پنجشنبه-11اسفند1401-پنجاه و نهمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – برای جهش تولید پنبه در گلستان چه باید کرد؟

به نام خدا

پنجاه و نهمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان  برای جهش تولید پنبه در گلستان چه باید کرد؟

(پنجشنبه 1401/12/11)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه و نهمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش، در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/12/10 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. سید فضل‌الله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  4. محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  5. ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر
  6. فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا
  7. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین نمایندگان زیر، به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  2. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  3. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  4. محمدسید؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  5. علی اکبر اسفندیاری؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آبادکتول
  6. محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز
  7. آینازسیدزادهگوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان

بندرترکمن


موسس بکوجا- سید علی لطفی زادهنماینده بکوجا در استان گلستان- عیدمحمد فاروقی
نماینده بکوجا در شهرستان گرگان- محمد سبزه
نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر- سید فضل الله میرفندرسکی
سید علی لطفی زاده
عیدمحمد فاروقی
محمد سبزه
سیدفضل الله میرفندرسکی 
رابط دفتر مرکزی بکوجا با استان گلستان- ذبیح الله محمودیمدیر سامانه های بکوجا- فرشته لاله
مسئول تولید خبر در بکوجا- امیرعلی شیخ الاسلام زاده
ذبیح‌الله محمودی 
فرشته لاله
امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده

عبور شهرستان آزادشهر از بحران خشکسالی توأم با سرما

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی‌زاده موسس بکوجا، به حاضران خیرمقدم گفت و سپس مهندس میرفندرسکی، نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر، در خصوص آخرین وضعیت کشت محصولات راهبردی در این شهرستان خاطر نشان کرد: در پی بارش هفته گذشته و استفاده به موقع کشاورزان از کودهای لازم، وضعیت کشت پاییزه کلزا و گندم مساعد است و از نگرانی بیرون آمده‌ایم. توصیه‌هایی به کشاورزان داشتیم که اجرا کردند و هم‌اکنون شاهد عبور از شرایط دشوار خشکسالی توأم با سرما هستیم.

 

جدیدترین وضعیت شبکه نمایندگان ملی- مردمی بکوجا در استان گلستان

آقای ذبیح‌الله محمودی، هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر ضمن خداقوت به همکاران، آخرین وضعیت شبکه نمایندگان مروج ‏بکوجا تا سطح روستاها را، چنین بیان کرد: از مجموع 687 روستا، تا امروز در 288 روستا نمایندگان مردمی بکوجا معرفی شده‌اند ‏که جزئیات آن به شرح جدول زیر است:‏

(جدول مربوطه)

حدود 2.5 درصد اراضی زیر کشت کلزا در گلستان، قابل برداشت نبودند

مهندس عیدمحمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، با اشاره به آخرین آمار از سطح زیر کشت کلزا در استان گفت: قریب به 29هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا هستند که از این میزان 700 هکتار بدسبزی داشتند و در هفته گذشته شخم زده شدند. این مشکل عمدتاً در قسمت‌های شمالی استان که بارندگی کمتری داشت بروز داشت و سرمای بی‌سابقه نیز در کاهش رشد محصولات اثر منفی گذاشت.

فاروقی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی، رشد ناکافی و به گل رسیدن محصولات در عین کوتاه ماندن گیاهان، ‏کشاورزان انگیزه‌‌ای برای مصرف علف‌کش و کودهای بعدی ندارند و مزارع خود را به چرای دام اختصاص خواهند داد. امیدواریم ‏باران رحمت الهی که در هفته گذشته، موجب امیدواری کشاورزان شد، باز هم ادامه‌دار باشد. ‏

بکوجا متولی جهش تولید پنبه در گلستان می‌شود

مهندس لطفی‌زاده به سفر هفته گذشته خود به استان گلستان اشاره کرد و گفت: در این سفرکه به اتفاق مدیرعامل شرکت کشت و صنعت تدبیر که در واقع هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام می باشد انجام شد، جلساتی با مدیران ذی‌ربط با محوریت معاونت اقتصادی استانداری گلستان و با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان برگزار و همچنین از کارخانه تولید بذر پنبه و نیز تعدادی از مزارع کلزا و گندم بازدید به عمل آمد.

لطفی زاده هدف اصلی ستاد اجرایی را حمایت از افزایش تولید در واحد سطح با اولویت جهش تولید در دیم‌زارها عنوان کرد و افزود: در این سفر هماهنگی هایی برای اضافه شدن پنبه به محصولات مورد حمایت در طرح جهش تولید در دیم زارها انجام و در جلسه ای که در روز یکشنبه 30/11/1401 برگزار شد درخصوص همکاری های بکوجا با تدبیر مذاکراتی انجام شد تا با اولویت بهبود تولید واحد سطح در مزارع پنبه و نیز خشکه کاری برنج، همکاری های دو طرف آغاز گردد.

چشم‌انداز روشن و مثبت همکاران بکوجا، در طرح جهش تولید پنبه

دکتر محمد سبزه، نماینده بکوجا در شهرستان گرگان، حمایت مالی را چالش اصلی در مسیر جهش تولید دانست و گفت: در زمان کشت پنبه، ممکن است شاهد طغیان آفات باشیم و مقابله با آن مستلزم حضور کارشناسان بیشتری است. خشکه‌کاری برنج نیز چندان مورد استقبال کشاورزان استان نمی‌باشد، چرا که فکر می‌کنند این روش مصرف آب را پایین نمی‌آورد و عملکرد خوبی هم نسبت به شیوه سنتی ندارد. لذا فکر می‌کنیم که ورود به این قسمت برای بکوجا چالش‌برانگیز است.

محدودیت منابع آبی، می‌تواند برای کشت پنبه هم ایجاد چالش کند

مهندس فاروقی، ضمن تأیید دیدگاه دکتر سبزه گفت: بنده از سال 1384 مسئولیت اداره حبوبات و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان را به عهده داشتم و کشاورزان ما، به طور مستمر با مشکل استفاده از سموم مناسب مواجه هستند. اینجانب نیز موافق پذیرش مسئولیت خشکه‌کاری برنج نیستم چرا که بدنه کارشناسی ما با آن آشنایی لازم را ندارد، اما در خصوص پنبه می‌توانیم موفق‌تر باشیم چرا که تجربه و تخصص کافی پیرامون آن، در سطح استان موجود است. در مسیر کشت پنبه، محدودیت آب در چاه‌های موجود از یک سو و عدم بارش کافی از سوی دیگر، ممکن است پنبه را هم با چالش‌هایی مواجه نماید.

سیدعلی لطفی زاده- محمد سبزه- بکوجا- کشت پنبه-


خشکه‌کاری برنج با تغییر فصل کشت ممکن است

مهندس سید فضل‌الله میرفندرسکی، نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر هم گفت: در بحث خشکه‌کاری برنج، اگر بتوانیم دوره کشت را حدود یک ماه عقب بیاوریم، امکان موفقیت وجود دارد، چرا که زمین هنوز رطوبت کافی را داراست. سپس وقتی محصول به رشد کافی رسید، می‌توان با آبیاری نوبتی آن را تقویت کرد که البته علف‌های هرز هم معمولا در همین مرحله وارد می‌شوند.

میرفندرسکی ادامه داد: برای جهش تولید پنبه، تجربه نشان داده است که زمین‌های زیر کشت دیم هم عملکرد خوبی داشته‌اند. اما تعدد و تناقض نظرات در زمینه سموم کشاورزی، از عواملی است که باعث سردرگمی کشاورزان شده و اگر ما بتوانیم سم را به خوبی انتخاب و مصرف کنیم، کشاورزان از آن استقبال خوبی می‌کنند.

افزایش تولید پنبه در گلستان، نیازمند ماشینی شدن کشاورزی است

مهندس سید علی لطفی‌زاده، از بیانات حاضران تشکر کرد و گفت: با توجه به فرمایشات حاضران در جلسه، موضوع کشت پنبه را در اولویت قرار خواهیم داد. لازم به ذکر است که شبکه فعلی نمایندگان بکوجا تا سطح روستاها، شبکه مروجان هستند لیکن به طور حتم این کارشناسان هستند که نظرات کارشناسی را، به کشاورزان ارائه خواهند کرد.

دکتر سبزه گفت: در حال حاضر، تنها زراعت موجود که مورد استقبال کشاورزان است، پنبه می‌باشد. جهش در تولید پنبه و بهبود واضح آن در مقایسه با وضعیت فعلی، نیازمند مکانیزاسیون و ماشینی شدن برداشت محصول است. مروجان ما در روستاها، می‌توانند لزوم جهش تولید پنبه را فرهنگ‌سازی کنند و سپس کارشناسان فنی وارد عمل شوند. جهاد کشاورزی نیز کارشناسان خوبی را در طی سالیان اخیر آموزش داده است که می‌توان روی ظرفیت ایشان نیز حساب کرد.

کمک به کارخانه‌های تولید بذر در کنار طرح افزایش تولید پنبه

مهندس لطفی‌زاده گفت: در سفر اخیر به استان گلستان، موضوع برداشت مکانیزه پنبه هم مطرح شد و معلوم گردید که قابل حل است. بازدیدی هم از کارخانه تولید بذر داشتیم که نشان از ظرفیت فراوان برای تولید بذر با کیفیت داشت و این مسئله، لزوم توجه به این کارخانه را نشان می‌دهد.

موسس بکوجا خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه همکاران بکوجا و اعتماد عمومی به این سازمان مردم‌نهاد، از عموم همکاران بکوجا خواهشمندیم که در امر سازماندهی کار، با احتیاط و پر قدرت عمل کنند تا بتوانیم به فضل خدا به موفقیت دست یابیم.

نماینده بکوجا در گلستان، استفاده از ظرفیت تعاونی پنبه‌کاران و کارخانه‌ها را پیشنهاد می‌دهد

مهندس فاروقی، دیدگاه مهندس میرفندرسکی در خصوص کشت بهاره در خشکه‌کاری برنج را، تأیید کرد و در خصوص جهش تولید در کشت پنبه گفت: تعاونی پنبه‌کاران در استان گلستان وجود دارد که اعضای آن توانسته‌اند امتیازات و اعتبارات خوبی را در طی سالیان گذشته جمع کنند. این تعاونی بدنه کارشناسی بسیار خوبی دارد و می‌توانند به ما ملحق شوند. از سوی دیگر، کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی، قطعاً استقبال خوبی از این طرح خواهند داشت و آن را حمایت خواهند کرد.

گلستان، سرزمین کشت 72 محصول

دکتر سبزه، با اشاره به موضوع کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی گفت: این کارخانه‌ها مشکل قدیمی شدن تجهیزات را دارند که می‌توانیم در طرح جهش تولید پنبه آن را برطرف کنیم. در سطح کارشناسی نیز، به کارشناسان جدید و جوان‌تری نیاز داریم. معروف است که در استان گلستان 72 نوع محصول کشت می‌شود که این امر بعضاً باعث عدم تمرکز و بروز مشکلاتی شده است. به همین دلیل فکر می‌کنیم که باید در پنبه، تمام جوانب را از تولید تا مصرف دید و در مدیریت موضوع ملاحظه کرد.

در خاتمه این جلسه، مهندس فاروقی، از بازدید خود و دکتر سبزه از مرکز تحقیقات پنبه در هفته آینده خبر داد و حاضران بر شروع مقدمات طرح به صورت غیررسمی در اولین فرصت، اتفاق نظر داشتند.

اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *