چهارشنبه-15مردادماه1399-مدل اقتصاد ایران

به نام خدا

مدل اقتصاد ایران


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا، از ساعت 9:00 روز سه شنبه مورخ 1399/05/14 جلسه تولید "مدل اقتصاد ایران" به صورت حضوری و با حضور آقای سید امین توکلانی و خانم زهرا هاشمی در دفتر بکوجا برگزار شد. در این جلسه ابتدا مهندس لطفی زاده مروری بر آخرین وضعیت کارهای انجام شده در تولید مدل اقتصاد ایران نمود و سپس خانم زهرا هاشمی صفحه ای از فلودیاگرام مربوط به برآورد تقاضای تولید کالا براساس نیازهای داخلی و صادراتی را ارائه نمودند. همچنین سوالات مربوط به نحوه برآورد تقاضای صادراتی هر کالا با توجه به میزان وارداتی بودن مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده در تولید همان کالا مطرح و آقای سید امین توکلانی، صادرات را وابسته به مزیت نسبی هر کالا برشمردند و برای بالانس شدن مجموع درآمد حاصل از تولید و ارائه خدمات در کشور با منابع داخلی مورد نیاز، پیشنهاد بررسی سرجمع کار و سرشکن نمودن منابع لازم برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات وارداتی از سرجمع سود و صادرات کالاهای دارای مزیت نسبی صادراتی را عنوان نمودند. همچنین ضرورت ملحوظ نمودن قیمت های جهانی در محاسبه قیمت تمام شده کالاها را مطرح و مقایسه این قیمت با قیمت های جهانی را روش درست ارزیابی مزیت نسبی عنوان و در عین حال به ضرورت بررسی قیمت تمام شده برخی مواد اولیه و یا پیش نیازهای ورودی به خط تولید برای تولید کننده مرحله قبلی را نیز مطرح نمودند ، به این معنا که اگر قیمت جهانی هر مترمکعب گاز وارده به کارخانجات پتروشیمی براساس نرخ جهانی لحاظ می گردد، آیا قیمت تمام شده هر مترمکعب گاز برای دولت بیشتر از این رقم نیست؟ و به این دلیل مقرر شد لایه چهارم مدل سازی برای برآورد قیمت تمام شده این ورودی های پایه نیز در دستور کار قرار گیرد.

موضوع ارائه پیشنهاد برای اتخاذ بهترین تصمیمات اقتصادی در کشور از روی مدل اقتصاد موضوع مطرح شده دیگر بود. براساس این پیشنهاد، سامانه هوشمندی براساس منطق هوش مصنوعی طراحی خواهد شد تا سناریوهای مختلف محتمل برای بهبود وضع اقتصادی را به تفکیک کالا در سطح جزء و براساس سیاست گذاری های مختلف در سطح کلان بررسی و بهترین راهکارها را برای شکوفایی اقتصاد ایران ارائه خواهد داد.

در این جلسه همچنین موضوع جمع آوری اطلاعات مربوط به میزان استفاده از مواد اولیه و تجهیزات وارداتی درتولید کالاها مطرح و مقرر شد تا آقای توکلانی فایل مربوط به میزان وابستگی ارزی هشتاد قلم کالایی که توسط مرکز پژوهش های مجلس تهیه شده است را دریافت و ارائه نمایند. همچنین برای جمع آوری اطلاعات تکمیلی از واحدهای صنعتی براساس فرم های ارائه شده توسط آقای لطفی زاده به خانم هاشمی، برنامه ریزی لازم با محوریت خانم هاشمی صورت پذیرد.

با توجه به مطالب مطرح شده، مقرر شد تا خانم هاشمی نسبت به بازنگری در فلودیاگرام ها اقدام و ادامه مباحث در جلسه بعدی که انشاءالله از ساعت 8:00 صبح روز پنج شنبه مورخ 1399/05/16 برگزار خواهد شد مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.

-اخبار مرتبط:
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *