یکشنبه-19مردادماه1399-خرید تضمینی هر کیلو گندم 4200 تومان(17.5 سنت)، پیش نیازحفظ خودکفایی در تولید گندم

به نام خدا

خرید تضمینی هر کیلو گندم 4200 تومان (17.5 سنت)، پیش نیازحفظ خودکفایی در تولید گندم


همکار افتخاری بکوجا-مهندس عقیل قدیم

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، اولین جلسه تخصصی و همفکری در خصوص آخرین وضعیت خودکفایی در تولید گندم در کشور با مهندس اسماعیل اسفندیاری پور، مشاوروزیر جهادکشاورزی و مجری طرح گندم کشور و مهندس سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا و مهندس عقیل قدیم مسئول شبکه سازی ملی-مردمی بکوجا در ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی در تهران برگزار شد.

در این جلسه ابتدا مهندس لطفی زاده از خودکفایی در تولید گندم در کشور اظهار خوشنودی نمود و هدف بکوجا در تحقق خودکفایی در تولید محصولاتی همچون برنج، دانه های روغنی، ذرت دانه ای، پنبه و گوشت گوسفندی را تشریح کرد و خواستار استفاده از تجربیات آقای مهندس اسفندیاری پور در خودکفایی محصول گندم برای تحقق اهداف فوق شد.

بکوجا-گندم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا، در ادامه این جلسه آقای مهندس اسماعیل اسفندیاری پور ضمن معرفی خود به عنوان یک کشاورززاده از شهرستان علی آباد کتول استان گلستان، توضیحاتی را درخصوص انواع غلات مصرفی در نقاط مختلف جهان ارائه نمود. اسفندیاری پور عمده غلات مصرفی در غرب آسیا و اروپا را گندم، در جنوب شرق آسیا برنج و در آمریکا و آمریکای جنوبی ذرت عنوان کرد و علت این تقسیم بندی را مزیت هر منطقه دانست و از مقاومت کشورها دربرابر تغییر رژیم غلات مصرفی به جهت ایجاد وابستگی خارجی خبر داد.

همکار افتخاری بکوجا-مهندس اسفندیاری پور

مهندس اسفندیاری پور برای استمرار خودکفایی در تولید گندم در سال آینده اظهار نگرانی کرد و علت این موضوع را پایین بودن درآمد گندم کاران نسبت به سایر کشاورزان دانست. وی سود کشت برنج و انواع صیفی جات را بالاتر از سود کشت گندم دانست و ارزان تر بودن گندم وارداتی به دلیل استفاده از ارز دولتی نسبت به گندم تولیدی کشور را کاملا اشتباه دانست.

اسفندیاری پور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اعضاء دولت در شهریور 1394 فرازهایی از فرمایشات ایشان مبنی بر ضرورت خودکفایی در محصولات حیاتی و عدم توجه به حرف های افرادی که می گویند گندم آب زیاد می خواهد و گندم وارداتی ارزان تر است را قرائت نموده با اشاره به تورم 146 درصدی از سال 1393 تا سال 1399، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به میزان 131 درصد در فاصله این سال ها را نشانه ای از تلاش برای حفظ دست آورد خودکفایی در تولید گندم دانست.

بکوجا- گندم زار

وی با اشاره به امکان استفاده از tape برای آبیاری مزارع گندم در برخی از نقاط کشور، هزینه این کار در هر هکتار را 2 میلیون تومان ولی افزایش محصول برداشت شده از آن را در هر هکتار 4 تن اعلام نمود و گفت: چنانچه هزینه خرید tape تامین شود، 500هزار هکتار از مزارع گندم آبی کشور امکان استفاده از این روش را خواهند داشت و در این صورت تولید گندم بدون هرگونه اقدام اضافی حدود 2میلیون تن افزایش خواهد یافت.

مجری طرح گندم به مضیقه سم در کشور نیز اشاره کرد و گفت در صورت عدم تخصیص ارز برای واردات سم، مبارزه با آفات دچار مشکل شده و می تواند تا 30% از مقدار تولید را کم نماید.

ایشان با اشاره به اینکه 35% از تولید گندم کشور در مزارع دیم انجام می شود، مقدار برداشت گندم در هر هکتار از مزارع دیم را حدود 1.5 تن و متوسط برداشت گندم از هر هکتار مزارع آبی گندم را حدود 4 تا 4.5 تن اعلام و از نگرانی خود برای کاهش کشت آبی گندم در سال آتی زراعی در صورت عدم قیمت گذاری مناسب برای خرید تضمینی گندم خبر داد.

همکار افتخاری بکوجا- مهندس اسفندیاری پور

مهندس اسفندیاری پور با اشاره به حذف ارز دولتی برای ورود نهاده ها و افزایش قیمت تمام شده برای کشاورزان، هزینه تمام شده هر هکتار کشت آبی گندم را در سال زراعی فعلی که ارز دولتی وجود داشته حدود 6 میلیون تومان در هکتار و در صورت قطع ارز دولتی حدود 12 میلیون تومان در هکتار عنوان کرد و خواستار تعیین نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال زراعی آتی حداقل 4200 تومان معادل 17.5 سنت شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم با اشاره به قیمت 272 دلاری هر تن گندم در بازارهای جهانی، از قیمت هر کیلو گندم در افغانستان از 3860 تومان برای ارقام ضعیف تا 5000 تومان برای ارقام خوب در سال جاری خبر داد و گفت در هیچیک از کشورهای همسایه قیمت گندم کمتر از 5000 تومان در هر کیلوگرم نیست و پایین بودن قیمت تضمینی خرید سبب ترغیب کشاورزان و دلالان به قاچاق گندم به کشورهای همسایه می گردد.

مهندس اسفندیاری پور با اشاره به عدم توفیق خود در متقاعد ساختن سازمان برنامه و بودجه برای تعیین قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال زراعی پیش رو، خواستار تعیین قیمت حداقل 4200 تومان برای خرید گندم در سال زراعی 1399-1400 شد و بر ضرورت تسریع در تصمیم گیری در این رابطه با توجه به نزدیک شدن به زمان کشت سال زراعی آتی تاکید نمود.

-اخبار مرتبط:


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *