پنجشنبه-اول مهر1400-دیدار با نمایندگان بکوجا در شهرستان های عباس آباد-تنکابن و رامسر.

به نام خدا

دیدار با نمایندگان بکوجا در شهرستان های عباس آباد-تنکابن و رامسر

پنجشنبه 1400/07/01

روایط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری دیدار سید علی لطفی زاده موسس بکوجا با نمایندگان بکوجا در شهرستان های عباس آباد- تنکابن و رامسر خبر داد.

براساس این گزارش این دیدار از ساعت 11:30 صبح روز یکشنبه 1400/06/28 و در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن و با حضور افراد زیر برگزار شد:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران
  3. محمد معصومی نماینده بکوجا در شهرستان چالوس
  4. نجفقلی منصور کیائی نماینده بکوجا در شهرستان تنکابن
  5. منوچهر کرجیبانی معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن
  6. ابوذر عباسیان مسئول ایستگاه تحقیقاتی برنج شهید شیرودی در چپرسر تنکابن
  7. مریم سرائی رییس مرکز جهاد کشاورزی گلیجان 
  8. سید شهرام شفیعی مسئول مرکز خدمات نشتارود جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن در مرکز نشتارود
  9. حسین نقدعمل نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان تنکابن و مسئول ترویج جهاد کشاورزی تنکابن
  10. مسلم پورحسینی نماینده بکوجا در بخش کوهستان شهرستان تنکابن

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی -نجفقلی منصور کیائی-منوچهر کرجیبانی-ابوذر عباسیان -مریم سرائی -سید شهرام شفیعی -حسین نقدعمل -مسلم پورحسینی

در ابتدای این جلسه مهندس کرجیبانی معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن ضمن خیرمقدم به لطفی زاده و هیات همراه به بیان گزارشی از وضعیت کشاورزی در شهرستان پرداخت و گفت: بیشترین کشاورزی استان مربوط به حوزه باغبانی با 15.000 هکتار اراضی زیر کشت مرکبات با متوسط عملکرد 20 تا 22 تن در هکتار که 85% آن نیاز به آبیاری ندارد و سپس مربوط به باغات کیوی با مساحت 4.000 هکتار و متوسط برداشت 25 تا 30 تن در هکتار بدون نیاز به آبیاری و در مقام سوم درختان سیاه ریشه با 400 هکتار مساحت می باشد.

مهندس کرجیبانی افزود: مقام چهارم تولیدات کشاورزی شهرستان مربوط به تولید گل های شاخه بریده و آپارتمانی می باشد که شامل کشت باز به مساحت 100 هکتار در رتبه اول استان و کشت گلخانه ای به مساحت 30 هکتار در رتبه چهارم استان می باشد و برای مدیریت برخی از آن ها کارشناسانی از کشور هلند در ایران حضور می یابند.

معاون فنی جهاد کشاورزی تنکابن از کشت برنج در 5 تا 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سخن گفت که عمدتا مربوط به ارقام محلی بوده و حدود 200 تا 300 هکتار زیر کشت ارقام پر محصول می رود و عمده برنج تولیدی صرف مصرف خود کشاورزان و مردم بومی می شود.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی -نجفقلی منصور کیائی-منوچهر کرجیبانی-ابوذر عباسیان -مریم سرائی -سید شهرام شفیعی -حسین نقدعمل -مسلم پورحسینی


حسین نقدعمل نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان تنکابن و مسئول ترویج جهاد کشاورزی تنکابن در ادامه جلسه از کشت 400 تا 500 هکتار نباتات علوفه ای و 100 هکتار لوبیا در ییلاقات شهرستان و وجود 45.000 راس گاو در 230 واحد دامی سنگین و 105.000 راس دام سبک در 430 واحد دامی سبک خبر داد و گفت: 38 واحد مرغداری در شهرستان وجود دارد که 26 واحد گوشتی، 2 واحد مرغ مادر و یک واحد مرغ اجداد مربوط به شرکت زربال می باشد.

نقد عمل به کشت 1.000 هکتار چای در شهرستان و تمرکز بر تولیدات باغی و گل و گیاه تاکید کرد و با اشاره به اینکه در گذشته تشکل های متعددی آمده اند و در ابتدا با علاقه وارد کار شده و به مرور زمان کم رنگ شده اند، از انجام موفق کارهای فردی و ناموفق بودن کارهای گروهی سخن گفت و افزود در سال جاری تنها 40 هکتار از اراضی شالی شهرستان زیر کشت برنج پر محصول بود که هیچ مقداری از آن تحویل مرکز خرید برنج پرمحصول نشد.

نماینده بکوجا در بخش مرکزی شهرستان تنکابن، حضور کارشناسان و محققین در مزرعه را بسیار تاثیرگذار دانست و خوستار اقدامات آموزشی-فرهنگی از قبیل ارسال کلیپ در فضای مجازی و مراقبت از کشاورزی موجود و جلوگیری از خورد شدن بیش از پیش اراضی کشاورزی به دلایلی همچون قانون ارث شد.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی -نجفقلی منصور کیائی-منوچهر کرجیبانی-ابوذر عباسیان -مریم سرائی -سید شهرام شفیعی -حسین نقدعمل -مسلم پورحسینی


در ادامه این جلسه مهندس لطفی زاده به تشریح اهداف و برنامه های بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی برای افزایش تولید در کشور از طریق بهبود بهره وری با به کارگیری دانش و فناوری پرداخت و رویکرد اجرایی بکوجا را ایجاد شبکه ملی-مردمی داوطلبانه برای دسترسی بی واسطه به تولیدکننده برای ترغیب او به استفاده از دانش و فناوری در تولید از یک طرف و  تشکیل شبکه ملی نخبگان بکوجا متشکل از محققین و اساتید و متخصصین کشور برای ارائه دانش و فناوری به تولیدکنندگان از طرف دیگر عنوان کرد و در کنار این فعالیت، توجه به موضوع استعدادسنجی و کمک به شکوفایی استعداد مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان و کمک به آنان برای اتخاذ تصمیمات درست در زندگی را از دیگر برنامه های بکوجا عنوان کرد و از نمایندگان بکوجا در شهرستان تنکابن خواست تا در این موضوع نیز اطلاع رسانی لازم را به مردم داشته باشند.

دکتر ابوذر عباسیان مسئول ایستگاه تحقیقاتی برنج شهید شیرودی در چپرسر تنکابن نیز در این دیدار با اشاره به کوچک بودن اراضی کشت برنج در شهرستان تنکابن، تولید برنج در این شهرستان را برای مصرف خانوادگی ارزیابی کرد و به همین دلیل عموم کشاورزان را راغب به کشت برنج هاشمی دانست و گفت: آموزش کارهای زراعی و مدیریت مزرعه موثرتر از تشویق کشاورزان این منطقه به کشت ارقام پرمحصول است و لازم است تا نسبت به ضدعفونی کردن بذر و حتی بذرهای گواهی شده در زمان کشت اقدام نمود.

عباسیان گفت که ارقام تیسا و شیرودی در این منطقه مورد استقبال نیست و برخی از کشاورزان امسال به دنبال کشت رقم احمدی روشن بوده‌اند. وی افزود: سطح زیر کشت برنج در شهرستان هر روز کمتر می شود و در این منطقه کشت دوم برنج معمولا متداول نیست و بیشتر شبدر کشت می شود.

مسئول ایستگاه تحقیقاتی برنج شهید شیرودی در چپرسر تنکابن گفت: امسال می خواهیم در کشت دوم کینوا، باقلا، کلزا و سبزیجات بکاریم.

دکتر مریم سرائی نیز با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان مرکبات می باشد، از برگزاری دوره های آموزش مجازی برای همه کشاورزان و دامداران سخن گفت و ایده تشکیل تشکل مدیریت مزرعه در تعاونی های روستایی را موفق ارزیابی کرد و در عین حال از اینکه کشاورز درصدی از افزایش محصول خود را بابت مدیریت مزرعه تحویل دهد اعلام تردید نمود.

مهندس کرجیبانی نیز پیشنهاد نمود که تصمیمات برای حمایت از تولیدات مختلف را به صورت منطقه ای و نه استانی اتخاذ نمایید تا در هر منطقه محصولی که از مزیت بالاتری برخوردار است حمایت شود. وی گفت در شهرستان تنکابن بجای برنج از افزایش تولید محصول دیگری حمایت نمایید.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی -نجفقلی منصور کیائی-منوچهر کرجیبانی-ابوذر عباسیان -مریم سرائی -سید شهرام شفیعی -حسین نقدعمل -مسلم پورحسینی


سید شهرام شفیعی مسئول خدمات جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن در مرکز نشتارود ضمن طرح سوالاتی درباره اهداف و برنامه ها و روش های حمایت بکوجا از کشاورزان، از ضرورت حمایت از اقتصاد کشاورزان سخن گفت و با اشاره به تجربه ای ناموفق در استان قزوین که در ازای ارائه خدمات فنی، بخشی از محصول را از کشاورز دریافت می نمودند، نسبت به موفقیت این کار ابراز تردید کرد و پیشنهاد نمود تا کارهای موفقی به صورت نمونه انجام و  به کشاورزان ارائه تا از سوی آنان الگوبرداری گردد.

پس از پایان این جلسه مهندس لطفی زاده و هیات همراه در شالیکوبی آقای مجید رضوی حاضر و با ایشان که دارای 15 هکتار شالیکاری در شهرستان می باشد درخصوص کشت ارقام پرمحصول مذاکره و موافقت ایشان برای کشت 2 هکتار از اراضی خود با رقم تیسا را جلب نمودند. همچنین درخصوص شالیکوبی های مدرن و آثار آن در کاهش دورریز و خرد شدن برنج به عنوان یکی از مصادیق بهبود بهره وری صحبت شد.

 سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی-محمد معصومی -نجفقلی منصور کیائی-منوچهر کرجیبانی-ابوذر عباسیان -مریم سرائی -سید شهرام شفیعی -حسین نقدعمل -مسلم پورحسینی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *