اخبار بکوجا 1399.02.02

به نام خدا

مقاله ای تحت عنوان " رفع محدودیت توسعه شهرها، گامی برای تعدیل قیمت و دسترسی جوانان به مسکن " که از سوی سید علی لطفی زاده تهیه گردیده بود بر روی سایت Bekooja.com بارگذاری شد.

هماهنگی تلفنی با جناب آقای مهندس ایرج رهبر برای بررسی آمادگی انبوه سازان جهت همراهی با پیشنهاد "مسکن، موتور محرک اقتصاد در سال جهش تولید" انجام و مقرر شد ایشان موضوع را در هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مطرح و سپس در جلسه ای حضوری، جزئیات بیشتری از این طرح مورد تبادل نظر قرار گیرد.

جلسه تولید "مدل اقتصاد ایران" با حضور جناب آقای سید امین توکلانی از ساعت 10 تا 12 روز دوشنبه 01/02/1399 برگزار و کلیات هزینه های سالیانه دولت شامل بودجه جاری و تملک دارایی سرمایه ای براساس قانون بودجه سال 1399 به ترتیب 367 هزار و 127 هزار میلیارد تومان و بودجه عمرانی حدود 40هزار میلیارد تومان شناسایی گردید. بدین ترتیب کل هزینه های سالیانه شامل هزینه های مردم و دولت برآورد و برای هزینه های مردم جدول ریز اقلام مصرفی که بیانگر اجزاء تشکیل دهنده هزینه های مردم می باشد آماده گردیده، لیکن برای دولت نیز بایستی جدول مشابهی تهیه و برآوردی از اقلام مصرفی دولت در بودجه جاری و تملک دارایی سرمایه ای تهیه گردد. در مقابلِ هزینه ها، درآمدهای کشور در بخش کشاورزی و دامپروری با جزئیات مشخص و در حوزه صنعت و خدمات نیازمند تهیه جزئیات بیشتر می باشد که در دستور کار قرار گرفت.

جلسه بررسی وضعیت محتوای سایت Bekooja.com با حضور آقایان سیدامین توکلانی و سید محمدمهدی لطفی زاده از ساعت 12 تا 13 روز دوشنبه 01/02/1399تشکیل و درخصوص محتوای سایت مقرر شد تا موارد زیر انجام شود: اخبار روزانه بکوجا به صورت منظم تهیه و بارگذاری گردد. در ارتباط با موضوعات پیشنهادی برای اشتغال مولد و راه کارهای جهش تولید در سال 1399، مقرر شد تا به مدت 15 روز، روزانه یک مقاله در سایت بارگذاری گردد. در این ارتباط مقالاتی در حوزه کشاورزی و دام پروری، مسکن، خودرو، پوشاک و تامین منابع آنها تولید و بارگذاری خواهد شد. مسئولیت تولید مقالات مربوط به تامین منابع با آقای سید امین توکلانی و برای سایر موارد به تدریج مسئولینی انتخاب خواهند شد. مقرر شد تا 3 ویدئوی کوتاه (حداکثر 3 دقیقه ای) برای معرفی بکوجا و ماموریت های آن ظرف هفته جاری تهیه و در سایت بارگذاری گردد. برای تولید انیمیشن های مرتبط هم مقرر شد تا با برخی تولیدکنندگان انیمیشن از طریق آقای سید امین توکلانی رایزنی صورت پذیرد. درخصوص تولید اسلایدشوها هم که با محوریت جناب آقای سید محمدمهدی لطفی زاده در حال انجام است، ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده، مقرر شد تا کار با روال فعلی ادامه یابد.

در ملاقات جناب آقای کامبیز (علی) رحیمی مذاکراتی در ارتباط با مقوله پژوهش و تحقیق و توسعه صورت پذیرفت و نقش مهمی که ایشان می توانند در این ارتباط ایفا نمایند مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و از ایشان برای همراهی بیشتر دعوت به عمل آمد، که مقرر شد پس از تحویل پروژه ای که در دست دارند، انشاءالله از 15/03/1399 زمان بیشتری را به این موضوع اختصاص دهند.

در ارتباط با پیگیری شرح خدمات تهیه شده با عنوان "تهیه بانک اطلاعات اراضی کشاورزی و باغی ایران و منطقه بندی کشت و تعیین سیستم آبیاری مناسب و نحوه بهینه تامین منابع آب مورد نیاز برای کشت 45 نوع محصول زراعی و باغی ایران براساس آخرین تجربیات ایران و جهان" تماس تلفنی با جناب آقای مهندس ولی پور از مدیران بازنشسته جهاد کشاورزی استان مازندران در ارتباط با "سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی" که توسط وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی گردیده است برقرار شد و ایشان پیشنهاد تشکیل جلسه ای با حضور معاونت محترم برنامه ریزی و رییس محترم بخش فناوری اطلاعات و تنی چند از مسئولین و مدیران قبلی جهاد کشاورزی استان را مطرح و مقرر شد تا در سفر به استان مازندران این جلسه نیز برگزار و اطلاعات لازم دریافت گردد.

سرکار خانم فاطمه مهدوی، طی تماس تلفنی، نقطه نظرات خود در ارتباط با شرح خدمات "تهیه بانک اطلاعات مراتع و واحدهای دامداری ایران و منطقه بندی پرورش و تعیین نوع گیاه و روش آبیاری و نگهداری مناسب مراتع و گوسفندان ایران براساس آخرین تجربیات ایران و جهان با هدف حفظ و بهبود محیط زیست و ارتقای بهره وری و کاهش قیمت تمام شده گوشت گوسفند" به شرح زیر اعلام نمودند:

1-(بند 2 شرح خدمات) ضرورت تهیه آمار دقیق دام موجود در کشور از طریق اجرای کامل طرح پلاک کوبی وزارت جهاد کشاورزی

2-(بند 7 شرح خدمات) نبود بانک اطلاعاتی مراتع کشور و ضرورت بروز رسانی اطلاعات از وضعیت مراتع

3-(بند 8 شرح خدمات) برای روش های بهره برداری از مراتع کتاب وجود دارد

4-(بند 9 شرح خدمات) در برخی کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا و استرالیا، پس از سیلاب های سال 1920 با تصویب قانونی به نام قانون تیلور (در آمریکا)، حدود 12 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی را به مرتع تبدیل نمودند، لیکن در ایران برعکس این روال وجود دارد به ترتیبی که آخرین قانون مصوب در این ارتباط، اجازه تبدیل 150هزار هکتار از اراضی مرتعی در زمین های شیب دار را به باغات داده و آسیب های جدی به مراتع و منابع آب زیرزمینی وارد می آورد، که افت سطح آب در سفره های آب های زیرزمینی و فرونشست دشت ها (که متاسفانه مقام اول در دنیا را بدست آورده ایم) از نتایج آن هاست.

5-(بند14 شرح خدمات) از 80 میلیون هکتار اراضی مرتعی، ظرفیت حدود 75 میلیون هکتار از مراتع مشخص و برای آنها پروانه بهره برداری به نام افراد مشخص صادر و حدود 935هزار خانوار از این محل ارتزاق مینمایند و به همین تعداد شغل ایجاد گردیده است، لیکن اطلاعات آن به صورت یکپارچه نیست و بصورت غیر متمرکز در استان ها انجام می شود.

6-(بند25 شرح خدمات) نقشه های رقومی برای مراتع با طی زمانی حدود 10 سال تهیه و الان 10 سال است که این نقشه ها بروز نشده است.

7-(بند 15 شرح خدمات) موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع با صرف زمانی در حدود 30 سال، نوع گیاهانِ مراتعِ کشور را شناسایی نمود، که طولانی شدن و عدم بروز شدن این اقدام، عملا اطلاعات دقیق و صحیح و قابل اعتمادی در اختیار قرار نمی دهد. موقعیت مکانی دام داری های پرورش گوسفند را معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در اختیار دارد. ضمنا ایشان با اخذ اجازه از دو نفر از افرادی که در این حوزه ها دارای صلاحیت و آماده همکاری می باشند، شماره تماس ایشان را هم ارائه نمودند. جناب آقای دکتر طاهری یگانه از معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی جناب آقای مهندس محمد فیاض، بازنشسته از موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در جایگاه مسئول بخش مرتع.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *