ویژگی های لازم برای رییس جمهور سیزدهم

به نام خدا

ویژگی های لازم برای رییس جمهور سیزدهم

(سیدعلی لطفی زاده – نگارش3 1399/11/15)


  متن مقاله   شرایط خاص ایران و جهان در چهار سال پیش رو، وجود ویژگی های خاصی برای سیزدهمین رییس جمهور ایران را که از اواسط سال 1400 سکان اداره امور اجرایی کشور را به دست خواهد گرفت، ضروری می سازد.

قدرت های جهانی پس از گذشت 42 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، همه ابزارهای خود برای براندازی این نظام را آزمایش نموده و ناموفق بوده اند.

درگیری های داخلی، جنگ تحمیلی، کودتا، خیانت و در نهایت فروپاشی از درون، حربه های مختلف به کار رفته برای تغییر حکومت در ایران بوده است که همگی به شکست منتهی شده اند.

این شکست ها، قدرت های جهانی را به پذیرش جمهوری اسلامی به عنوان یک ایدئولوژی در جهان متقاعد ساخته بود و بر همین اساس مذاکرات تعیین حدود و صغور جایگاه ایران در جهان در حال انجام بود که با وقوع حوادث ناگوار سال 1388، مجددا امید به امکان نابودی نظام اسلامی از درون، در بین قدرت های جهانی زنده شد و مجددا حرکت های براندازانه این بار با فشار حداکثری به نظام اسلامی و در راس آن مقام معظم رهبری با هدف فروپاشی از درون آغاز گردید.



انتخابات ریاست جمهوری



دشمنانِ متحد، این بار تمام توان خود را به کار گرفتند و با سوء استفاده از ابزارهای مختلف داخلی و خارجی (اعم از رسانه ای و انسانی)، زمینه را برای تضعیف رهبری و کاهش انسجام داخلی فراهم و با دامن زدن به اختلافات داخلی، حداکثر تلاش برای نا امیدی مردم و دلسردی آنان نسبت به نظام اسلامی را به خرج دادند و در کنار این برنامه های داخلی، با خروج آمریکا از برجام و برقراری تحریم های یک جانبه که در اقدامی کاملا هماهنگ و منسجم از سوی تمام کشورهای دنیا پذیرفته و اجرا گردید، حداکثر فشار ممکن بر مردم ایران به ویژه طبقه متوسط و ضعیف را وارد آوردند و با استفاده از مهره های داخلی خود، آثار این فشارها را دوچندان نمودند.


خوشبختانه، ملت بزرگ و قهرمان ایران با بصیرت و تیزبینی و پیروی از رهبری، اجازه تحقق برنامه های شوم دشمن و ایادی داخلی وی را نداد و با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، آثار شکست توطئه خارجی دشمنان آشکار شد و امید است که با انتخاب صحیح و با بصیرت رییس جمهور سیزدهم در ایران، شاهد شکست توطئه داخلی آنان نیز باشیم.


اما نتیجه مقاومت جانانه مردم در مقابل توطئه های هماهنگ خارجی و داخلی، اثبات قدرت ایران و پذیرش خواسته های این مردم از سوی جامعه بین المللی و قدرت های جهانی خواهد بود. دشمنان اطمینان یافته اند که مردم ایران به استقلال خود پایبند و ایدئولوژی ارائه شده از سوی آنان در برخی ملت ها مورد استقبال قرار گرفته و دشمنی 40 ساله با این ملت هیچ دست آوردی نداشته است.




شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم



از این رو رییس جمهور سیزدهم بایستی انسانی کاملا شجاع و با بصیرت و باورمند و مطیع رهبری باشد تا ضمن هماهنگی کامل با سایر قوا، انسجام داخلی را چه در سطح سیاسی و چه در سطح اجتماعی تقویت و مستحکم نموده و با این پشتوانه قوی وارد مذاکره با قدرت های جهانی برای احقاق حق ایران و کشورهای علاقمند به ایران گردد.


پیش بینی می شود که در این مذاکرات، قدرت های جهانی آمادگی پذیرش محدوده نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و احترام به حق این کشور در تقویت بنیه دفاعی خود و حضور آزادانه و بدون محدودیت این کشور در اقتصاد جهانی خواهند داشت و این تیم مذاکره کننده است که بایستی با بصیرت و شجاعت و اطاعت کامل از رهبری، محصول مقاومت جانانه ملت ایران در مقابل توطئه تلفیقی خارجی-داخلی دشمنان را برداشت و تقدیم ملت بزرگ ایران نماید.


بدیهی است اتخاذ تصمیماتی در این حد مهم و بنیادین، نیازمند وجود حداکثر آرامش و اتحاد و همبستگی در میان مردم و مسئولین بوده و نقش رییس جمهور سیزدهم در ایجاد چنین شرایطی بسیار تعیین کننده می باشد.




ایجاد اتحاد  و همبستگی در کشور




از سوی دیگر، اقتصاد ایران شدیدا نیازمند اصلاحات اساسی می باشد. روند گذشته موجب تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی، عدم وجود رغبت در سرمایه گذاران برای ورود به عرصه تولید، پایین بودن کیفیت و بهره وری در اغلب محصولات تولیدی، اتخاذ سیاست های نادرست در بخش کشاورزی و عدم ایجاد فرصت برای حضور سرمایه گذاران در این بخش گردیده و بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را به فعالیت های کم بازده مشغول نموده است. درآمد سرانه پایین است و اقتصاد کاملا متکی به نفت و فروش مواد خام می باشد. جوانان بسیار نگران و ناامید و طبقه متوسط و ضعیف به شدت در تنگنا قرار دارند و این شرایط در عین حال که نامناسب است، لیکن فرصت خوبی برای ایجاد بنای اقتصاد مقاومتی است.


خوشبختانه کشور دارای نیروی انسانی جوان و با استعداد و توانمند فراوانی است که مهمترین نیاز توسعه اقتصادی به حساب می آید. در کنار نیروی انسانی، منابع فراوان مالی و طبیعی در کشور وجود دارد که آینده ای کاملا روشن را برای کشور نشان می دهد و زیرساخت های ارزشمند فراوانی در کشور وجود دارد که زمینه را برای توسعه سریع فراهم می نماید.


آنچه مهمترین نیاز برای توسعه و رشد اقتصادی و پیشرفت کشور می باشد، ایجاد ساختار مناسب و برداشتن مقررات دست و پاگیر فراوان و زمینه سازی برای حضور فعال و گسترده مردم در اقتصاد کشور و حمایت همه جانبه از تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای جهانی و بسترسازی برای صادرات گسترده غیر نفتی می باشد.




ریسس جمهور خدمتگذار باشد



تغییر رویکرد دستگاه های دولتی از وضعیت فعلی به خدمتگذاران حقیقی مردم و ترویج روحیه گره گشایی از مردم و کمک به شکل گیری هرچه سریعتر کسب و کارها در کارکنان دولت و تبیین درست ارزش ها و ضدارزش ها از مهمترین کارهای دولت سیزدهم خواهد بود.


توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد و کاهش نقش گسترده فعلی دولت در اقتصاد در چارچوب برنامه ای مدون و حساب شده، از اولویت های کاری دولت آینده خواهد بود.

برنامه ریزی برای هدایت حدود 100 میلیارد دلار نقدینگی موجود در کشور به حوزه تولید و فراهم نمودن فرصت مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی نکته با اهمیت دیگر در فعالیت های دولت سیزدهم می باشد.




شجاعت در اجرای تصمیمات




اصلاح سیاست های پولی و بانکی و برچیدن بساط رباخواری قانونی در اقتصاد و سیاستگذاری درست برای متوقف نمودن فعالیت های سوداگرانه و بستر سازی برای تبدیل بازار سرمایه از وضعیت مخرب فعلی به محلی برای تجمیع سرمایه های خرد در فعالیت های مولد در اقتصاد از دیگر اقدامات مهم مورد انتظار از دولت سیزدهم است.

توجه به مقوله فرهنگ و ضرورت تجدید نظر در پرورش نسل های بعدی با رویکرد پایبندی به اخلاق و باور به مبانی ارزشی و آموزش در راستای استعداد و توجه به علوم انسانی و پایه و توزیع منطقی و مناسب نخبگان در رشته های مختلف تحصیلی و از همه مهمتر جلوگیری از خروج نخبگان از کشور از دیگر وظایف مهم دولت سیزدهم می باشد.




ویژگی ها ی اجرایی رییس جمهور



باور به مراجعه به عالمان برای حل مسائل کشور و توجه به این واقعیت که عالمان کشور به دلیل عدم مراجعه در موضوعات واقعی و معطوف شدن به کارهای دانشگاهی، نیازمند بازپروری و ایجاد اعتماد به نفس برای ورود به حل مسائل کشور می باشند ار دیگر ویژگی های مورد انتظار از رییس جمهور سیزدهم است.



از این رو به نظر می رسد که رییس جمهور سیزدهم بیش از دیگر روسای جمهور در ایران نیازمند این ویژگی ها باشد:


1- شجاع
2- با بصیرت
3- معتقد به ولایت
4- مطیع حقیقی رهبری
5- مردمی، متواضع و خدمتگذار
6- دارای قدرت ایجاد همبستگی ملی
7- هماهنگ و هم دل با روسای سایر قوا
8- دارای برنامه منسجم و جامع برای اداره کشور
9- باور به حل مسائل کشور از طریق مراجعه به عالمان هر رشته
10- برخوردار از کابینه ای ولایی، انقلابی، مردمی، متخصص و کلان نگر
11- نگاه راهبردی به تربیت و آموزش نسل های بعدی و تحول در سیستم آموزشی کشور
12- آشنا و آگاه و باورمند به اقتصاد مقاومتی و دارای برنامه مدون برای پیاده سازی آن در کشور
13- آگاه از دلایل ناکارآمدی نظام اداری کشور و دارای برنامه جهت استفاده از نخبگان و تحول اساسی در دولت
14- باورمند به واگذاری اقتصاد به مردم و آگاه از دستاوردهای مورد انتظار از کاهش نقش تصدی گری دولت در اقتصاد




مقالات مرتبط:

- چیستی و چگونگی طرح تمایز برتر در انتخابات 1400

- سودای ریاست جمهوری و مسکن مهر

- ازدولت سیزدهم چه می خواهیم

- 12 گام برای شکوفایی اقتصاد ایران

- محاسن معرفی معاونین و وزرای ممورد نظر کاندیدای ریاست جمهوری پیش از برگزاری انتخابات

- انتخابات دولت سیزدهم رای به برنامه یا رای به شخص و جناح





 

نظرات

سلام و احترام بند 6 بسیار بسیار بند سختی است که از کمتر کسی بر می آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *