معرفی طرح "خانه پیش ساخته و شهرک خودکفا"

به نام خدا

خانه پیش ساخته و شهرک خودکفا

سیدعلی لطفی زاده 1398/12/24

  متن مقاله خانه پیش ساخته خودکفا، خانه ای می باشد که:

1.دارای کمترین مصرف انرژی از طریق به حداقل رسانیدن تبادل حرارت از طریق دیوارهای پیرامونی و درب و پنجره ها و کف و سقف می باشد و انتظار این است که بتوان گرمایش آن را از طریق پخت و پز داخل منزل و دم و بازدم ساکنان آن تامین و سرمایش آنرا نیز حتی الامکان از طریق تهویه طبیعی و سیستم هایی همانند بادگیرهای مناطق کویری تامین نمود.

2.تامین برق مورد نیاز از طریق سیستم های مستقل بادی یا خورشیدی بدون نیاز به استفاده از شبکه سراسری برق تامین گردد.

3.آب موردنیاز نیز از طریق دستگاه های تهیه آب از رطوبت موجود در هوا تامین خواهد شد.

4.دارای سیستم تصفیه فاضلاب بوده و از پساب آن برای مصارف غیر شرب و آبیاری گیاهان استفاده خواهد شد.

5.دارای سیستم زباله سوز می باشد که پس از تفکیک زباله توسط ساکنین، بخشی از زباله که قابل بازیافت نمی باشد از طریق این دستگاه سوزانده می شود. بدیهی است این زباله سوزها به فیلترهای مناسبی که از آلایندگی هوا جلوگیری نماید مجهز خواهند بود. زباله تفکیک شده از طریق بخش خصوصی جمع آوری و هزینه آن نیز به دارنده آن پرداخت خواهد شد.

6.از نظر پوسته به ترتیبی طراحی شود که بیشترین امکان بهره گیری از ویژگی های اقلیمی را داشته و در عین حال نسبت به شرایط آب و هوایی نامساعد، رفتاری هوشمندانه با هدف حداقل نمودن عوارض داشته باشد.

7.پیش ساخته می باشد و در قالب چندین پلان با اندازه های مختلف طراحی و تولید و برای خریدار ارسال می گردد. نصب خانه های یک طبقه نیاز به تجهیزات خاصی نخواهد داشت و راهنمای نصب در بسته ارسالی برای خریدار وجود خواهد داشت. پیش ساخته بودن خانه ها سبب سهولت در نصب و برپانمودن آنها گردیده و امکان جابجایی آنها را نیز مهیا می نماید. چنین خانه هایی حداکثر دو طبقه خواهند بود و امکان زندگی توام با آسایش را برای ساکنین خود فراهم می نمایند. سقف خانه ها از نوع شیبدار و سبک بوده که علاوه بر زیبایی و مدیریت بارش و تابش، از هزینه بسیار کمتری نیز برخوردار می باشد.

8.کلیه دستگاه های منصوبه از جمله دستگاه های تامین انرژی، دستگاه های تامین آب و تصفیه فاضلاب و زباله سوزها از گارانتی 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله برخوردار می باشند و تولید کننده مکلف به ارائه خدمات موردنیاز مشتری حداکثر ظرف 24 ساعت می باشد.

شهرسازی

هدف از طراحی و ساخت خانه پیش ساخته خودکفا، فراهم نمودن امکان ساخت مسکن در نقاط غیر شهری و غیر روستایی به جهت عدم نیاز به ارائه امکانات زیرساختی نظیر آب و برق و انرژی توسط دولت و نیز امکانات خدمات شهری شامل رفت و روب و جمع آوری زباله از سوی شهرداری ها با هدف حذف قیمت زمین از قیمت مسکن است.

در این صورت هزینه تمام شده مسکن بویژه برای جوانان و افراد فاقد مسکن به هزینه ساخت، محدود و قیمت زمین که در کلان شهرها تا چند برابر هزینه ساخت را شامل می شود از هزینه های تامین مسکن حذف خواهد شد. به این ترتیب امکان پراکنش جمعیت در کشور فراهم و با ارائه آموزش ها و راهنمایی های لازم امکان آباد نمودن بخش های فاقد جمعیت کشور نیز فراهم می گردد.

ساکنین خانه های خودکفا بایستی آموزش کمک های اولیه و دفاع شخصی را دیده باشند و از سیستم های آموزش مجازی برای رفع نیازهای آموزشی خود بهره گیرند.

دولت بایستی به کسانیکه متقاضی زندگی در خانه های پیش ساخته خودکفا هستند زمین رایگان در مجاورت راه های موجود که امکان برقراری ارتباط اینترنتی و تلفن همراه در آنها وجود دارد و از نظر موقعیت استقرار ایمنی کافی در برابر سیل و طوفان داشته باشند، تحویل نماید، لیکن مالکیت زمین ها در اختیار دولت باقی خواهد بود.

خدمات درمانی اولیه در این خانه ها از طریق اورژانس سیار بخش خصوصی که از طریق اپلیکیشن فراخوان می گردد صورت می پذیرد.

تامین نیازهای سوپرمارکتی از طریق فروشگاه های سیاری که توسط بخش خصوصی راه اندازی می شود و با سفارش الکترونیکی از سوی ساکنین این واحدها صورت می پذیرد.

به منظور پاسخگویی به ارتباطات اجتماعی موردنیاز، طراحی شهرک های تیپ با ظرفیت های مختلف 50 تا 1000 واحد مسکونی با جانمایی خدمات موردنیاز شهرک از جمله مسجد، مدرسه، بازار، کلانتری، درمانگاه، مرکز تفریحی و فرهنگی، فضای سبز و ... با لحاظ طراحی های زیرساختی شامل:

1.شبکه معابر و پیاده روها
2.سیستم تامین و تصفیه و شبکه آب شرب
3.سیستم تامین و شبکه توزیع برق موردنیاز شهرک اعم از معابر و کاربری های مسکونی و خدماتی
4.شیب بندی و جمع آوری آب های سطحی
5.شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب
6.سیستم جمع آوری و مدیریت پسماند
7.سیستم مخابراتی و پوشش تلفن همراه و اینترنت
صورت خواهد پذیرفت.

مکان یابی شهرک

موقعیت مکانی شهرک ها تابعی از ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی و نیز طرح های آمایش سرزمین و جانمایی مناطق استقرار جمعیت در هر منطقه خواهد بود. مناطقی با دامنه تغییرات دمایی -5 تا +35 درجه سانتیگراد اولویت اصلی این طرح می باشند. همچنین از لحاظ جغرافیایی عدم استقرار در مناطق پَست و آبگیر و حریم رودخانه ها و مسیل ها و نیز گسل ها و همچنین مناطق دارای شیب زیاد و مناطق دارای پستی و بلندی زیاد ضرورت دارد.

گروه های هدف برای اسکان در شهرک ها

بطور مشخص هدف اصلی طرح، تامین مسکن جوانان می باشد و در این راستا نزدیکترین نقطه قابل سکونت به محل کار جوانان در خارج از محدوده های شهری مد نظر می باشد.

گروه دومِ هدف در این طرح بازنشستگانی می باشند که به دلایلی از جمله سلامتی و آرامش و آسایش تصمیم به خروج از مناطق سکونتی کلان شهرها و شهرهای بزرگ دارند.

اقتصاد شهرک

اقتصاد شهرک مبتنی بر تعریف کاربری و اقتضائات ساکنین مشخص می شود. لیکن فرض اولیه این است که این خانه ها و شهرک ها در نزدیک ترین مکان ممکن به محل کار افراد تاسیس خواهند شد. این شهرک ها عموما در نزدیکی کارخانجات و شهرک های صنعتی و تولیدی و در مجاورت اراضی کشاورزی در داخل بافت روستاها یا در محدوده اراضی کشاورزی و فعالیت های مرتبط شکل خواهند گرفت. از این شهرک ها برای اسکان گردشگران در مناطقی که دارای جاذبه گردشگری باشند نیز می توان استفاده نمود.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *