استعدادیابی-انتظارات از دفاتر استانی

به نام خدا

استعدادیابی-انتظارات از دفاتر استانی


  متن مقاله   بکوجا در نظر دارد تا به منظور تحقق توسعه اقتصادی و استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های نیروی انسانی در کشور، نسبت به زمینه سازی برای استعدادیابی همه مردم ایران با اولویت جوانان و نوجوانان و کودکان اقدام نماید.


در این راستا مردم کشور به سه گروه عمده سنی کمتر از 30 سال، بین 30 تا 45 سال و 45 سال به بالا تقسیم و استعدادیابی از این گروه ها با سه هدف متفاوت شکوفا نمودن استعدادها، تثبیت و ارتقای زندگی و موقعیت شغلی افراد و پیشگیری از بروز ناملایمات روحی و جسمی برای دوره کهنسالی صورت خواهد گرفت.


این خدمات از طریق سامانه اینترنتی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و تا این قسمت از کار، مهمترین هدف، ترغیب مردم به شرکت در این استعدادیابی می باشد.

پس از انجام استعدادیابی انتظار می رود که با سه دسته از نتایج مواجه شویم،
دسته اول: حدود 90% مردم که در بخش نرمال استعدادیابی قرار می گیرند.
دسته دوم: حدود 5% از مردم که در گروه نخبگان جامعه قرار می گیرند.
دسته سوم: حدود 5% جامعه که در بخش اقشار نیازمند توانبخشی قرار خواهند گرفت.


بکوجا: استعدادیابی


و در این سه دسته، بخشی از گروه اول به دنبال راه های شکوفایی استعداد خود و یا فرزندانشان خواهند بود که قاعدتا از مرکز استعدادیابی برای این موضوع انتظار کمک دارند، عموم گروه دوم نیز طبیعتا برای شکوفایی استعداد خود و یا فرزندانشان به دنبال محل های مناسب آموزش و پرورش استعدادها خواهند بود و گروه سوم نیازمند حمایت از سوی دولت و یا نهادهای خیریه می باشند.


بدین ترتیب انتظار می رود که تعداد قابل توجهی از افراد جامعه، در صورت شناخت استعدادها و توانایی های خود، به دنبال شکوفا نمودن آن باشند. از سویی عده ای از دارندگان استعدادهای خوب، به دلیل مشکلات مالی قادر به ورود به مسیر شکوفا نمودن استعدادهای خود نیستند و یکی از مهمترین وظایفی که بکوجا برای خود واجب می داند، کمک به این گروه است.

به عبارت دیگر، دفاتر استعدادیابی استانی بکوجا، خدمات مشاوره برای شکوفایی استعدادها ارائه خواهند داد و از مراجعین دارای استطاعت مالی حق الزحمه خود را دریافت و برای مراجعین کم بضاعت، خدمات رایگان ارائه می نمایند.


بکوجا: توانایی سنجی ذهنیک


از دیگر اهداف تاسیس دفاتر استانی استعدادیابی بکوجا، شناسایی، ارزیابی و کمک به ارتقاء کیفی سطح خدماتی است که از سوی موسسات آموزشی برای شکوفایی استعدادها ارائه می گردد. بدین منظور واحدهای آموزش فنی- حرفه ای، آموزش دروس، آموزش مهارت، آموزش زبان، آموزش هنر و اصولا هر مرکزی که بتواند کمکی در جهت شکوفا نمودن استعدادهای این مرز و بوم داشته باشد مورد شناسایی قرار گرفته و ضمن درجه بندی اولیه (با رعایت مقررات و ضوابط متولیان صدور مجوز برای این واحدها)، نسبت به انعقاد تفاهم نامه برای کمک به ارتقای سطح کیفی خدمات ارائه شده اقدام خواهد شد. این واحدها مرتبا تحت نظارت و مدیریت دفاتر استان به لحاظ کمک در بهبود سطح خدمات خواهند بود و به تناسب توانایی و ظرفیتشان به متقاضیان معرفی خواهند شد.


خدماتی که به گروه های سنی 30 تا 45 سال ارائه خواهد شد، بیشتر با محوریت تثبیت نظام خانواده و کمک به ارتقاء شغلی افراد بدون تغییر در محل کار خواهد بود. به عبارت دیگر خدماتی که به این گروه سنی ارائه خواهد شد در زمینه تثبیت وضع موجود زندگی و ارتقای کیفی آن خواهد بود. در این راستا، پیشنهاد شرکت در دوره های مختلف مرتبط با زندگی و شغل افراد در چارچوبی که در قسمت قبل توضیح داده شد مد نظر خواهد بود.


گروه سومی که از خدمات دفاتر استعدادیابی استانی بکوجا بهره خواهند برد، گروه های سنی 45 سال به بالا می باشند. جهت گیریِ خدماتی که به این گروه ارائه می گردد، با محوریت سلامت روح و جسم و جلوگیری از کهولت زودرس خواهد بود. در این گروه، استعدادیابی با هدفِ شناساییِ بخشی از قابلیت ها و توانایی های جسمی و روحی که با سرعتی بیشتر از سرعت متداول در حال از دست رفتن می باشد و ارائه راه حل هایی برای جلوگیری از سرعت گرفتن این روندها صورت می پذیرد. تشکیل پرونده پزشکی، اطلاع از بیماری های موروثی در خانواده، بررسی شرایط روحی و اقامات متناسب موردنیاز از جمله برنامه هایی است که پس از ارزیابی استعداد این افراد قابل ارائه خواهد بود. به تناسب سن این گروه، واحدهای درمانی-تشخیصی مناسب که از شرایط ویژه برای حفظ کرامت انسانی و رعایت حال این افراد برخوردار باشنند شناسایی، ارزیابی و مورد حمایت جهت ارتقاء کیفی خدمات قرار خواهند گرفت و تلاش خواهد شد تا مساعدت لازم برای تهیه دارو، انجام آزمایشات و معاینات و ارائه خدمات روان درمانی و جلوگیری از افسردگی و زمینه سازی برای حضور مفید این افراد در جامعه از طریق هماهنگی با شهرداری ها و نهادهای آموزشی و فرهنگی و کانون های بازنشستگی و نهادهای مردمی صورت پذیرد.


بکوجا: توانمندی سنجی

از منظر سازمانی، تشکیل دفاتر استانیِ استعدادیابی بکوجا، با ترکیبی از اساتید مجرب دانشگاه های تراز اول استان و فارغ التحصیلان و دانشجویان در رشته های مرتبط ضروری بوده و در تعدادی از شهرستان های استان نیز به تناسب نیاز و ضرورت اقدام به تشکیل دفاتر محلیِ استعدادیابی خواهد شد.


ماهیت فعالیت دفاتر استانی استعدادیابی بکوجا تحقیقی- پژوهشی-مشاوره ای بوده و تجربیات حاصل از ارائه خدمات در استان های مختلف پردازش، و جمع بندیِ یافته ها به صورت دستورالعمل در احتیار تمامی استان ها قرار خواهد گرفت. ماهیت فعالیت دفاتر محلی استعدادیابی بکوجا خدماتی- حمایتی خواهد بود.


به طور خلاصه خدمات قابل ارائه در دفاتر استعدادیابی استانی بکوجا به شرح زیر خواهد بود:

1- تشکیل دفاتر استانی استعدادیابی از ترکیب بهترین اساتید و فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های مرتبط در دانشگاه های استان
2- دعوت از عموم مردم در بازه های سنی مختلف جهت استعدادیابی در سایت مربوطه
3- بررسی نتایج استعدادیابی ها و شناسایی استعدادهای برتر جهت حمایت ویژه
4- ارزیابی واحدهای آموزشی و درجه بندی آنها و کمک به ارتقای سطح کیفی خدمات آنها و نظارت مستمر بر رعایت تعهدات آن ها
5- معرفی مراکز شناسایی شده به متقاضیان شکوفا نمودن استعداد خود و یا فرزندانشان
6- ارزیابی واحدهای تشخیصی درمانی و درجه بندی آنها و معرفی آن ها به متقاضیان مورد استعدادیابی قرار گرفته
7- نظارت بر ارائه خدمات از سوی واحدهای ارزیابی شده با هدف بهبود مستمر کیفیت ارائه خدمات
8- حمایت از استعدادهایی که به دلیل مشکلات مالی قادر به شکوفا نمودن استعدادهای خود نیستند
9- استفاده از تجربیات حاصل شده برای تحقیق و توسعه و بهبود خدمات استعدادیابی و شکوفایی آن ها
10- بررسی ضرورت تشکیل دفاتر استعدادیابی محلی در نقاط مختلف استان و تشکیل این دفاتر در صورت لزوم



مقالات مرتبط:

- چرا استعدادیابی؟




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *