پنجشنبه-15 دی1401-پنجاه و ششمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – آسیب‌شناسی وضعیت کشت محصولات مختلف در استان گلستان، از منظر فنی و جامعه‌شناختی.

به نام خدا

پنجاه و ششمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان  آسیب‌شناسی وضعیت کشت محصولات مختلف در استان گلستان، از منظر فنی و جامعه‌شناختی

(پنجشنبه 1401/10/15)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه و ششمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش، در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/10/14 برگزار شد، افرادزیرحضورداشتند:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  4. سید فضل‌الله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  5. محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز
  6. محمود خوش‌فر؛ استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان در رشته علوم اجتماعی
  7. ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر
  8. فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا
  9. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین نمایندگان زیر، به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  2. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  3. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  4. محمدسید؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  5. آینازسیدزادهگوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن
  6. علی اکبر اسفندیاری؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آبادکتول

      


موسس بکوجا- سید علی لطفی زادهنماینده بکوجا در استان گلستان- عیدمحمد فاروقی
نماینده بکوجا در شهرستان گرگان- محمد سبزه
محمدحیدری
سید علی لطفی زاده
عیدمحمد فاروقی
محمد سبزه
محمد حیدری
نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر- سید فضل الله میرفندرسکی
رابط دفتر مرکزی بکوجا با استان گلستان- ذبیح الله محمودی
مسئول تولید خبر در بکوجا- امیرعلی شیخ الاسلام زاده
مدیر سامانه های بکوجا- فرشته لاله
سیدفضل الله میرفندرسکی
ذبیح‌الله محمودی 
امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده
فرشته لاله


تنها 30 درصد از برنامه جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در استان گلستان تحقق یافته است

در ابتدای جلسه، مهندس عید محمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، گزارشی از آخرین وضعیت کشت کلزا در استان ارائه نمود و گفت: در سال جاری، برنامه 100 هزار هکتار کشت محصول راهبردی کلزا برای استان گلستان پیش‌بینی شده بود، لیکن ما از همان ابتدا به مسئولان جهاد کشاورزی اعلام کردیم که تحقق چنین برنامه‌ای بسیار بعید است و در حال حاضر 32 هزار هکتار کشت قراردادی کلزا در استان انجام شده که از این مقدار، 29هزار هکتار سطح سبز دارد.

فاروقی افزود: در بخش شمالی استان، به علت دیم‌زار بودن اکثر مزارع، و کمبود بارش در سال جاری، شاهد مشکلاتی در رشد کلزا و سطح سبز هستیم و تنها برخی از مزارع وضع مناسبی دارند.


حل مشکل کود در مرحله «داشت» به رغم کمبود اولیه

مهندس فاروقی ادامه داد: در مرحله فعلی که مرحله «داشت» است، کشاورزان بایستی به آفت کک، علف‌های هرز و آبیاری اهمیت بدهند و مشورت‌های لازم را از کارشناسان گرفته و عملیاتی نمایند. در زمینه تامین نهاده های کودی نیز، به رغم کمبودی که در کودهای پایه شاهد بودیم، کود سفید که مخصوص مرحله فعلی کشت است، موجود می‌باشد.

پتانسیل بالای آزادشهر برای کشت علمی کلزا

مهندس سیدفضل‌الله میرفندرسکی، نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر، وضعیت کشت کلزا در سطح آزادشهر را مناسب ارزیابی کرد و گفت: منطقه ما پتانسیل کشت کلزا در سطح وسیع را دارد، اما با توجه به مشکلاتی که در سال گذشته، در بحث پرداخت به کشاورزان کلزا به وجود آمد و اولویت‌دهی جهاد کشاورزی به گندم، بیم آن می‌رود که در سال آینده دیگر شاهد کشت محصول راهبردی کلزا در منطقه نباشیم.



آخرین وضعیت نمایندگان بکوجا در استان گلستان


ترویج علم در کشاورزی، بایستی به سمت آموزش چهره به چهره حرکت کند

دکتر محمد سبزه، نماینده بکوجا در شهرستان گرگان، با بیان خلاصه ای از وضعیت کشت کلزا در شهرستان گفت: در بازدیدی که امروز صبح از مزارع شهرستان داشتم، مشاهده شد که در پی بارش کم در ماه های اخیر، رشد کلزا در سه‌هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول، کم است. امیدواریم با تداوم بارش در زمستان، این کمبود جبران شود.  

نماینده بکوجا در گرگان ادامه داد: در حوزه آموزش کشاورزان نیز، در بخش بهاران از توابع گرگان، کلاسی برای کشاورزان کلزا برگزار شده است، اما معتقدیم بایستی در شیوه جاری آموزش تجدیدنظر شده و به سمت آموزش چهره به چهره، به ویژه به کشاورزان موفق حرکت کنیم. شناسایی و آموزش به کشاورزان پیشرو، باعث می‌شود تا سایر کشاورزان عزیز نیز، به تبع ایشان، روش‌های بهینه را به کار بگیرند.

بروز مشکل در برداشت از آب‌های زیرزمینی، به علت عدم امنیت مزارع

دکتر سبزه، به مشکل تامین آب کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: در پی کم رنگ شدن امنیت، کشاورزان مجبور می‌شوند ترانس‌های برق چاه‌ها را باز کرده و به خانه ببرند تا مورد سرقت شبانه قرار نگیرد و موتورپمپ‌های موجود نیز، نیازمند سوخت هستند و لازم است تدبیری برای تهیه سوخت این دستگاه‌ها اندیشیده شود.

آخرین وضعیت کشت در شهرستان بندر گز، از دید نماینده بکوجا

مهندس محمد حیدری، نماینده بکوجا در شهرستان بندر گز، با اشاره به اینکه تمام مزارع این شهرستان زیر کشت هستند، گفت: سطح زیر کشت کلزا در بندر گز، نسبت به سال گذشته کمتر است و این مسئله، به باران‌های پشت سر هم در پاییز باز می‌گردد. چرا که پس از هر بار بارش باران، زمین تا مدتی رطوبت بالایی داشته و آماده نشاء محصول نیست. اما در حوزه گندم، سطح سبز خوبی را داریم.

آخرین وضعیت شبکه نمایندگان بکوجا در استان گلستان

آقای ذبیح‌الله محمودی، هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر، به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تکمیل شبکه نمایندگان بکوجا در استان گلستان پرداخت و گفت: هم‌اکنون در 179 روستا از روستاهای استان گلستان نماینده داریم، که به آمار آن به تفکیک شهرستان، به قرار ذیل است. همچنین در آزادشهر و بندر گز، در یک دهستان هنوز نمانیده نداریم که امیدواریم مدیران محترم در این دو شهرستان، نماینده خود در این دو دهستان را نیز هر چه زودتر معرفی نمایند.

آخرین وضعیت نمایندگان بکوجا در استان گلستان

خانواده و مذهب، دو عنصر کلیدی در ترمیم سرمایه اجتماعی در کشور

مهندس سیدعلی لطفی‌زاده، موسس بکوجا، با تقدیر از حاضران و گزارش‌های ایشان، از آقای دکتر محمود خوش‌فر، عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان در گروه علوم اجتماعی، دعوت نمود تا نکاتی را پیرامون فعالیت بکوجا در این استان، از منظر جامعه‌شناختی بیان نماید.

دکتر خوش‌فر، به نکته‌ای که دکتر سبزه، در موضوع امنیت بیان کردند اشاره کرد و گفت: با نگاهی به مقولۀ مهم سرمایه اجتماعی که موضوع رساله اینجانب نیز بوده است، می‌توان گفت که بروز این مشکل به روابط موجود میان افراد جامعه مربوط می‌شود. زمانی که سرمایه اجتماعی فرو می‌ریزد، ترمیم آن بسیار سخت خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان ادامه داد: یکی از انواع اعتماد، اعتماد نهادی است؛ به این معنا که مردم چقدر به نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور اعتماد دارند؟ با پژوهش‌هایی که انجام شده و اولین آن‌ها به سال 1354 باز می‌گردد، مشاهده می‌شود که از سال 1354 تاکنون، به طور پیوسته شاهد کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد نهادی در کشور هستیم. لیکن خانواده و مذهب، دو عنصری هستند که می‌توانند روی ترمیم و بازگشت این اعتماد موثر باشند.


مروجان کشت علمی در استان گلستان، نیازمند ارتباط بیشتر با هم هستند

دکتر محمود خوش‌فر، به مطالعه‌ خود در سال 1396 با موضوع «ارزیابی اثربخشی فعالیت مروجین جهاد کشاورزی، در پهنه‌های استان گلستان» اشاره کرد و گفت: اینجانب به مدت 8 سال همکار جهاد کشاورزی بودم، اما با ورود جدی‌تر به موضوع آن تحقیق، با شرایط نیروهای فعال در پهنه آشنایی بهتری پیدا کردم و می‌توان گفت که فقدان وسایل و زیرساخت‌های ارتباطی در بین مروجان، نظیر اینترنت و تلفن هوشمند، که آن‌ها را به هم پیوند دهد و تجارب ایشان را به اشتراک گذارد، اصلی‌ترین کمبودی بود که در آن تحقیق مشاهده شد.

بهره‌برداری از نتایج مطالعات جامعه‌شناختی در امر ترویج کشت علمی

دکتر محمد سبزه، نماینده بکوجا در شهرستان گرگان نیز افزود: در آن سال، پرسشنامه‌ای طراحی شده بود تا از کشاورزان در مورد کیفیت کار کشاورزان سوال شود. اما مشخص شد که عده کثیری از کشاورزان، نیروهای تروجی را حتی نمی‌شناسند. لذا ما به این نتیجه رسیدیم تا مروجان جهاد کشاورزی را آموزش دهیم تا در گام اول، خود را به خوبی معرفی کنند و در گام‌های بعدی، برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر روی کشاورزان، کاملا همراه آنان بوده و در شادی و غم ایشان نیز شریک شوند. در این صورت است که اعتماد عمومی به راهکارهای علمی مروج نیز جلب شده و وی در انجام ماموریت خود موفق خواهد بود.

در پایان این جلسه، مهندس لطفی‌زاده از تمام حاضران قدردانی کرده و برای ایشان آرزوی توفیق نمود.

اخبار مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *