چهارشنبه-هشتم مرداد ماه 1399-خودکفایی در تولید برنج با همراهی موسسه مرکز تحقیقات برنج کشور

به نام خدا

خودکفایی در تولید برنج با همراهی موسسه مرکز تحقیقات برنج کشور

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا)، روز دوشنبه مورخ 1399/05/06 روز بزرگ همراهی مراکز تحقیقات برنج ایران با پویش خودکفایی در تولید برنج در ایران بوده است. براساس این گزارش، ساعت 10 صبح روز دوشنبه مورخ 1399/05/06 آقای محمد تاروردی زاده نماینده بکوجا در استان گیلان، ملاقات مهمی با خانم دکتر مریم حسینی چالشتری رییس موسسه تحقیقات برنج کشور داشته و درخصوص ارقام پر محصول برنج با ایشان گفتگو کرده است.

خانم حسینی معاون مرکز تحقیقات برنج کشورهمکار افتخاری بکوجا-محمد تاروردی زاده

براساس این گزارش، ابتدا آقای محمد تاروردی زاده گزارشی از اهداف و برنامه های بکوجا ارائه و ضمن تبیین موضوع شبکه سازی ملی- مردمی در روستاهای کشور، به تشریح اهداف این کار از جمله گردآوری اطلاعات دقیق از نوع و میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور و میزان مصرف آب و سم و کود در تولید هر محصول و امکان برقراری ارتباط و توانمندسازی کشاورزانی که محصولات با بهره وری کمتر تولید می نمایند پرداخت. تاروردی زاده همچنین گزارشی از تشکیل بازار و فروشگاه اینترنتی بکوجا با هدف حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نهایی و همچنین امکان تامین سم و کود و بذر مورد نیاز کشاورزان از کارخانجات تولیدی اشاره و بر عزم بکوجا برای تحقق خودکفایی در تولید انواع محصولات راهبردی کشاورزی از جمله برنج تاکید نمود. تاروردی زاده دیگر محصولات مورد نظر بکوجا برای خودکفایی را دانه های روغنی، ذرت دانه ای، پنبه و گوشت قرمز گوسفندی اعلام و از خانم دکتر حسینی درخواست نمود تا با این طرح ملی، جهادی و اقتصادی همراهی و همکاری نمایند.

براساس همین گزارش خانم دکتر حسینی ضمن استقبال از اهداف و برنامه های بکوجا، علاقه وافر موسسه مرکز تحقیقات برنج ایران به خودکفایی در تولید این محصول را اعلام و از دستیابی محققین این موسسه به انواع بذر پرمحصول در طی سال های گذشته و به شرح زیر خبر داد.


امار مرکز تحقیقات برنج کشور
امار تحقیقات برنج کشور


ایشان به تمرکز موسسه بر تولید بذرهای با تولید بیش از 15 تن در هکتار اشاره و اگرچه کیفیت آنها را پایین تر از ارقام سنتی و پر محصول مرسوم ایران ولی در عین حال بهتر از برنج های وارداتی عنوان و بر تلاش برای رسیدن منافع به کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی و توقف واردات تاکید نمود.

خانم دکتر حسینی به چند نوبت برنامه ریزی برای تحقق خودکفایی در تولید برنج اشاره و مانع اصلی این کار را نفوذ بسیار بالای دلالان در بازار برنج و عدم وجود عزم جدی در مسئولان عنوان نمودند و راه دستیابی به خودکفایی را توجه به این دو نکته دانستند و بر آمادگی کامل موسسه برای هر نوع همکاری در تحقق خودکفایی در تولید برنج تاکید نمودند و مقرر شد تا برای هماهنگی بیشتر جلسه ویدیویی ترجیحا برای روز شنبه مورخ 1399/05/11 با حضور مسئولین ذیربط در بکوجا و مرکز تحقیقات برنج آمل و رشت برگزار گردد.

همکار افتخاری بکوا-مهندس محسن سلطانی


روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا از برگزاری نشست مشابهی در موسسه تحقیقات برنج کشور- معاونت مازندران با حضور آقای مهندس محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران، آقای مهندس سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل در دفتر آقای دکتر رحمان عرفانی مقدم مدیریت این موسسه و ارتباط ویدیویی کوتاه با سیدعلی لطفی زاده موسس بکوجا در ساعت 16:30 روز دوشنبه مورخ 1399/05/06خبر داد.

براساس این گزارش، آقای مهندس سلطانی در ابتدای این دیدار گزارشی کلی از اهداف و برنامه های بکوجا ارائه و بر عزم این مجموعه برای ایجاد هماهنگی در راستای خودکفایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی از جمله برنج، دانه های روغنی، ذرت دانه ای، پنبه و گوشت قرمز گوسفندی تاکید کرد. مهندس سلطانی با اشاره به شبکه سازی ملی-مردمی در استان و تلاش برای انتخاب نماینده متعهد و متنفذ در روستاها برای ایجاد هماهنگی میان سیاست های کلی و عملکرد کشاورزان، به همکاری با بسیج مهندسین استان در راستای اهداف مشترک اشاره و از آقای دکتر عرفانی مقدم خواست تا برای تحقق خودکفایی در تولید برنج همکاری نمایند.

همکار افتخاری بکوجا-مهندس سبطی و رحمانی


این گزارش می افزاید که آقای دکتر رحمان عرفانی مقدم مدیر موسسه تحقیقات برنج کشور در استان مازندران، با اشاره به آشنایی با آقای دکتر نعمت زاده و ارقام پر محصول "طارم روشن" و "طارم شهریار" که توسط تیم ایشان مطالعه و معرفی گردیده است، به عملکرد بالاتر از 10 تن این ارقام و همچنین برنج موسوم به "تیسا" که توسط موسسه تحقیقات برنج مطالعه و معرفی شده است اشاره نمود و ضمن همراهی نمایندگان بکوجا در بازدید از مزرعه تولید بذر موسسه، آمادگی کامل خود و موسسه مذکور را برای همکاری در این زمینه اعلام نمود.

-اخبار مرتبط:


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *