گزارشی از اجرای تفاهم‌نامه استعدادسنجی، میان سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاداقتصادی با شهرداری منطقه 19 تهران

به نام خدا

گزارشی از تفاهم‌نامه استعدادسنجی، میان سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاداقتصادی با شهرداری منطقه 19 تهران

سوم شهریور 1401


مقدمه:

بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) یک سازمان مردم‌نهاد است که فعالیت خود را، از سال 1397 و با هدف بهبود وضعیت اقتصادی کشور، و با رویکرد اجرای منویات مقام معظم رهبری در مردمی و دانش‌بنیان نمودن اقتصاد آغاز و دانش‌بنیان نمودن تولید در بخش‌های کشاورزی و صنعت را، با هدف تحقق امنیت غذایی و افزایش تاب‌آوری در مقابل تحریم‌ها، در اولویت کار خود قرار داده است. این سازمان به دنبال افزایش تولید ناخالص داخلی کشور می‌باشد و دستیابی به تولید ناخالص داخلی 2.000 میلیارد دلاری در سال 1410 را هدف‌گذاری نموده است و در این راستا تلاش می‌نماید تا از طریق گفتمان سازی و روشنگری، نقش نخ تسبیح را برای اتصال ظرفیت‌های فراوان و پراکنده موجود در کشور ایفا نماید و از این جهت، در تلاش برای تشکیل دو شبکه مهم داوطلبان مردمی و نخبگان کشور می‌باشد، تا با ورود دانش و فناوری به تولید و هدایت هدفمند و مبتنی بر استعداد و علایق نیروی انسانی و حرکت به سوی مشاغلی که از ارزش افزوده بیشتری برخوردار هستند، علاوه بر فراهم آوردن زمینه‌های شغلی برای جوانان تحصیلکرده، ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نخبگان را با تولیدکنندگان فراهم نموده و در عین حال از آسیب‌های اجتماعی که عمدتاً ناشی از اشتباه در انتخاب‌های مهم زندگی افراد می‌باشد، پیشگیری نماید و بدین منظور در تلاش برای هدایت افراد به منظور دقت در سه انتخاب مهم زندگی یعنی انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و انتخاب همسر، از طریق دریافت مشاوره از افراد متعهد، دلسوز و واجد شرایط بوده و معتقد است که اگر این سه انتخاب به درستی انجام شود، افراد از همه مراحل زندگی خود از جمله تحصیل، اشتغال و زندگی خانوادگی رضایت داشته و لذت خواهند برد و این انسجام موجب پیشگیری از طلاق، اعتیاد، بزهکاری، تمایل به مفاسد و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

تفاهم‌نامه استعدادسنجی میان سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) با شهرداری منطقه 19 تهران پس از آن امضا شد که بکوجا در جریان تجربیات خود در بهبود بهره‌وری در تولیدات بخش‌های کشاورزی و صنعت، با این نکته مواجه شد که علیرغم ورود دانش و فناوری روز به تولید و وجود تمامی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نتیجه تولید به مطلوبیت مورد انتظار نمی‌رسد و این ناشی از نقش بسیار مهم عامل انسانی در تولید است. از این رو در کنار حمایت از ورود دانش و فناوری به تولید به سراغ یافتن روش‌هایی برای شناسایی و تربیت مستعدترین عوامل انسانی برای هر موضوع رفته و در این مسیر، با مبحث استعدادسنجی و هدایت استعدادها به سمت شکوفایی و نتایج مهم آن در پیشرفت جوامع بشری و کاهش آسیب‌های اجتماعی آشنا گردیده و این موضوع را نیز، به عنوان یکی از ملزومات بهبود وضعیت اقتصادی کشور به دستور کار خود اضافه نموده است.

از این رو با هدایت دانشگاه‌های معتبر کشور، تعدادی از آزمون‌های استعدادسنجی بر روی وبگاه بکوجا بارگذاری گردید و این امکان برای همه مردم کشور فراهم شد تا با مراجعه به این پایگاه، امکان انجام آزمون‌ها را، از اقصا نقاط کشور داشته باشند و نتیجۀ آن را نیز، به صورت برخط دریافت نمایند. تلاش بکوجا این است که تا آنجا که ممکن باشد، این آزمون‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم عزیز کشور قرار گیرد. در عین حال از اهمیت ارائه مشاوره برای هدایت افراد نبایستی غافل شد و از این رو با هماهنگی سازمان‌های بهزیستی و نظام روانشناسی و خدمات مشاوره کشور، دعوت از متخصصین رشته‌های مربوطه برای درج مشخصات خود و ارائه خدمات مشاوره‌ای به مردم بر روی همین پایگاه ایجاد و به تدریج در حال انجام می‌باشد.

در حال حاضر این خدمات در استان‌های مازندران، گلستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و تهران در حال سازماندهی هستند و در آینده نزدیک در استان‌های خراسان جنوبی و اردبیل نیز به صورت سازمان‌یافته ارائه خواهد شد.

تفاهم‌نامه استعدادسنجی با شهرداری منطقه 19

تفاهم‌نامه استعدادسنجی با شهرداری منطقه 19 با هدف گفتمان‌سازی در میان کارکنان و مراجعان شهرداری منطقه 19 و آگاه‌سازی آنان نسبت به اهمیت شناخت و شکوفایی استعدادهای منطبق با علایق افراد، تنظیم و امضا گردیده و هدف آن آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به اهمیت شناخت استعدادها و علایق و تنظیم مسیر زندگی به سمت شکوفایی آن می‌باشد.

در این تفاهم‌نامه توافق شده است تا نمایندگان بکوجا به صورت موقت در اماکن اداری، فرهنگی، ورزشی و خدماتی مربوط به شهرداری منطقه 19 مستقر شده و از طریق گفتگوی رو در رو با کارکنان و مراجعین به شهرداری، آنان را با اهمیت استعدادسنجی و اهمیت آن در زندگی افراد آشنا و ایشان را نسبت به ورود به این موضوع ترغیب نمایند. ماهیت کار نمایندگان بکوجا که از میان دانشجویان کارشناسی ارشد و فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی انتخاب می‌گردند، گفتمان‌سازی اقناعی به منظور ترغیب فرد، به ورود به فرآیند استعدادسنجی و تشویق خانواده و اطرافیان خود به انجام این فرآیند است.

تجربه حاصل شده از اجرای یک ماهه این تفاهم نامه در شهرداری منطقه 19 دلالت بر این دارد که توجیه چهره به چهره هر نفر از کارکنان و مراجعین به شهرداری، حدود 30 دقیقه زمان و 25.000 تومان هزینه نیاز داشته است و این هزینه در مقابل هزینه‌های بسیار زیادی که شهرداری‌ها برای ارائه خدمات مختلف به مردم انجام می‌دهند واقعاً ناچیز است، به طوریکه اگر همه مردم تهران توسط شهرداری در این طرح مورد حمایت قرار بگیرند، در این صورت 25 میلیارد تومان هزینه خواهد شد که معادل پنج صدم درصد از بودجه 50.000 میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال 1401 می‌باشد و خصوصیت این کار این است که برای هر شهروند، این هزینه فقط یک بار انجام می‌شود.


اقدامات انجام شده در چارچوب تفاهم‌نامه با شهرداری منطقه 19

  در اجرای بند 3-3-4 از تفاهم‌نامه استعدادسنجی، فی‌مابین سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از یک سو، و شهرداری منطقه 19 تهران از سوی دیگر، و پیرو هماهنگی‌ها و اقدامات صورت گرفته در اجرای تفاهم‌نامه ترویج استعدادسنجی در تیرماه 1401، و با عنایت به جلسات نمایندگان طرفین و بازدیدهای صورت گرفته از سرای محلات منطقه 19، اقدامات لازم جهت تکمیل حضور کارشناسان بکوجا در اماکن تحت پوشش شهرداری منطقه 19 تهران، مطابق زمان‌بندی مورد اجماع طرفین آغاز گردید. با مساعدت آقای دکتر هدایت، شهردار پیشین منطقه، کارشناس اول بکوجا در تاریخ 1401/05/01 در ساختمان مرکزی شهرداری منطقه 19 مستقر شدند و سپس، نتایج بازدید میدانی از سرای محلات منطقه که در قالب فایل اکسل تنظیم و به سرای محلات، بر حسب مقدار آمادگی امتیازدهی شده بود، مبنای برنامه‌ریزی برای حضور کارشناسان دیگر بکوجا در سرای محلات قرار گرفت.

کارشناسان بکوجا پس از طی مراحل آموزش و مصاحبه، برای حضور در اماکن معرفی شدند و بلافاصله پس از استقرار، کار ترویج و فرهنگ‌سازی و تبیین اهمیت استعدادسنجی را در گفتگو با مراجعان و کارکنان سراها آغاز کردند، که شرح دقیق هر یک از این اقدامات و نقاط قوت و چالش‌های این مسیر، در این گزارش قابل مشاهده است.


گزارش کلی از نحوه اجرای مفاد تفاهم‌نامه:

پس از ابلاغ متن تفاهم‌نامه در تاریخ 1401/03/24 از سوی شهردار محترم منطقه 19، بلافاصله فرآیند اجرایی این تفاهم‌نامه آغاز گردید و از جمله نقاط قوت اجرای این تفاهم، می‌توان به همکاری عموم مدیران سرای محلات منطقه، همراهی پرسنل محترم اداره امور اجتماعی منطقه 19 در بازدیدها از اماکن و حضور به موقع کارشناسان بکوجا برای ترویج امر استعدادسنجی اشاره نمود. همچنین عدم همکاری لازم از سوی برخی مدیران سرای محلات، طولانی شدن معرفی‌نامه‌ها و برخی پیچیدگی‌های اداری، از جمله نقاط ضعف اجرای این تفاهم‌نامه در ماه نخست بودند.

 با استقرار کارشناس بکوجا در ساختمان مرکزی شهرداری منطقه 19 تهران در یکم مرداد 1401، پیگیری لازم برای حضور دیگر کارشناسان در سرای محلات ادامه یافت و در ابتدا سرای محله بهمنیار در تاریخ 1401/05/11 فعال گردید. سپس سرای محله نعمت‌آباد در تاریخ 1401/05/18 با حضور کارشناس بکوجا، وارد فرآیند ترویج استعدادسنجی شد و سرای محلات خانی‌آباد جنوبی، خانی‌آباد نو و اداره خدمات شهری منطقه 19، به تاریخ  1401/05/23 در این زمینه فعال گردیدند. لیکن اداره امور اجتماعی شهرداری منطقه 19 تهران، پیرو دریافت نامه‌ای از سوی اداره تنظیم مقررات و قوانین شهرداری تهران، اجرای تفاهم‌نامه را در روز چهارشنبه 1401/05/26 به حالت تعلیق درآورد و ادامه همکاری منوط به تشکیل جلسه با شهردار جدید منطقه 19 در این خصوص گردید.

            از جمله نقاط قوت اجرای تفاهم‌نامه در مرداد 1401، مساعدت کامل مدیران سرای محلات بهمنیار و نعمت‌آباد و حسن همکاری کارشناسان بکوجا در طی این مسیر است. همچنین، وجود برخی پیچیدگی‌های اداری و انتظار برای پاسخ جلسه با شهردار جدید منطقه 19، از جمله چالش‌های مسیر اجرای تفاهم‌نامه بودند.

            کارشناسان بکوجا با حضور در اماکن، به صورت فعال با مراجعان و کارکنان مجموعه وارد گفتگو شده و اهمیت استعدادسنجی را در بهبود زندگی فردی و اجتماعی ایشان، تبیین می‌نمایند. همکاران بکوجا همه روزه با ثبت اسامی، شماره تلفن و بازخورد اولیه از میزان تاثیرگذاری توضیحات خود، آماری دقیق از فعالیت خود برای نماینده بکوجا در اجرای تفاهم‌نامه ارسال کرده‌اند و او نیز پس از بررسی‌های لازم، اطلاعات مربوطه را برای دفتر بکوجا برای تماس تلفنی با مخاطبان و ارزیابی کیفی و کمی آمار آعلامی از سوی کارشناسان، ارسال نموده است. در جداول ذیل، تحلیل آمار و اطلاعات اعلامی از سوی نمایندگان بکوجا مستقر در اماکن شهرداری منطقه 19 و بازخوردهای اخذ شده در این خصوص، گرد آمده است.

جدول (1) اطلاعات حضور نمایندگان بکوجا در گروه اول از اماکن تحت پوشش شهرداری منطقه 19

نام اماکن

تاریخ ورود کارشناس

نام کارشناس بکوجا

مدت حضور

ساعات حضور

ساختمان مرکزی شهرداری منطقه 19

1401/05/01

نیلوفر خالداوغلی

12 روز

7:30 13:30

1401/05/22

الهام صفایی‌فر

6 روز

7:30 13:30

سرای محله بهمنیار

1401/05/11

نازنین صادقی

5 روز

11:0017:00

سرای محله نعمت‌آباد

1401/05/18

نازنین صادقی

3 روز

17:00-11:00

سرای محله خانی‌آباد جنوبی

1401/05/23

نیلوفر خالداوغلی

1 روز

8:00 14:00

سرای محله خانی‌آباد نو

1401/05/23

نیلوفر خالداوغلی

2 روز

17:00-11:00

اداره خدمات شهری منطقه 19 تهران

1401/05/23

سعید صادقی دستجردی

5 روز

7:30 13:30

 

جدول (2) جزئیات تعداد افراد و تعداد مصاحبه انجام شده در اماکن تحت پوشش شهرداری منطقه 19

جدول (2) – جزئیات تعداد افراد و تعداد مصاحبه انجام شده در اماکن تحت پوشش شهرداری منطقه 19-بکوجا 

جدول (3) برآورد زمان باقیمانده تا تکمیل مصاحبه با کارکنان و مراجعین اماکن فعال شده

نام اماکن

تعداد کارکنان

برآورد تعداد مراجعان (روزانه)

جمع تعداد افراد مصاحبه شده

میانگین تعداد افراد مصاحبه شده در هر روز

تخمین تعداد روزهای باقیمانده تا اتمام کار کارشناس

کارکنان

مراجعان

ساختمان مرکزی شهرداری منطقه 19

200

40

183

11

15

5 روز

سرای محله بهمنیار

3

40

0

108

18

2 روز

سرای محله نعمت‌آباد

3

30

0

45

18

4 روز

سرای محله خانی‌آباد جنوبی

3

20

0

2

1

6 روز

سرای محله خانی‌آباد نو

3

20

1

28

13

4 روز

اداره خدمات شهری منطقه 19 تهران

90

5

71

0

15

2 روز

مجموع

302

155

255

194

16

23 روز


 

جدول (4) ارزیابی کارشناسان بکوجا از میزان اثرگذاری مصاحبه در مخاطب

جدول (4) – ارزیابی کارشناسان بکوجا از میزان اثرگذاری مصاحبه در مخاطب-بکوجا 

 

نمودار (1) ارزیابی کارشناسان بکوجا از تاثیرگذاری مصاحبه در مخاطبان

نمودار (1) – ارزیابی کارشناسان بکوجا از تاثیرگذاری مصاحبه در مخاطبان       نمودار (1) – ارزیابی کارشناسان بکوجا از تاثیرگذاری مصاحبه در مخاطبان

 

تحلیل بازخوردهای تلفنی گرفته شده از مخاطبان در منطقه 19:

 بکوجا با هدف ارزیابی بهتر و پیگیری کیفیت عملکرد کارشناسان خود که در اماکن منطقه 19 تهران مستقر بودند، نظرسنجی از کیفیت خدمات ارائه شده را از طریق برقراری تماس تلفنی با مخاطبان مورد مصاحبه، در دستور کار قرار داد و این تماس‌ها با زحمات خانم مهندس فرشته لاله، از دفتر مرکزی بکوجا به انجام رسیده و نتایج آن ثبت گردید.

در این تماس‌ها، کیفیت فعالیت نمایندگان بکوجا با طرح 4 سوال اصلی از مخاطبان مورد سنجش قرار گرفت و نتایج این بازخوردهای تلفنی در قالب فایل اکسل تنظیم و مدون گردیده است. سوالات مطرح شده توسط بکوجا از هریک از مخاطبان عبارتند از: ارزیابی کلی از عملکرد نماینده بکوجا، میزان رضایت از نحوه پاسخگویی نماینده بکوجا، میزان انتقال اطلاعات در خصوص نحوه انجام کار، میزان انتقال اطلاعات در خصوص ضرورت و لزوم انجام استعدادیابی؛ که مخاطبان در پاسخ به سوالات فوق، ما را برای ارزشیابی کیفی فعالیت ترویجی انجام شده یاری نمودند.

جدول (5) ارزیابی مخاطبین از عملکرد کارشناسان بکوجا در مصاحبه

جدول (5) – ارزیابی مخاطبین از عملکرد کارشناسان بکوجا در مصاحبه



نمودار (2) - ارزیابی مخاطبان از عملکرد کارشناسان بکوجا در مصاحبه از طریق تماس تلفنی


نمودار (2) - ارزیابی مخاطبان از عملکرد کارشناسان بکوجا در مصاحبه از طریق تماس تلفنی
نمودار (2) - ارزیابی مخاطبان از عملکرد کارشناسان بکوجا در مصاحبه از طریق تماس تلفنی


تحلیل این بازخوردها علاوه بر ایجاد آماری نسبتاً دقیق از عملکرد کارشناسان بکوجا، ما را در ارزیابی مقدار تاثیرگذاری توضیحات ارائه شده و میزان موفقیت فرهنگ‌سازی مدنظر طرفین تفاهم‌نامه یاری می‌رساند.

جدول (6) جزئیات تماس‌ها و بازخوردهای تلفنی در اماکن تحت پوشش شهرداری منطقه 19

نام اماکن

تعداد کارکنان

برآورد تعداد مراجعان (روزانه)

جمع تعداد افراد مصاحبه شده

تعداد مصاحبه های انجام شده با احتساب تکرار

تعداد تماس‌های تلفنی موفقیت‌آمیز با مخاطبان

کارکنان

مراجعان

ساختمان مرکزی شهرداری منطقه 19

200

40

183

11

278

94

سرای محله بهمنیار

3

40

0

108

109

24

سرای محله نعمت‌آباد

3

30

0

45

45

22

سرای محله خانی‌آباد جنوبی

3

20

0

2

2

2

سرای محله خانی‌آباد نو

3

20

1

28

29

18

اداره خدمات شهری منطقه 19 تهران

90

5

71

0

71

51

مجموع

302

155

255

194

534

211

 

 

جدول (7) جزئیات عملکرد هریک از کارشناسان مستقر در اماکن تحت پوشش شهرداری منطقه 19

جدول (7) – جزئیات عملکرد هریک از کارشناسان مستقر در اماکن تحت پوشش شهرداری منطقه 19


شرح اقدامات انجام گرفته در مسیر اجرای تفاهم‌نامه:

  1. جلسه نماینده بکوجا و مدیران سرای محلات منطقه 19 (14/04/1401): برنامه زمان‌بندی پیشنهادی از سوی بکوجا برای اجرای تفاهم‌نامه به شرح ذیل، مورد توافق شهرداری منطقه 19 قرار گرفت، حضور کارشناسان استعدادسنجی بکوجا در اماکن تحت پوشش شهرداری با اولویت سرای محلات، در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا، جلسه‌ای با دعوت از مدیران سرای محلات شهرداری منطقه 19 و حضور نمایندگان بکوجا و شهرداری در اجرای تفاهم‌نامه، در روز سه‌شنبه 1401/04/14 در محل اداره آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه 19 تشکیل شد و جزئیات طرح استعدادسنجی، برای تمام مدیران حاضر تشریح گردید.
  2. اهم اقدامات انجام شده برای انتخاب کارشناسان بکوجا جهت استقرار در اماکن موردنظر: بنا بر نص صریح تفاهم‌نامه، استفاده از ظرفیت کارشناسان و کارآموزان ساکن منطقه 19 جهت حضور در اماکن تحت پوشش شهرداری و ترویج استعدادسنجی در میان ساکنین، از جمله اهداف مشترک طرفین به شمار می‌رود. سازمان مردم‌نهاد بکوجا، از همان ابتدای شروع فرآیند اجرای تفاهم‌نامه با تهیه فراخوان و ارسال به مدیران محلات منطقه 19، از ایشان خواست تا فراخوان مذکور را از طریق فضای مجازی در میان شهروندان منطقه منتشر کنند و چنانچه از میان ساکنان منطقه نیز، برای همکاری با بکوجا اعلام آمادگی شود، بکوجا آمادگی دارد تا پس از ارزیابی‌های لازم و طی مراحل آموزش و مصاحبه، از ظرفیت ساکنان منطقه نیز، جهت ترویج استعدادسنجی کمک بگیرد. همچنین فراخوان جذب کارشناسان جدید برای حضور در اماکن مدنظر، برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی شهر تهران نیز ارسال گردید تا چنانچه از میان دانشجویان، افرادی تمایل به همکاری در این پروژه دارد، وارد مجموعه بکوجا شده و فرآیند ارزیابی، آموزش و مصاحبه را طی نماید.
  3. تهیه کارت استعدادسنجی برای ارائه به شهروندان محترم منطقه 19 (1401/04/28): به منظور آشنایی آسان‌تر شهروندان و فرهنگ‌سازی هر چه بهتر استعدادسنجی در میان ساکنان منطقه، بکوجا اقدام به طراحی و چاپ 1000 قطعه کارت معرفی استعدادسنجی نمود و این کارت‌ها برای ارائه به شهروندان، در اختیار کارشناسان مستقر در منطقه 19 قرار گرفتند. کارشناسان معمولاً در خاتمه گفتگوی خود با مخاطبان، کارت مذکور را به هر یک از ایشان ارائه می‌نمایند. برای طراحی این کارت، از نظرات روانشناسان و همچنین کارشناسان گرافیک استفاده گردید و تصویر دو طرف این کارت، به شرح زیر است:


کارت ترویج استعدادیابی   کارت ترویج استعدادسنجی


  1. معرفی و استقرار کارشناس مروج استعدادسنجی بکوجا در ساختمان مرکزی شهرداری منطقه19 (1401/05/01): با انجام هماهنگی لازم با شهرداری 19، خانم نیلوفر خالداوغلی طی نامه شماره1401-1025 مورخ 1401/05/01 به شهرداری منطقه 19 معرفی و از روز شنبه اول مرداد 1401، به عنوان کارشناس مروج استعدادسنجی در ساختمان مرکزی شهرداری منطقه مستقر گردیدند.
  2. جلسه مصاحبه کارشناس جدید با نماینده بکوجا در اجرای تفاهم‌نامه (1401/05/09): جلسه مصاحبه شغلی خانم نازنین صادقی، که پس طی مراحل آموزش و شرکت در تست‌های استعدادسنجی، برای استقرار در سرای محلات انتخاب شده بودند، در صبح روز یکشنبه 9 مردادماه با حضور امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده، نماینده بکوجا در اجرای تفاهم‌نامه در محل دفتر بکوجا برگزار گردید. همچنین شیخ‌الاسلام‌زاده پیگیر صدور معرفی‌نامه اتوماسیونی برای خانم خالداوغلی در شهرداری منطقه 19 هم بود که آقای امیر بیگ‌محمدی در این خصوص ابراز امیدواری کرد، معرفی‌نامۀ مذکور به زودی صادر و اطلاع‌رسانی شود.
  3. نصب استند معرفی استعدادسنجی در ساختمان مرکزی شهرداری منطقه 19 (1401/05/10): پیرو هماهنگی صورت گرفته و تایید طرح بنر توسط اداره روابط‌عمومی شهرداری منطقه19، سهقواره بنر 2×1 متر، به شکل استند، جهت معرفی فعالیت و ایجاد حساسیت در میان شهروندان و مراجعان، در ساختمان مرکزی شهرداری، سرای محله بهمنیار و سرای محله خانی‌آباد جنوبی، توسط بکوجا تهیه و نصب گردیده است.


    نصب استند ترویج استعدادسنجی بکوجا در شهرداری منطقه 19  نصب استند ترویج استعدادسنجی بکوجا در شهرداری منطقه 19   نصب استند ترویج استعدادسنجی بکوجا در شهرداری منطقه 19


  4. استقرار کارشناس مروج استعدادسنجی در سرای محله بهمنیار و مصاحبه شغلی با خانم صفایی‌فر (1401/05/11): با انجام هماهنگی لازم با مدیر سرای محله بهمنیار، آقای روح‌الله فرهنگی، و همچنین آقای امیر بیگ‌محمدی، نماینده شهرداری منطقه 19 در اجرای تفاهم‌نامه، خانم نازنین صادقی به عنوان کارشناس بکوجا در سرای محله بهمنیار معرفی گردیدند و شیخ‌الاسلام‌زاده با حضور در این سرای محله، به معرفی ایشان پرداخت و استند معرفی استعدادسنجی را نصب نمود.

در عصر همان روز، مصاحبه شغلی با کارشناس جدید بکوجا، خانم الهام صفایی‌فر در محل دفتر بکوجا توسط امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده برگزار گردید.

  1. استقرار نماینده جدید در ساختمان شهرداری و سرای محله نعمت‌آباد (1401/05/18): با گذشت حدود 3 هفته از فعالیت خانم خالداوغلی در ساختمان مرکزی شهرداری منطقه 19 تهران، و با عنایت به لزوم چرخشی بودن کار به منظور تاثیرگذاری بیشتر، شیخ‌الاسلام‌زاده با حضور در شهرداری منطقه 19 از زحمات خانم نیلوفر خالداوغلی تقدیر نمود و خانم الهام صفایی‌فر، به عنوان کارشناس جدید بکوجا در این ساختمان معرفی گردیدند.

همچنین برای تسریع در روند فعالسازی سرای محلات، مقرر گردید که خانم نازنین صادقی، که پیشتر در سرای محله بهمنیار استقرار یافته بود، در روزهای فرد در سرای محله نعمت‌آباد حضور یابد و فرهنگ‌سازی و تبیین اهمیت استعدادسنجی در میان مراجعان این سرا را پیگیری نماید. بر همین اساس جلسه معارفه خانم صادقی در سرای محله نعمت‌آباد با حضور امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده برگزار گردید و فعالیت نماینده بکوجا در این سرای محله رسماً آغاز گردید.

  1. استقرار 3 کارشناس جدید در دو سرای محله و یکی از ادارات شهرداری منطقه 19 (1401/05/23): پیرو مصاحبه شغلی با همکاران جدید و هماهنگی با معاونت اجرایی شهرداری منطقه 19 و آقای بیگ‌محمدی، نماینده شهرداری در اجرای تفاهم‌نامه، خانم نیلوفر خالداوغلی با اتمام ماموریت خود در ساختمان مرکزی شهرداری، به عنوان نماینده بکوجا در سرای محلات خانی‌آباد جنوبی و خانی‌آباد نو معرفی شدند و مقرر گردید که برای هفته اول، روزهای زوج در سرای محله خانی‌آباد جنوبی و روزهای فرد در سرای محله خانی‌آباد نو مستقر شوند. آقای سعید صادقی دستجردی نیز، با استقرار در اداره خدمات شهری منطقه 19 تهران، فرهنگ‌سازی در خصوص لزوم استفاده از نتایج استعدادسنجی در زندگی فردی و اجتماعی را، در میان کارکنان و مراجعان این اداره آغاز نمود. گفتنی است فرآیند استقرار و معرفی نمایندگان بکوجا در اماکن مذکور، با حضور امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده، نماینده بکوجا در اجرای تفاهم‌نامه به انجام رسید.
  2. برگزاری جلسات هماهنگی مستمر داخلی، برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم منطقه 19: سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) انتقال تجربه در میان کارشناسان و نمایندگان خود را، امری ضروری برای پیشرفت کار می‌داند. بر همین اساس علاوه بر ارزیابی مستمر فعالیت کارشناسان مستقر در منطقه 19 تهران توسط نماینده بکوجا در اجرای تفاهم‌نامه، همکاران بکوجا با حضور در جلسات مجازی هفتگی، تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و برای حل چالش‌های مسیر خود، از یکدیگر و از سایر مسئولان سازمان کمک می‌گیرند. 3 جلسه مجازی با حضور آقای مهندس لطفی‌زاده، موسس بکوجا، امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده نماینده بکوجا در اجرای تفاهم‌نامه و خانم مهندس فرشته لاله، مسئول سامانه‌های بکوجا، در تاریخ‌های 1401/05/08 ، 1401/05/15 و 1401/05/22 تشکیل گردید که مشروح اخبار مربوط به این جلسات، در سایت بکوجا بارگذاری شده است. همچنین جلسه انتقال تجربه میان کارشناسان مستقر در منطقه 19، با حضور افراد فوق‌الذکر، به اضافه آقای مهندسفرزاد ناصحی، همکار بکوجا در امر استعدادسنجی و تمام کارشناسان مستقر در منطقه 19، در تاریخ یکشنبه 23/5/1401 به صورت مجازی تشکیل گردید و کارشناسان بکوجا راهنمایی‌های لازم را برای فرهنگ‌سازی بهتر در زمینه استفاده از نتایج پرسشنامه‌های استعدادسنجی دریافت نمودند. خبر مربوط به این جلسه نیز روی وبسایت بکوجا قابل مشاهده است.
  3. اخذ بازخورد تلفنی از مخاطبان، پیرامون کیفیت توضیحات کارشناسان بکوجا: کارشناسان بکوجا همه روزه، اطلاعات لازم از افرادی که با ایشان گفتگو کرده‌اند را در اختیار نماینده بکوجا در اجرای تفاهم‌نامه قرار داده و وی نیز پس از بررسی، فایل اعلامی را برای خانم فرشته لاله در دفتر مرکزی بکوجا ارسال می‌نماید. خانم لاله تا کنون با 107 نفر از مخاطبان اعلام شده از سوی کارشناسان، تماس گرفته و در خصوص کیفیت توضیحات کارشناسان بکوجا، در تبیین اهمیت استعدادسنجی، از ایشان نظرخواهی کرده‌اند. نتایج این نظرخواهی به صورت فایل اکسل در اختیار موسس بکوجا و نماینده تام‌الاختیار این سازمان قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که اخبار همکاری بکوجا و شهرداری 19 در سایت بکوجا نیز منتشر گردیده است.

 

جمع‌بندی از مجموع اهداف تفاهم‌نامه و اقدامات انجام شده:

 مجموع ساعت حضور کارشناسان بکوجا در اماکن شهرداری منطقه 19 تهران، 201 ساعت و تعداد افراد مورد مصاحبه در مدت اجرای تفاهم‌نامه، بالغ بر 449 نفر می‌باشد که از این تعداد 255 نفر از کارکنان و 194 نفر از مراجعان به اماکن مذکور هستند که با احتساب تکرار مصاحبه با 85 نفر، نعداد کل مصاحبه های انجام شده 534 مورد می باشد. مبلغ کل حق‌الزحمه دریافتی توسط کارشناسان 100.500.000 ریال، معادل 10.050.000 تومان است که با تقسیم بر تعداد مصاحبه های انجام شده، به عدد میانگین 18.820 تومان ریال به ازای هر مصاحبه می‌رسیم.


جمع‌بندی از مجموع اهداف تفاهم‌نامه و اقدامات انجام شده:


به منظور ارائه جمع‌بندی مستدل از اقدامات انجام شده و مقدار دستیابی به اهداف آن، بندهای مختلف این تفاهم‌نامه به شرح زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

1) برای اجرای بند 1 تفاهم‌نامه، طرفین بر روی یک برنامه زمان‌بندی به توافق رسیدند، و در ادامه با توجه به مشکلات اداری به وجود آمده از سوی شهرداری منطقه 19 تهران، اجرای تفاهم طبق برنامه زمان‌بندی دچار اختلال گردید. آن طور که در ماده 1 قید شده است، موضوع تفاهم‌نامه «همکاری طرفین برای استعدادیابی و کمک به شکوفایی استعداد عموم شهروندانی است که از خدمات شهرداری منطقه 19 استفاده می‌نمایند.» و اولویت این همکاری، «استعدادسنجی از مراجعان به اماکن تحت پوشش شهرداری منطقه 19» می‌باشد. در مدت حضور کارشناسان بکوجا در برخی از ساختمان‌های تحت پوشش شهرداری منطقه 19، که به اسامی آن‌ها در خلال گزارش اشاره گردید، مجموعاً با 449 نفر از مراجعان و کارکنان اماکن مذکور مصاحبه شده و اهمیت استعدادسنجی برای ایشان تبیین گردیده است که اگر این عدد را، به تعداد متوسط اعضای هر خانوار (3.3) ضرب نماییم، تعداد افرادی که در معرض آشنایی با اهمیت استعدادسنجی بوده‌اند، به عدد چشمگیر 1482 خواهد رسید.

2) مدت تفاهم‌نامه در ماده 2 از متن آن، یک سال شمسی درج شده که با اعلام خاتمه همکاری از سوی شهرداری منطقه 19، فرآیند اجرای این تفاهم‌نامه در عمل، تنها 2 ماه ادامه یافت.

3) بکوجا در اجرای بند 3-1-7 تفاهم‌نامه، با هدف شناسایی، اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت کارآموزی در میان کارشناسان ساکن در منطقه، از همان ابتدا اقدام به انتشار فراخوان جذب نیروی مروج استعدادسنجی، در سطح منطقه و به کمک مدیران محترم سرای محلات نمود.

4) طبق بند 3-1-9 هزینه آزمون‌های آنلاین استعدادسنجی در سایت بکوجا، بایستی با تخفیف حداقل 20 درصدی نسبت به تعرفه‌های رایج، محاسبه گردد که لازم به ذکر است این آزمون‌ها در طی تیر و مرداد 1401 تماماً در وبسایت استعدادسنجی بکوجا رایگان بوده‌اند.

5) مطابق بند 3-1-10 تفاهم‌نامه، بکوجا موظف به بکارگیری کارشناسان و کمک کارشناسانی با صلاحیت و وجاهت کافی برای انجام خدمات، و استفاده از کارشناسان دارای مجوز، برای ارائه خدماتی که نیازمند مجوز هستند می‌باشد. تمامی کارشناسان بکوجا که برای ترویج استعدادسنجی در اماکن مورد اشاره در این گزارش حاضر شده‌اند، دارای تحصیلات مرتبط بوده و خود ایشان بر اساس نتایج پرسشنامه‌های استعدادسنجی از میان متقاضیان انتخاب شده و مراحل آموزش، و سپس مصاحبه شغلی و نهایتاً حضور در اماکن را طی نموده‌اند.

6) بند 3-2-3 تفاهم‌نامه به موضوع پرداخت حق‌الزحمه از سوی شهرداری منطقه 19 تهران به کارشناسان بکوجا که در اماکن مختلف شهرداری منطقه 19 مستقر هستند اشاره دارد. این پرداختی مطابق لیست اعلامی از سوی بکوجا مطابق بند 3-1-8 ، و حداکثر 5 روز بعد از پایان هر ماه می‌باشد که صورت کارکرد کارشناسان مستقر در اماکن مختلف شهرداری منطقه 19، در طی مرداد 1401 تهیه و برای نماینده شهرداری در اجرای تفاهم‌نامه ارسال گردیده است. کل هزینه قابل پرداخت به کارشناسان برای 201 ساعت حضور و مصاحبه با 449 نفر از کارکنان و شهروندان منطقه 10.05میلیون تومان می باشد. این هزینه مستقیما به حساب کارشناسان واریز می گردد و بکوجا هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد. به عبارت دیگر شهرداری برای امورات ماهیانه کارکنان در هر ماه بالغ بر 10 میلیون تومان به آنان پرداخت می نماید و در این طرح برای ارتقای شناخت فرد از خود و حرکت به سمت شناخت و شکوفایی استعدادهایش به ازای هر نفر و آن هم فقط برای یک بار حدود 22.383 تومان هزینه نموده است. لازم به ذکر است که هزینه های مربوط به نماینده بکوجا نیز، از سوی بکوجا پرداخت گردیده است.

7) با همراهی جناب آقای دکتر هدایت شهردار محترم سابق منطقه 19 تهران، و در اجرای بند 3-2-4 تفاهم‌نامه که به استعدادسنجی از کارکنان شهرداری منطقه و خانواده‌های آنان اشاره دارد، بکوجا نخستین کارشناس خود را در تاریخ 1401/05/01 در ساختمان مرکزی شهرداری منطقه مستقر نمود و همچنین موفق به استقرار کارشناس دیگر خود در اداره خدمات شهری منطقه، به تاریخ 1401/05/23 گردید. در این دو مکان، مجموعاً با 255 نفر از کارکنان بخش‌های مختلف مصاحبه به عمل آمده و اهمیت استعدادسنجی برای ایشان و خانواده‌هایشان تبیین گردیده است. لیکن ادامه استقرار کارشناسان در مابقی ادارات تابعه شهرداری منطقه 19، با اعلام خاتمه همکاری از سوی این شهرداری، به حالت تعلیق درآمد.     

سخن آخر: ای کاش برای رونق اقتصادی در کشور، مردم را به سمت شناخت و شکوفایی استعدادهای مبتنی بر علایقشان هدایت نماییم تا بیشترین ثروت را تولید و کمترین آسیب‌های اجتماعی را وارد نمایند.

             


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *