رباخواری فعالیتی معاف از مالیات و مانع بزرگ در اشتغال و ازدواج جوانان

به نام خدا

رباخواری فعالیتی معاف از مالیات و مانع بزرگ در اشتغال و ازدواج جوانان

(سید علی لطفی زاده)

   متن مقاله   رباخواری فعالیتی معاف از مالیات و مانع بزرگ در اشتغال و ازدواج جوانان،اشتغال پایدار، درآمد مناسب و مسکن، مهمترین دغدغه های جوانان برای ازدواج هستند و همه این دغدغه ها به مشکلات اقتصادی کشور بر می گردد. جوانان بزرگترین سرمایه و مهمترین نقطه اقتدار کشور هستند، لیکن عدم برنامه ریزی و فرهنگ سازی و آموزش مناسب، سبب عدم استفاده مطلوب از این فرصت بی بدیل در مسیر عمران و آبادانی کشورگردیده است. از یک طرف افزایش درآمد سرانه و تولید ناخالص داخلی نیازمند شکل گیری فعالیت و تولید ثروت بیشتر در کشور می باشد که جوانان بهترین عناصر آن هستند و از یک طرف بیکاری و نبود شغل مناسب برای همان جوانان، سیمای یک سوء مدیریت عمدی یا سهوی را به رخ می کشد. هزاران میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، لیکن هیچ صاحب سرمایه ای حاضر به سرمایه گذاری در تولید نمی باشد. سیاست های کاملا رباخوارانه بانکی و عدم اقدام موثر و پیشگیرانه قانونی و اجرایی دولت و مجلس، سبب گردیده است که رباخواری فعالیتی معاف از مالیات و مانع بزرگ در اشتغال و ازدواج جوانان باشد و هر تولید کننده ای وسوسه شود تا کارخانه و املاک خود را به نقدینگی تبدیل و بدون دغدغه و واهمه از اژدهای مالیات و تامین اجتماعی، از چرخه فعالیت مفید خارج و به بیکاران رباخوار اضافه شود. خروجی این سیاست، تورم بسیار زیاد در کشور، کاهش قدرت خرید عموم مردم، کاهش ارزش پول ملی و متوقف شدن عموم فعالیت های تولیدی و دارای ارزشِ اقتصادی از چرخه خلق ثروت ملی می باشد. تورم بالا موجب نا امیدی جوانان و افزایش نگرانی آنها نسبت به چگونگی تهیه ملزومات زندگی با افزایش پی در پی قیمت ها می باشد و از طرف دیگر نقدینگی بزرگی که ظرفیتی برای جذب یکباره آن در موقعیت های مولد اقتصادی وجود ندارد، همواره اقتصاد کشور را تهدید می نماید. با عدم رغبت به ایجاد و توسعه فعالیت های تولیدی و ثروت آفرین، شغلی ایجاد نمی شود و با عدم ایجاد شغل، جوانانی که با هزاران امید و آرزو و البته توانایی و استعداد، مشتاق ورود به بازار کار و فراهم نمودن زمینه ازدواج می باشند، راه به جایی نمی برند و به تدریج سرخورده و نا امید به وقت گذرانی و بی انگیزگی رو می آورند. اما روی دیگر سکه کدام است. چنانچه رباخواری ممنوع و سودهای بادآورده ناشی از سپرده گذاری در بانکها (لا اقل برای سپرده های بیش از یک رقم مشخص) به عنوان مالیات به خزانه دولت واریز و بروکراسی حاکم برای صدور مجوز فعالیت واحدهای تولیدی به کلی برچیده شود و اتفاقا تولیدکنندگان از مالیات معاف گردند، در این صورت چرخ های تولید با سرعت به گردش در خواهد آمد و تعداد زیادی شغل مولد و ثروت آفرین و پایدار از جمله در تولید انبوه مسکن و خودرو و پوشاک و محصولات کشاوزی ایجاد و جوانان مشغول به کار و امیدوار گشته و با کسب درآمد و اطمینان از پایداری شغلی، ازدواج می نمایند و با بهبود اوضاع معیشتی مردم (از رونق کار و تولید در کشور)، تمایل به فرزندآوری که از بزرگترین موهبتهای الهی است بیشتر و نگرانی حاکمیت از کاهش جمعیت جوان نیز بر طرف می گردد. پس بیاییم تا دیرتر نشده است حکم خدا در ارتباط با حرام بودن رباخواری را اجرا و از جنگ با خدا دست برداریم.


1- «و ما اتیتم من ربا لیربوا فی اموال الناس فلایربوا عندالله و ما اتیتم من زکوة تریدون وجه الله فاولئک هم المضعفون» (روم39)

«و آن سودی که شما به رسم ربا دادید که بر اموال مردم رباخوار بیفزاید نزد خدا هرگز نیفزاید و آن زکوتی که از روی شوق و اخلاص به خدا به فقیران دادید ثوابش چندین برابر شود و همین زکات دهندگان هستند که بسیار دارایی خود را افزون کنند.»


2- «و اخذهم الربا و قد نهوا عنه و اکلهم اموال الناس بالباطل و اعتدنا للکافرین منهم عذابا الیما» (نسا 161)

«و هم بدین جهت که ربا می گرفتند در صورتی که از ربا خوردن نهی شده بودند و هم از آن رو که اموال مردم را به باطل می خوردند به کیفر رسند و ما برای کافران آنها عذابی دردناک مهیا ساخته ایم.»


3- «یآ ایها الذین امنوا لاتاکلوا الربوآ اضعافا مضاعفة و اتقوالله لعلکم تفلحون، و اتقوا النار التی اعدت للکافرین، و اطیعوا الله و الرسول لعلکم ترحمون» (آل عمران 130-131-132)

«ای کسانی که به دین اسلام گرویده اید ربا مخورید که دایم بهره بر سرمایه افزایید تا چند برابر شود از خدا بترسید و ترک این عمل زشت کنید باشد که سعادت و رستگاری یابید، و بپرهیزید از آتش عذابی که برای کیفر کافران افروخته اند و از حکم خدا و رسول او فرمان برید باشد که مشمول رحمت و لطف خدا شوید.»


4- «الذین یاکلون الربا لایقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربا و احل الله البیع و حرم الربا فمن جآئه موعظة من ربه فانتهی فله ما سلف و امره الی الله و من عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون» (بقره 275)

«کسانی که ربا می خورند به پا نمی خیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان دیوانه و آشفته حال شده است. به دلیل آن است که گفتند: بیع همانند رباست (تفاوتی میان آن دو نمی بینند) در حالی که خداوند بیع را حلال و ربا را حرام کرده است. کسی که اندرز الهی به او رسید، دست از رباخواری کشید؛ سودهایی که در گذشته به دست آورده مال اوست. خداوند او را می بخشد، اماکسی که مجددا به رباخواری برگردد، در آتش دوزخ جاودان گرفتار می ماند.»


5- «یمحق الله الربا و یربی الصدقات و لله لایحب کل کفار اثیم» (بقره 276)

«خداوند ربا را نابود می کند و صدقات را افزایش می دهد و انسان ناسپاس و گنهکار را دوست ندارد.»


6- «یآ ایها الذین امنوا اتقوا الله و ذروا ما بقی من الربآ ان کنتم مؤمنین» (بقره 278)

«ای ایمان آورندگان، از خدا بترسید، اگر ایمان به پروردگار دارید، آنچه از ربا باقی مانده رها کنید.»


7- «فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله و ان تبتم فلکم رؤس اموالکم لاتظلمون و لاتظلمون» (بقره 279)

«اگر دست از رباخواری نکشید، بدانید که با خدا و رسول او به جنگ برخاسته اید و اگر توبه کنید، اصل سرمایه از آن شماست. در این صورت نه ستم کرده اید و نه ستم شده اید.»




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *