سه شنبه-11خرداد1400-نشست با پژوهشگران برنج، گام دیگر برای تشکیل شبکه خبرگان بکوجا.

به نام خدا

نشست با پژوهشگران برنج، گام دیگر برای تشکیل شبکه خبرگان بکوجا


1400/03/11


روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری جلسه مسئولین بکوجا با پژوهشگران حوزه برنج در پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان مستقر در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مازندران واقع در کیلومتر 9 جاده ساری به فرح آباد خبر داد.

براساس این گزارش، این جلسه از ساعت 8:00 صبح روز شنبه 1400/03/08 و با حضور مهندس سید علی لطفی زاده موسس بکوجا، مهندس محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی معلمی از اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و از اعضاء اصلی شبکه نخبگان بکوجا در استان مازندران، دکتر قربانعلی نعمت زاده رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان، دکتر مرتضی اولادی مدیر مزرعه برنج پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان و دکتر محمدتقی کربلایی آقاملکی از اعضاء هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور (معاونت مازندران) برگزار شد.


سید علی لطفی زاده -مهندس محسن سلطانی-حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی معلمی - دکتر قربانعلی نعمت زاده - مرتضی اولادی - دکتر محمدتقی کربلایی آقاملکی


در ابتدای این دیدار مهندس لطفی زاده ضمن اظهار خوشوقتی از ملاقات حضوری با آقای دکتر نعمت زاده، مروری بر جلسات تصویری قبلی با ایشان داشت و اشاره مختصری به اهداف و برنامه های بکوجا نمود. لطفی زاده با اشاره به هدف اصلی بکوجا مبنی بر افزایش تولید در واحد سطح در کلیه واحدهای تولیدی، راهبرد تحقق این هدف را ارتقای بهره وری و بکارگیری دانش و فناوری دانست.

سید علی لطفی زاده با اشاره به آخرین وضعیت شکل گیری شبکه ملی-مردمی بکوجا در استان مازندران که با هدف دسترسی مستقیم و بدون واسطه به تولیدکنندگان در حال شکل گیری می باشد، به آغاز تشکیل شبکه نخبگان بکوجا در استان مازندران نیز اشاره نمود. لطفی زاده هدف از تشکیل شبکه نخبگان را شناسایی و سازماندهی ظرفیت های علمی و فناوری و مدیریتی موجود در کشور و مرتبط نمودن آن ها با تولیدکنندگان و برقراری ارتباط مستمر و پایدار میان آنان از طریق شریک نمودن آنان در منافع حاصل از پیاده سازی نقطه نظرات متخصصین و پژوهشگران در صحنه واقعی تولید بیان کرد و از حجت الاسلام والمسلین مصطفی معلمی به عنوان استاد پیشرو در این زمینه تشکر نمود.


سید علی لطفی زاده -مهندس محسن سلطانی-حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی معلمی - دکتر قربانعلی نعمت زاده - مرتضی اولادی - دکتر محمدتقی کربلایی آقاملکی


مهندس لطفی زاده با اشاره به اینکه بیشترین میزان تولید برنج در کشور در استان مازندران صورت می گیرد، بر ضرورت تمرکز شبکه نخبگان استان مازندران بر روی موضوع برنج تاکید نمود و حضور آقایان دکتر نعمت زاده و دکتر کربلایی در این شبکه را باعث قوت آن دانست. لطفی‌زاده از آقای دکتر نعمت زاده خواست تا نسبت به معرفی دیگر متخصصین و پژوهشگران استان برای عضویت در شبکه نخبگان بکوجا و ارائه طرح تقسیم کاری برای حضور آنان در شهرستان های مختلف اقدام تا متناسب با اعلام نیاز شبکه ملی-مردمی بکوجا، متخصصین ذیربط برای انعقاد قرارداد و ارائه مشاوره به تولیدکنندگان معرفی شوند.

روابط عمومی و امور بین الملل بکوجا از ادامه این جلسه با سخنان دکتر قربانعلی نعمت زاده صاحب برندهای برنج پرمحصول نعمت، ندا، روشن و شهریار خبر داد.


سید علی لطفی زاده -مهندس محسن سلطانی-حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی معلمی - دکتر قربانعلی نعمت زاده - مرتضی اولادی - دکتر محمدتقی کربلایی آقاملکی


براساس این گزارش، دکتر نعمت زاده ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به حاضرین در جلسه، مشکل اصلی در توسعه کشت برنج پرمحصول در کشور را مشکل فرهنگی و فنی و یا بازار ندانست و مشکل اصلی را نبود عزم راسخ در دولت برای انجام کار و وجود واسطه ها و دلالان و واردکنندگان برنج دانست.

ایشان از کشت 150هزار هکتار از شالیزارهای استان مازندران با بذر برنج پر محصول ندا و نعمت در سال هایی که دولت از این کشت حمایت می کرد به عنوان نمونه اثرگذاری حمایت های دولت یاد کرد و با اشاره به بازدهی بسیار بهتر نمونه های روشن و شهریار نسبت به ندا و نعمت، عدم حمایت دولت را عامل اصلی عدم توسعه کشت این بذور عنوان کرد.


سید علی لطفی زاده -مهندس محسن سلطانی-حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی معلمی - دکتر قربانعلی نعمت زاده - مرتضی اولادی - دکتر محمدتقی کربلایی آقاملکی


دکتر نعمت زاده، رانت موجود در واردات سالیانه 1.5 تا 2 میلیون تن برنج به ارزش تقریبی 1.5 تا 2 میلیارد دلار به کشور را مهمترین عامل عدم حمایت از کشت ارقام پرمحصول دانست و این موضوع را موجب آسیب پذیری جدی کشور در بخش امنیت غذایی برشمرد. ایشان متوسط مصرف سالیانه برنج توسط هر ایرانی را 30 کیلوگرم اعلام و بر ضرورت فرهنگ سازی و احیاء سنت های قدیمی در مصرف کدو حلوایی، باقلا و دیگر مواد غذایی با برنج که موجب جبران کسری برخی ویتامین ها در برنج و افزیش ارزش غذایی آن می شود تاکید کرد.

رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان از کشت حدود 7000 هکتار برنج روشن در سال زراعی جاری خبر داد و گفت که با توجه به اینکه برنج پرمحصول شهریار امسال معرفی شده است، امکان کشت وسیع این رقم در سال جاری وجود نداشته و امید است که در سال آینده شاهد کشت بخش قابل تجهی از اراضی شالیزاری استان با این رقم باشیم. ایشان بر استفاده از ظرفیت خانه کشاورز و انجمن حمایت از برنج کشور برای ترویج کشت ارقام روشن و شهریار تاکید کرد. وی همچنین با معرفی آقای دکتر مرتضی اولادی از همکاران خود و مدیر مزرعه پژوهشکده، از ایشان خواست تا لیست کلیه کشاورزانی که کشت برنج روشن را در دستور کار خود قرار داده اند در اختیار بکوجا قرار دهد.


سید علی لطفی زاده -مهندس محسن سلطانی-حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی معلمی - دکتر قربانعلی نعمت زاده - مرتضی اولادی - دکتر محمدتقی کربلایی آقاملکی


در ادامه جلسه آقای دکتر محمدتقی کربلایی آقاملکی نیز از تجربیات خود در رابطه با برنج های رنگی سخن گفت و عدم افزایش قیمت برنج در بازار متناسب با افزایش قیمت نهاده ها و دستمزد را عامل زیان کشاورزان ارزیابی نمود. وی قیمت هر کیلو برنج در دنیا را بین 0.9 تا 1 دلار عنوان کرد و قیمت برنج در ایران در حال حاضر را حدود 1.2 دلار عنوان نمود و بر ضرورت اصلاح سیاست های واردات و تعرفه های گمرکی به منظور حمایت از تولید داخل تاکید نمود.

 

در پایان جلسه مهندس لطفی زاده ضمن تشکر مجدد از همه حاضرین، بر ضرورت کاهش قیمت برنج تولید داخل از طریق کست ارقام پر محصول و بهره گیری از راهنمایی نخبگان تاکید و نتیجه این امر را برکات متعددی از جمله افزایش منافع کشاورز، اختصاص بخشی از منافع جدید به نخبگان، کاهش قیمت تمام شد برنج و در نتیجه منطقی شدن قیمت برای مصرف کننده، افزایش تولید برنج در کشور و حصول به خودکفایی و ایجاد فرصت برای صادرات برنج مازاد کشور و ارزآوری دانست و از آقای دکتر نعمت زاده خواست تا در شکل گیری شبکه نخبگان بکوجا همکاری فعالانه داشته باشند. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با همدلی و اتحاد و هم افزایی، شاهد دستیابی به این اهداف در زمانی کوتاه باشیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *