شنبه-19خرداد1400-تسریع در تحقق اهداف بکوجا با استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در استان مازندران.

به نام خدا

تسریع در تحقق اهداف بکوجا با استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در استان مازندران

1400/4/19

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از دیدار مهندس سید علی لطفی زاده موسس بکوجا و هیات همراه با آقای دکتر کاوه جعفری خورشیدی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران در روز چهارشنبه 1400/04/16 خبر داد.

به موجب این گزارش، در این دیدار که با حضور آقایان مهندسین عقیل قدیم مسئول فعالیت های فناورانه بکوجا، محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران و سید حشمت الله سبطی نماینده بکوجا در شهرستان بابل برگزار شد، در ابتدا مهندس لطفی زاده به تشریح اهداف و برنامه‌های سازمان مردم نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی پرداخت و با اشاره به ضرورت افزایش تولید ثروت در کشور با اولویت ثروت آفرینی در فعالیت هایی که منجر به خوداتکایی کشور می شود، به نقش استان مازندران در تحقق خودکفایی در تولید برنج به عنوان یکی از پایه های امنیت غذایی در کشور اشاره نمود.


سیدعلی لطفی زاده- کاوه جعفری خورشیدی-محسن سلطانی-عقیل قدیم- سید حشمت الله سبطی


مهندس لطفی زاده با اشاره به اینکه شرط بهبود تولید و افزایش بهره وری استفاده از دانش، فناوری و نوآوری در تولید می باشد، بر نقش موثر اعضاء سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران در تحقق این موضوع تاکید کرد.

موسس بکوجا راهبرد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی برای وارد نمودن دانش و فناوری به تولید را تشکیل شبکه ملی-مردمی بکوجا متشکل از مردم داوطلب در همه شهرستان ها، بخش ها، دهستان ها و روستاهای استان به منظور دسترسی بدون واسطه به تولیدکنندگان از یک طرف و تشکیل شبکه ملی نخبگان بکوجا با حضور تمامی اساتید و پژوهشگران و محققین مرتبط با موضوعات تولید از سوی دیگر عنوان نمود و از اعضاء سازمان نظام مهندسی کشاوری و منابع طبیعی به عنوان کسانی که هم در شبکه ملی- مردمی بکوجا و هم در شبکه ملی نخبگان بکوجا امکان نقش آفرینی دارند خواست تا به این حرکت مبارک ملحق شوند.

لطفی زاده مهمترین هدف بکوجا در استان مازندران را خودکفایی در تولید برنج در کشور دانست و اظهار امیدواری نمود تا با کمک محققین و پژوهشگران و اعضاء سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران، شاهد همکاری هر چه بیشتر کشاورزان در این موضوع باشیم.

مهندس لطفی زاده به موضوع خودکفایی در تولید گوشت گوسفندی هم اشاره نمود و با بیان ضرورت دوبارزایی و دو قلوزایی در گله های مولد کشور، چنین دستاوردی را موجب کاهش 50 درصدی قیمت گوشت گوسفندی و کاهش جمعیت میش مولد در کشور و در نتیجه کاهش نیاز به مراتع و مزارع علوفه و خوراک دام دانست که خود گام موثری در بسترسازی برای خودکفایی در سایر محصولات با استفاده از اراضی آزاد شده کi قبلا برای کشت علوفه و خوراک دام استفاده می شده است.

در ادامه این جلسه آقای دکتر کاوه جعفری خورشیدی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مازندران ضمن اظهار خرسندی از آشنایی با مجموعه بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی(بکوجا) و خوش آمدگویی به اعضاء حاضر در جلسه به بیان تاریخچه تاسیس و وظایف و اختیارات این سازمان پرداخت.



سیدعلی لطفی زاده- کاوه جعفری خورشیدی-محسن سلطانی-عقیل قدیم- سید حشمت الله سبطی


دکتر خورشیدی که متولد سال 1350 و دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته کشاورزی در گرایش علوم دامی در دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1372 می باشد، تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران به پایان رسانده و دکترای خود را از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران دریافت نموده است.

کاوه خورشیدی با اشاره به تصویب قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1380، از واگذاری صدور مجوز برای برخی فعالیت ها در حوزه کشاورزی که در فضاهای بسته صورت می پذیرد از سوی وزارت جهاد کشاورزی به این سازمان در سال 1391 خبر داد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران با اشاره به عضویت بیش از 260.000 نفر از متخصصین رشته کشاورزی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این سازمان در سراسر کشور، از عضویت 16.400 نفر از متخصصین رشته کشاورزی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران خبر داد و گفت: صدور مجوز در بخش دام، طیور، آبزیان، گلخانه ها و فروشگاه های گیاه پزشکی و تعیین مسئول فنی برای این فروشگاه ها بر عهده این سازمان می باشد و در بخش های زراعت و روباز همانند تولید برنج وظیفه ای برای این سازمان تعیین نشده است.

دکتر خورشیدی به وجود پنج شعبه نظام مهندسی در شهرستان های آمل، بابل، نور، چالوس و تنکابن اشاره کرد و از تولید 11% گوشت مرغ و 50% جوجه یک روزه کشور در استان مازندران سخن گفت و شهرستان های نور، نکا و تنکابن را متمرکز بر روی گلخانه ها عنوان کرد.

خورشیدی از صدور مجوز فعالیت برای دو واحد بزرگ پرورش گوسفند در جویبار و بهشهر برای آقایان سید ماکان موسوی و آقای برزگر خبر داد و از تلاش این مجموعه ها برای به نژادی گوسفندان سخن گفت و به مجموعه ای در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس که از تلاقی دو نژاد افشار ایران و بورولا استرالیا، نژاد جدیدی تحت عنوان افشار- بورولا ایجاد نموده که از ظرفیت بالایی برای دوقلو و چندقلوزایی برخوردار است. وی همچنین آمادگی خود برای همکاری در موضوع به نژادی و حرکت به سوی دوبارزایی و چندقلوزایی گوسفندان در کشور را اعلام کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *