اخبار بکوجا 1399.03.20

به نام خدا

1- در ساعت 11:30 روز دوشنبه مورخ 1399/03/19 جلسه ای با حضور آقایان مهندس بابائیان، مهندس حسین شیخی (پیش کسوت در مدیریت خودرو سازی)، دکتر محمدرضا شیخی (مدیریت منابع انسانی در صنعت خودرو)، مهندس علی اکبر شیخی (قطعه سازی خودرو) و مهندس قدیم در موضوع "جهش تولید خودرو در ایران" تشکیل و مطالب زیر مطرح گردید:

1-1) ظرفیت تولید سالیانه 3 میلیون خودرو در ایران در حال حاضر در کشور وجود دارد.

1-2) بسیاری از صنعت گران معتقدند که اگر فقط دولت مزاحمتی برای تولید ایجاد ننماید، کمکی از دولت نمی خواهند.

1-3) کوتاه بودن دوره های مدیریتی در کشور و عدم پایبندی به برنامه های درازمدت از مهمترین عوامل آسیب به بخش صنعت از جمله صنعت خودرو می باشد.

1-4) اقتصاد دولتی از مهمترین عوامل عدم پیشرفت صنعت در کشور می باشد.

1-5) دولت و مجلس در واگذاری اقتصاد به مردم حرف می زنند ولی در عمل از کاهش اقتدار و تسلط خود بر صنعت نگران هستند.

1-6) سهام دولت در شرکت های سایپا و ایران خودرو کمتر از 20درصد است ولی در انتخاب مدیران این دو خودروسازی و تعداد صندلی های خود در هیات مدیره فراتر از سهم خود عمل می نماید و افرادی که به نمایندگی از دولت در این شرکت ها حضور دارند مرتبا تغییر می کنند.

1-7) استفاده از انجمن های صنفی متعددی که در صنعت خودرو شکل گرفته است می تواند کمک شایانی به جهش تولید در این بخش داشته باشد.

1-8) یکی از مهمترین دلایل تمایل دولت ها به واردات خودرو، سرعت تبدیل ارز به ریال در این موارد است. یعنی وقتی دولت در داخل کشور به ریال نیاز دارد، با عرضه دلار و ایجاد سهولت در واردات خودرو، عملا بازرگانان را به خرید ارز و واردات خودرو تشویق می نماید و با سرعت ارز خود را در بازار به ریال تبدیل می نماید.

1-9) استفاده از تجربیات افراد موثر در این صنعت از جمله آقای غروی که از مدیران توانمند و تحول آفرین در این صنعت بوده اند بسیار مهم و تسریع کننده خواهد بود.

1-10) متاسفانه انتصاب افرادی که هیچ سابقه ای در صنعت خودرو نداشته اند در سال های اخیر بسیار زیاد شده است و از این ناحیه آسیب زیادی به این صنعت وارد شده است.

1-11) در خودروسازی های بزرگ جهان، افرادی که به مدیریت می رسند از پایین ترین سطح کارشناسی در کارخانه فعالیت خود را آغاز می نمایند و به تدریج براساس شایستگی و استعداد و تجربیاتی که به دست می آورند در سازمان خود ارتقاء می یابند تا به درجه مدیریت ارشد می رسند.

1-12) فرهنگ کشور ما فرهنگ دلالی و تجارت است و متاسفانه از تولید و تولیدکنندگان حمایت نمی شود.

1-13) یکی از مهمترین نکات در تولید خودرو، تامین مواد اولیه وارداتی می باشد. اگر برنامه ریزی مناسب برای تامین این مواد صورت نگیرد، در این صورت دائما در خط تولید وقفه ایجاد می شود و علاوه بر کاهش تولید، شاهد افزایش قیمت تمام شده نیز خواهیم بود.

1-14) انشاءالله تا هفته آینده (1399/03/28) پیشنهاد آقایان حاضر در جلسه برای پذیرش مسئولیت تولید تعداد مشخصی (حداقل 100.000 دستگاه) خودرو سواری در سال از طرف دوستان حاضر در جلسه ارائه خواهد شد.

1-15) پیشنهاد بازدید از شرکت تام (تامین ابزار و ماشین آلات) ایران خودرو و نیز شرکت سازه گستر سایپا برای آشنایی بیشتر با طرفیت های این صنعت مطرح گردید.

2- جلسه حضوری با جناب آقای دکتر مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درخصوص "احداث مسکن استیجاری با کمک شهرداری ها" از ساعت 18:00 روز دوشنبه مورخ 1399/03/19 در وزارت کشور برگزار شد. در این جلسه موضوعات زیر مطرح شد:

2-1) آمادگی برخی از شهرها از جمله تعدادی از کلان شهرها برای همکاری در تامین زمین و تامین منابع برای ساخت مسکن استیجاری اعلام شد.

2-2) پیشنهاد شهرداری تهران برای ساخت 5.000 واحد استیجاری در چارچوب آیین نامه اجرایی بند 21 ماده 55 قانون شهرداری ها مطرح و مقرر شد تا جلسه ای با حضور نماینده مطلع و صاحب نظر شهرداری در دفتر بکوجا برگزار گردد.

2-3) برآورد اولیه برای ساخت 40.000 واحد استیجاری در سراسر کشور با محوریت شهرداری ها مطرح گردید.

2-4) مقرر شد تا در طرح ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در سال (برای 6 سال آینده)، سهمی هم برای ساخت مسکن استیجاری با محوریت شهرداری ها در نظر گرفته شده و با مدیریت وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، این واحدها ساخته و مورد بهره برداری قرار گیرد.

3- بنابر اعلام جناب آقای دکتر ابراهیم امیدی مدیرعامل محترم شرکت فرانگاشت نوآور، کار نصب و راه اندازی "سامانه اطلاعات مکانی" تا روز سه شنبه مورخ 1399/03/20 پایان می یابد و انشاءالله آموزش کاربری آن در روز چهارشنبه مورخ 1399/03/21 به خانم لاله انجام و سامانه قابل بهره برداری خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *