- سه شنبه- 14مرداد ماه 1399 - اجماع محققین برای خودکفایی در تولید برنج




 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *